Huomaa! Kurssikuvaus vahvistetaan kahdeksi lukuvuodeksi kerrallaan ja esimerkiksi osaamistavoitteet, arviontimenetelmät ja keskeinen sisältö pysyvät pääsääntöisesti samana. Kullakin toteutuskerralla voidaan kuitenkin kurssiesitteen avulla tarkentaa ja muuttaa kurssin toteutustapaa, kuten kontaktiopetuksen järjestämistapaa, arviointimenetelmien painotusta tai materiaaleja.

OSAAMISTAVOITTEET

Kurssin hyväksytysti suoritettuaan opiskelija osaa:
  1. Luoda kolmiulotteisia ympäristöjä Unreal-pelimoottorissa
  2. Suunnitella virtuaalisia ympäristöjä reaaliaikaisen elokuva- ja TV-lavastuksen tarpeisiin
  3. Yhdistää reaaliaikaista virtuaalilavastusta muihin lavaste-elementteihin
  4. Hahmottaa reaaliaikaisen virtuaalilavastuksen kerronnallisia mahdollisuuksia
  5. Ymmärtää Unreal-pelimoottorissa tuotetun reaaliaikaisen elokuva- ja TV-lavastuksen työnkulkuja, vaatimuksia sekä haasteita

Laajuus: 9

Aikataulu: 19.09.2022 - 04.11.2022

Vastuuopettaja (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):

Vastuuopettaja (koskee tätä kurssikertaa): Teemu Määttänen

Kurssin yhteystiedot (koskee tätä kurssikertaa):

Kurssin CEFR-taso (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):

Opetuskieli ja suorituskielet (koskee tätä kurssikertaa):

Teaching language: Finnish. Languages of study attainment: Finnish, Swedish, English

SISÄLTÖ, ARVIOINTI JA KUORMITTAVUUS

Sisältö
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Kurssilla opiskelija oppii suunnittelemaan ja mallintamaan ympäristöjä Unreal-pelimoottorissa sekä hyödyntämään reaaliaikaista virtuaalimaailmaa elokuva- tai TV-lavastuksen osana. Kurssi koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa opiskellaan Unreal-pelimoottorin perusteet, mallintaminen, valaisu ja integroituminen muihin ohjelmiin. Toisessa osassa työskennellään studiossa, jossa virtuaalimaailmaa yhdistetään muihin lavaste-elementteihin ja tehdään kuvausharjoituksia.

  • koskee tätä kurssikertaa

    This years implementation is a co-operation with the ELO-E1211 Advanced MA-laboratory. Together with the students from Ma-Lab, the students of ELO-E5521 will design and film a short commercial film at the end of the course. The virtual elements produced in ELO-E5521 will be added to the physical sets in the studio via realtime virtual production techniques.

Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    80 % läsnäolo ja suoritetut harjoitustyöt. Taitojen kehittyminen kurssin aikana, opiskelijan motivaatio ja rakentava osallistuminen. Osallistuminen ensimmäiseen kurssipäivään on pakollista.

    Hyväksytyn opintosuorituksen saadakseen opiskelijan on oltava läsnä kurssilla ja ajoissa tunneilla. Poissaolo ensimmäisenä kurssipäivänä johtaa automaattisesti kurssilta poistamiseen. Poissaolojen määrä ei saa ylittää 20% kurssin kokonaistuntimäärästä, ja niistä on sovittava etukäteen (poislukien sairastapaukset). Niiden korvaamiseksi on palautettava opettajan kanssa erikseen sovittu ylimääräinen tehtävä määräaikaan mennessä.

Työmäärä toteutustavoittain
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Luennot, ohjatut ja itsenäiset harjoitustehtävät.

    Kontaktiopetus: 145 tuntia. Ohjattu ja/tai itsenäinen työskentely: 98 tuntia.

PERUSTIETOJA

Korvaavuudet
Esitiedot
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Esitiedot

SDG: Kestävän kehityksen tavoitteet

    4 Hyvä koulutus

    5 Sukupuolten tasa-arvo

    8 Ihmisarvoista työtä ja talouskasvua

    9 Kestävää teollisuutta, innovaatioita ja infrastruktuureja

LISÄTIETOJA

Lisätietoja
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Minimi-/maksimiosallistujamäärä: 3/12

    Opetuskieli : suomi

    Opetusperiodi : 2022-2023 Syksy I - II
    2023-2024 Syksy I - II

    Ilmoittautuminen :

    Ilmoittautuminen: Sisu. Kursseille ottamisen priorisointijärjestys Aalto ARTSissa vahvistettujen priorisointikriteereiden mukaisesti: https://www.aalto.fi/fi/palvelut/kursseille-ilmoittautuminen-ja-priorisointijarjestys-taiteiden-ja-suunnittelun

Kurssin aikataulu
  • koskee tätä kurssikertaa

    • Weeks 38-40
      • Introducing the content and frame for working during the course. 
      • Unreal basics lectures
      •  Group work in three teams. Each team will plan and execute individual exercise.
    • Week 41
      • Independent work / group work
    • Weeks 43-44
      • Finalizing sets & filming in studio (Roihupelto Studio 3)
    • 2.12. 
      • Screening and feedback