OSAAMISTAVOITTEET
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on perehtynyt teknologiakasvatuksen perusteisiin,
- on tutustunut monialaisen teknologiakasvatuksen toteutustapoihin eri koulutusasteilla,
- on perehtynyt siihen, kuinka oppilaiden teknologisia ideointivalmiuksia, luovuutta ja ongelmaratkaisutaitoa voidaan kehittää,
- tuntee monialaisen teknologiakasvatuksen mahdollisuuksia opetuksessa ja oppimisessa.
Laajuus: 5
Aikataulu: 16.09.2021 - 15.10.2021
Vastuuopettaja (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):
Vastuuopettaja (koskee tätä kurssikertaa): Maria Clavert
Kurssin yhteystiedot (koskee tätä kurssikertaa):
Kurssin CEFR-taso (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):
Opetuskieli ja suorituskielet (koskee tätä kurssikertaa):
Teaching language: Finnish. Languages of study attainment: Finnish
SISÄLTÖ, ARVIOINTI JA KUORMITTAVUUS
Sisältö
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Opintojaksolla perehdytään teknologiakasvatuksen perusteisiin sekä tutustutaan monialaisen teknologiakasvatuksen innovatiivisiin toteutuksiin eri koulutusasteilla. Lisäksi perehdytään luovaan ongelmanratkaisuun sekä yksinkertaisiin teknologiakasvatuksen materiaaleihin ja välineisiin.
Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Opintojakso arvioidaan aktiivisen osallistumisen sekä yksilö- ja ryhmätehtävien perusteella asteikolla 0 5.
Työmäärä toteutustavoittain
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Itsenäinen työskentely verkkokurssilla 54 h, kontaktiopetus 10 h, itsenäinen työskentely ja ryhmätyö 71 h.
Opintojaksossa on kaksi osaa: verkkokurssi (2 op) ja luento-opetus (3 op), joka toteutetaan lähi- ja/tai verkko-opetuksena. Osaamistavoitteiden saavuttaminen edellyttää verkkokurssilla ja luento-opetuksessa käsiteltyjen sisältöjen hallintaa. Molemmat osat kurssista on suoritettava. Opintojakson suoritus koostuu yksilö- ja ryhmätehtävistä.
PERUSTIETOJA
Oppimateriaali
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
- Cantell, H. (toim.) (2015). Näin rakennat monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Jyväskylä: PS-Kustannus.
- De Vries, M. (toim.) (2018). Handbook of Technology Education. Springer International Handbooks of Education. Soveltuvin osin.
- Lavonen, J., Autio, O., & Meisalo,V. (2004.) Creative and Collaborative Problem Solving in Technology Education: A Case Study in Primary School Teacher Education. Journal of Technology Studies 30(2), 107 115.
- 1 2 tieteellistä journaaliartikkelia (laajuus n. 10 30 sivua / artikkeli)
Korvaavuudet
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Esitiedot
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
LISÄTIETOJA
Lisätietoja
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Opetus toteutetaan Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston yhteistyönä. Opintojakso on osa OpiT!-ohjelmaa (https://opit.tech), johon osallistuu teknologiakasvattajia esiopetuksesta, perusopetuksesta ja lukiosta. Osallistuminen tarjoaa erinomaisen tilaisuuden verkostoitua ja saada käytännössä testattua tietoa teknologiakasvatuksen toteuttamisesta eri ikäisten oppijoiden parissa.
SDG goals: 4 Quality education, 9 Industry, innovation and infrastructure, 10 Reduced inequalities
Opetusperiodi:
2021-2022 Syksy I
Kurssin kotisivu: https://mycourses.aalto.fi/course/search.php?search=ENG-C3001
Ilmoittautuminen: Lukuvuonna 2021-2022 opetukseen ilmoittaudutaan WebOodin sijaan Sisussa (sisu.aalto.fi).
SISU, 20 Aallon tutkinto-opiskelijaa ilmoittautumisjärjestyksessä