OSAAMISTAVOITTEET
Kurssi toimii johdatuksena markkinoinnin peruskäsitteisiin ja teorioihin. Kurssin suoritettuaan opiskelija ymmärtää markkinasuuntautuneen liiketoiminnan ja johtamisen perusperiaatteet ja käsitteet. Hän osaa soveltaa markkinoinnin käsitteitä ja malleja liiketoiminnan analysointiin ja liiketoiminnan kehittämiseen.
Laajuus: 6
Aikataulu: 27.02.2023 - 17.04.2023
Vastuuopettaja (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):
Vastuuopettaja (koskee tätä kurssikertaa): Henri Weijo, Johanna Frösén
Kurssin yhteystiedot (koskee tätä kurssikertaa):
Kurssiin liittyvissä kysymyksissä otathan ensisijaisesti yhteyttä kurssiassistentti Aino Malkamäkeen: aino.malkamaki@aalto.fi.
Kurssin CEFR-taso (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):
Opetuskieli ja suorituskielet (koskee tätä kurssikertaa):
Teaching language: Finnish. Languages of study attainment: Finnish
SISÄLTÖ, ARVIOINTI JA KUORMITTAVUUS
Sisältö
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Oppimisteemoihin kuuluvat markkinoinnin johtamisen periaatteet keskeisillä osa-alueilla, kuten kuluttajien ja asiakkaiden ymmärtäminen; houkuttelevien tuotteiden ja palveluiden kehittäminen; hinnoittelumallien suunnitteleminen; myynti- ja jakelukanavien luominen ja kehittäminen; markkinointiviestintä ja myynti; sekä markkinoinnin tuloksellisuuden mittaus ja analytiikka.
koskee tätä kurssikertaa
Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
- Ryhmätyöt (60 %)
- Lopputentti (40 %)
koskee tätä kurssikertaa
Kurssin arvosana muodostuu lopputentin (40%) sekä kurssin aikana tehtävien harjoitusten (60%) summana. Harjoitukset koostuvat kurssimateriaaleihin tutustumisesta ja näiden kommentoinnista (yksilötyö, yhteensä max. 15%) sekä ryhmissä tehtävistä kolmesta case-harjoituksesta (yhteensä max. 45%). Lisäksi kurssin loppuarvosanaan vaikuttavia lisäpisteitä (max. 10%) on mahdollista kerryttää kurssin aikana tehtävien pienryhmätöiden avulla.
Yksilötyöskentely
Tentti
40%
Perusall
15%
Ryhmätyöt
Case-harjoitukset
45%
Pienemmät tehtävät
10%
Yhteensä (/100%)
110%
Ryhmä, joka suorittaa case-harjoitukset ja pienemmät ryhmätehtävät yhteensä korkeimmalla pistemäärällä, saa automaattisesti tentistä täydet 40%. Toiseksi eniten pisteitä kerännyt ryhmä saa tentin esseeosiosta automaattisesti täydet 30%, kolmanneksi tullut monivalintaosiosta täydet 10%.
Kurssin läpäistäkseen opiskelijan tulee saada tentistä vähintään puolet pisteistä (20/40%).
Työmäärä toteutustavoittain
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
6 opintopistettä on 160 tuntia:
- Kontaktiopetus (luennot ja harjoitukset) (30 h)
- Ryhmätyöt (48 h)
- Omatoiminen kurssimateriaaliin tutustuminen ja kuulusteluun valmistautuminen (79 h)
- Kuulustelu (3 h)
koskee tätä kurssikertaa
Kurssi koostuu luennoista, näitä tukevasta artikkelilukemistosta, ryhmissä tehtävistä case- ja pienharjoituksista sekä lopputentistä.
Luennot
24h
Lukemisto + keskustelu
21h
Case-harjoitukset
42h
Pienharjoitustehtävät
10h
Monivalintakysymykset ja tenttiin valmistautuminen
62h
Tentti
3h
Yhteensä
162h
PERUSTIETOJA
Oppimateriaali
koskee tätä kurssikertaa
Kurssin lukemisto ja siihen liittyvät yksilötehtävät löytyvät Perusall:sta (vaatii rekisteröitymisen).
Korvaavuudet
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Esitiedot
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
LISÄTIETOJA
Lisätietoja
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Opetuskieli : suomi
Opetusperiodi : 2022-2023 Kevät IV
2023-2024 Kevät IV
Kurssin aikataulu
koskee tätä kurssikertaa
Milloin
Mitä
Ma 27.2. klo 10:15-12:00
Johdanto
Ti 28.2. klo 10:15-12:00
Kuluttajan käyttäytyminen
Ma 6.3. klo 10:15-12:00
Asiakkaiden segmentointi
Ti 7.3. klo 10:15-12:00
CASE 1 purku
Ma 13.3. klo 10:15-12:00
Markkinoinnin kilpailukeinot
Ti 14.3. klo 10:15-12:00
Asiakaskokemus
Ma 20.3. klo 10:15-12:00
CASE 2 purku
Ti 21.3. klo 10:15-12:00
Markkinatutkimus ja -analytiikka
Ma 27.3. klo 10:15-12:00
Brandin johtaminen
Ti 28.3. klo 10:15-12:00
Markkinointistrategia
Ma 3.4. klo 10:15-12:00
CASE 3 purku
Ti 4.4. klo 10:15-12:00
Yhteenveto