Huomaa! Kurssikuvaus vahvistetaan kahdeksi lukuvuodeksi kerrallaan ja esimerkiksi osaamistavoitteet, arviontimenetelmät ja keskeinen sisältö pysyvät pääsääntöisesti samana. Kullakin toteutuskerralla voidaan kuitenkin kurssiesitteen avulla tarkentaa ja muuttaa kurssin toteutustapaa, kuten kontaktiopetuksen järjestämistapaa, arviointimenetelmien painotusta tai materiaaleja.

OSAAMISTAVOITTEET

Kurssin hyväksytysti suoritettuaan opiskelija osaa:

  1. Soveltaa 3D-mallinnusta taiteellisen ilmaisun, tilanhahmotuksen ja visualisoinnin välineenä.
  2. Luonnostella laajoja ulko- tai sisätiloja Blender-mallinnusohjelmistolla
  3. Hyödyntää vaihtoehtoisia mallinnustapoja kuten digitaalista veistämistä, valokuvista mallintamista ja fysiikan simulointia omassa työssään
  4. Esitellä 3D-malleja still-kuvilla ja animaatioilla
  5. Hallita useiden objektien monimutkaista projektia Blender-mallinnusohjelmistossa

Laajuus: 3

Aikataulu: 14.11.2022 - 09.12.2022

Vastuuopettaja (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):

Vastuuopettaja (koskee tätä kurssikertaa): Teemu Määttänen

Kurssin yhteystiedot (koskee tätä kurssikertaa):

Teemu Määttänen
Lecturer in Digital Design Methods in Film
He/him

tel. +358 40 168 3334
email teemu.maattanen@aalto.fi

Aalto University
School of Arts, Design and Architecture
Department of Film

Kurssin CEFR-taso (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):

Opetuskieli ja suorituskielet (koskee tätä kurssikertaa):

Teaching language: Finnish. Languages of study attainment: Finnish, Swedish

SISÄLTÖ, ARVIOINTI JA KUORMITTAVUUS

Sisältö
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Kurssilla syvennetään 3D-mallinnuksen peruskurssilla (ELO-C5008 3D-mallinnuksen perusteet) opittua. Kurssilla opiskellaan 3D-mallinnusta Blender-ohjelmalla luentojen, ohjattujen ja itsenäisten harjoitusten sekä oman projektin avulla.   Kurssillla käydään läpi 3D-mallintamisen käsitteitä ja metodeja kuten: 

    • referenssit mallintamisen tukena
    • reaaliaikainen renderöinti
    • valokuvista mallintaminen
    • monikanavainen teksturointi ja materiaalit
    • UV-mäppäys
    • digitaalinen veistäminen
    • animaation perusteet ja kameroiden animointi
    • simulaatiot
    • 3D-mallien presentointi

    Kurssin keskeisenä oppimisvälineenä toimii jokaisen opiskelijan oma projekti, johon luennoilla käsiteltyjä aiheita sovelletaan. Oman projektin kautta 3D-mallinnusta tarkastellaan myös taiteellisen ilmaisun, tilan luonnostelun sekä havainnollistamisen välineenä.   

Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Aktiivinen opetukseen osallistuminen ja suoritetut harjoitustyöt. Taitojen kehittyminen kurssin aikana, opiskelijan motivaatio ja rakentava osallistuminen.

Työmäärä toteutustavoittain
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Luennot, ohjatut ja itsenäiset harjoitustehtävät
      Opiskelijan työtä yhteensä 81 h, josta kontaktiopetus 48 h (luennot, ohjattu työskentely, harjoitustehtävät) Itsenäinen työskentely: 33 h   Kurssilla on 80% läsnäolo. Osallistuminen ensimmäiseen kurssipäivään on pakollista. Hyväksytyn opintosuorituksen saadakseen opiskelijan on oltava läsnä kurssilla ja ajoissa tunneilla. Poissaolo ensimmäisenä kurssipäivänä johtaa automaattisesti kurssilta poistamiseen. Poissaolojen määrä ei saa ylittää 20% kurssin kokonaistuntimäärästä, ja niistä on sovittava etukäteen (poislukien sairastapaukset). Niiden korvaamiseksi on palautettava opettajan kanssa erikseen sovittu ylimääräinen tehtävä määräaikaan mennessä.

PERUSTIETOJA

Korvaavuudet
Esitiedot
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Esitiedot

SDG: Kestävän kehityksen tavoitteet

    4 Hyvä koulutus

    5 Sukupuolten tasa-arvo

    8 Ihmisarvoista työtä ja talouskasvua

    9 Kestävää teollisuutta, innovaatioita ja infrastruktuureja

LISÄTIETOJA

Lisätietoja
Kurssin aikataulu
  • koskee tätä kurssikertaa