OSAAMISTAVOITTEET
Opiskelija ymmärtää kaupan alan yritysten keskeisimmät strategiset valinnat, liiketoimintamallit ja -konseptit, sekä asiakaslähtöisen arvontuotannon. Opiskelija tunnistaa kaupan alan keskeiset johtamisvaatimukset ja osaamistarpeet. Opiskelija osaa suunnitella kaupan liiketoimintamallin ja -konseptin pohjalta markkinointistrategian ja valita sen mukaiset kilpailukeinot.
Laajuus: 6
Aikataulu: 14.09.2021 - 14.10.2021
Vastuuopettaja (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):
Vastuuopettaja (koskee tätä kurssikertaa): Arto Lindblom
Kurssin yhteystiedot (koskee tätä kurssikertaa):
Kurssin vastuuopettaja: prof. Arto Lindblom (arto.lindblom@aalto.fi)
Kurssin CEFR-taso (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):
Opetuskieli ja suorituskielet (koskee tätä kurssikertaa):
Teaching language: Finnish. Languages of study attainment: Finnish
SISÄLTÖ, ARVIOINTI JA KUORMITTAVUUS
Sisältö
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Kaupan toiminta- ja kilpailuympäristön muutokset. Kaupan alan yrityksen strategisen johtamisen ja markkinoinnin keskeiset piirteet. Kaupan strategiset valinnat. Kaupan liiketoimintamallit, konseptit ja arvontuotanto. Kaupan alan yrityksen kilpailukeinot ja kilpailuetu. Kaupan ohjausjärjestelmien pääpiirteet.
Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
- Luennot
- Pakollinen harjoitus (40 %)
- Esseet (20 %)
- Tentti (40%) viimeisellä luentokerralla.
Syksy 2020:
- Luennot
- Harjoitustyöt (60%)
- Esseet (40%)
koskee tätä kurssikertaa
Huom. koronapandemiasta johtuen, kurssi toteutetaan syksystä 2021 poikkeusjärjestelyin verkkoluentoihin ja itseopiskeluun perustuen.
Huom. kurssiin ei kuulu syksystä 2021 kirjallista kuulustelua.
Työmäärä toteutustavoittain
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
6 op, 160 tuntia:
1. Luennot
2. Pakolliset harjoitukset ja itseopiskelu
3. Tentti viimeisellä luentokerrallaSyksy 2020:
- Verkkoluennot
- Itsenäisesti tehtävät harjoitustyöt ja esseet
PERUSTIETOJA
Oppimateriaali
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Artikkelikokoelma luennoitsijan ohjeiden mukaisesti.
Korvaavuudet
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Esitiedot
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
LISÄTIETOJA
Lisätietoja
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Kurssin osallistujamäärä on rajoitettu 50 opiskelijaan. Opiskelijat hyväksytään kurssille tarvittaessa seuraavassa priorisointi-järjestyksessä: (1) Markkinoinnin maisterikoulutusohjelman opiskelijat, (1) avoimen yliopiston opiskelijat, (2) kauppakorkeakoulun kandiopiskelijat, joilla on 150 op suoritettu ja (3) muut BIZ opiskelijat.
Opetusperiodi:
2020-2021 Syksy I
2021-2022 Syksy I
Kurssin kotisivu: https://mycourses.aalto.fi/course/search.php?search=23E25000
Ilmoittautuminen: Lukuvuonna 2021-2022 opetukseen ilmoittaudutaan WebOodin sijaan Sisussa (sisu.aalto.fi).
Katso ilmoittautumisaika Sisusta.
koskee tätä kurssikertaa
Kurssi koostuu useammasta lyhyestä verkkoluennosta, jotka opiskelija voi katsoa parhaaksi katsomanaan ajankohtana syksyn I periodin aikana. Verkkoluennot ovat katsottavissa kurssin kotisivuilta.
Verkkoluennot pohjaavat laajaan luentokalvosarjaan, joka on myös erikseen ladattavissa kurssin kotisivuilta. Verkkoluentoja tukeva kirjallisuus on kuvattu luentokalvosarjalla.
Kurssin suorittaminen hyväksytysti edellyttää, että opiskelija tekee yksilötyönä ja itseohjautuvasti vaaditut harjoitustyöt ja esseet.