Huomaa! Kurssikuvaus vahvistetaan kahdeksi lukuvuodeksi kerrallaan ja esimerkiksi osaamistavoitteet, arviontimenetelmät ja keskeinen sisältö pysyvät pääsääntöisesti samana. Kullakin toteutuskerralla voidaan kuitenkin kurssiesitteen avulla tarkentaa ja muuttaa kurssin toteutustapaa, kuten kontaktiopetuksen järjestämistapaa, arviointimenetelmien painotusta tai materiaaleja.

OSAAMISTAVOITTEET

Kurssin hyväksytysti suoritettuaan opiskelija osaa:
  1. Luoda kolmiulotteisia ympäristöjä Unreal-pelimoottorissa
  2. Suunnitella virtuaalisia ympäristöjä reaaliaikaisen elokuva- ja TV-lavastuksen tarpeisiin
  3. Yhdistää reaaliaikaista virtuaalilavastusta muihin lavaste-elementteihin
  4. Hahmottaa reaaliaikaisen virtuaalilavastuksen kerronnallisia mahdollisuuksia
  5. Ymmärtää Unreal-pelimoottorissa tuotetun reaaliaikaisen elokuva- ja TV-lavastuksen työnkulkuja, vaatimuksia sekä haasteita

Laajuus: 9

Aikataulu: 18.09.2023 - 03.11.2023

Vastuuopettaja (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):

Vastuuopettaja (koskee tätä kurssikertaa): Teemu Määttänen

Kurssin yhteystiedot (koskee tätä kurssikertaa):

Production design:
Teemu Määttänen teemu.maattanen@aalto.fi
Kaisa Mäkinen kaisa.makinen@aalto.fi

Cinematography:
Rauno Ronkainen rauno.ronkainen@aalto.fi

Costume design:
Liisa Pesonen liisa.pesonen@aalto.fi


Kurssin CEFR-taso (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):

Opetuskieli ja suorituskielet (koskee tätä kurssikertaa):

Teaching language: Finnish. Languages of study attainment: Finnish, Swedish, English

SISÄLTÖ, ARVIOINTI JA KUORMITTAVUUS

Sisältö
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Kurssilla opiskelija oppii suunnittelemaan ja mallintamaan ympäristöjä Unreal-pelimoottorissa sekä hyödyntämään reaaliaikaista virtuaalimaailmaa elokuva- tai TV-lavastuksen osana. Kurssi koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa opiskellaan Unreal-pelimoottorin perusteet, mallintaminen, valaisu ja integroituminen muihin ohjelmiin. Toisessa osassa työskennellään studiossa, jossa virtuaalimaailmaa yhdistetään muihin lavaste-elementteihin ja tehdään kuvausharjoituksia.

Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Riittävä läsnäolo ja suoritetut harjoitustyöt. Taitojen kehittyminen kurssin aikana, opiskelijan motivaatio ja rakentava osallistuminen. Osallistuminen ensimmäiseen kurssipäivään on pakollista. Hyväksytyn opintosuorituksen saadakseen opiskelijan on oltava läsnä kurssilla ja ajoissa tunneilla. Poissaolo ensimmäisenä kurssipäivänä johtaa automaattisesti kurssilta poistamiseen.

Työmäärä toteutustavoittain
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Luennot, ohjatut ja itsenäiset harjoitustehtävät.

    Kontaktiopetus: 145 tuntia. Ohjattu ja/tai itsenäinen työskentely: 98 tuntia.

    Kurssin läpäiseminen vaatii vähintään 80 % läsnäoloa kontaktiopetuksessa. Mikäli opiskelija ei poissaolojen vuoksi saavuta kurssikuvauksessa määriteltyjä osaamistavoitteita, voi lopun 20 % joutua korvaamaan vastuuopettajien määrittelemällä tavalla.

    Kaikista poissaoloista pitää ilmoittaa vastuuopettajille ja korvaavista tehtävistä sovitaan vastuuopettajien kanssa.

    Työskentelytavat muutettu Taiteiden ja suunnittelun akateemisen komitean päätöksellä 1.2.2023.

PERUSTIETOJA

Korvaavuudet
Esitiedot
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Esitiedot

SDG: Kestävän kehityksen tavoitteet

    4 Hyvä koulutus

    5 Sukupuolten tasa-arvo

    8 Ihmisarvoista työtä ja talouskasvua

    9 Kestävää teollisuutta, innovaatioita ja infrastruktuureja

LISÄTIETOJA

Lisätietoja
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Minimi-/maksimiosallistujamäärä: 3/12

    Opetuskieli : suomi

    Opetusperiodi : 2022-2023 Syksy I - II
    2023-2024 Syksy I - II

    Ilmoittautuminen :

    Ilmoittautuminen: Sisu. Kursseille ottamisen priorisointijärjestys Aalto ARTSissa vahvistettujen priorisointikriteereiden mukaisesti: https://www.aalto.fi/fi/palvelut/kursseille-ilmoittautuminen-ja-priorisointijarjestys-taiteiden-ja-suunnittelun