Huomaa! Kurssikuvaus vahvistetaan kahdeksi lukuvuodeksi kerrallaan ja esimerkiksi osaamistavoitteet, arviontimenetelmät ja keskeinen sisältö pysyvät pääsääntöisesti samana. Kullakin toteutuskerralla voidaan kuitenkin kurssiesitteen avulla tarkentaa ja muuttaa kurssin toteutustapaa, kuten kontaktiopetuksen järjestämistapaa, arviointimenetelmien painotusta tai materiaaleja.

OSAAMISTAVOITTEET

Kurssin jälkeen oppilas…

  1. Tuntee suurimpien kestävyyshaasteiden luonnontieteellisen perustan.
  2. Osaa selittää nykyisen ihmiskunnan globaalit materiaali- ja energiavirrat ja niiden merkityksen. Osaa suhteuttaa näitä biosfäärin luonnollisten virtojen kokoon.
  3. Tuntee fysikaalisia ja sosiaalisia tekijöitä, jotka ovat ajaneet ihmiskunnan nykyisen kaltaiseen energia- ja materiaalijärjestelmään ja, jotka voivat hidastaa sen muuttamista. 
  4. Ymmärtää luonnonvarojen kulutuksen vaikutusta sekä ihmisyhteisöille, että ekosysteemeille.
  5. Osaa selittää keskeisiä energialähteiden ominaisuuksia ja syitä tehtyihin energiavalintoihin.
  6. Osaa selittää keskeisiä materiaalien ominaisuuksia ja vaikutuksia sekä syitä tehtyihin materiaalivalintoihin. 
  7. Osaa yksinkertaisia tapoja tarkastella energia- ja materiaalitehokkuutta ja osaa selittää miten niitä voidaan parantaa. Ymmärtää rebound-ilmiön roolin mm. ihmiskunnan energiataloudessa.
  8. Ymmärtää syitä sille miksi kestävyyshaasteita ei voi tarkastella vain luonnontieteellisenä tai teknisenä ongelmana.

Laajuus: 5

Aikataulu: 26.02.2025 - 03.04.2025

Vastuuopettaja (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):

Vastuuopettaja (koskee tätä kurssikertaa): Jani-Petri Martikainen

Kurssin yhteystiedot (koskee tätä kurssikertaa):

Kurssin CEFR-taso (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):

Opetuskieli ja suorituskielet (koskee tätä kurssikertaa):

Teaching language: Finnish. Languages of study attainment: Finnish

SISÄLTÖ, ARVIOINTI JA KUORMITTAVUUS

Sisältö
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Fyysikon näkökulma kestävyyshaasteisiin, elämään ja maailmankaikkeuteen. Elämän, materiaalien ja ilmaston historia. Ihmiskunta suhteessa biosfääriin. Ihmiskunnan energian- ja materiaalien kulutuksen historia ja sen kytkeytyminen yhteiskuntien kehitykseen. Energiankulutus, -tuotanto ja -ympäristövaikutukset. Ruoan fysiikka ja sen yhteys resurssien kulutukseen ja ympäristövaikutuksiin. Materiaalien ominaisuudet ja ympäristövaikutukset. Taloudelliset ja yhteiskunnalliset rajoitteet. Energian ja materiaalien kulutuksen välinen yhteys, nettoenergia, rebound-efekti, materiaalien tuotantoon sitoutunut energia. Työkaluja materiaali- ja energiatehokkuuden parantamiseen.

Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Viikottaiset harjoitukset noin 50% ja loppuraportti noin 50% arvosanasta

Työmäärä toteutustavoittain
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Luentoja 24 h (4 h/viikko), viikottaiset harjoitukset MyCoursessa, essee

PERUSTIETOJA

Oppimateriaali
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Luentomateriaalit ja muistiinpanot. Lisämateriaalia jaetaan kurssin aikana.

Korvaavuudet
Esitiedot
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Esitiedot

SDG: Kestävän kehityksen tavoitteet

    1 Ei köyhyyttä

    2 Ei nälkää

    3 Terveyttä ja hyvinvointia

    4 Hyvä koulutus

    5 Sukupuolten tasa-arvo

    6 Puhdas vesi ja sanitaatio

    7 Edullista ja puhdasta energiaa

    8 Ihmisarvoista työtä ja talouskasvua

    9 Kestävää teollisuutta, innovaatioita ja infrastruktuureja

    10 Eriarvoisuuden vähentäminen

    11 Kestävät kaupungit ja yhteisöt

    12 Vastuullista kuluttamista

    13 Ilmastotekoja

    14 Vedenalainen elämä

    15 Maanpäällinen elämä

    16 Rauha, oikeudenmukaisuus ja hyvä hallinto

    17 Yhteistyö ja kumppanuus

LISÄTIETOJA

Lisätietoja
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Opetuskieli: suomi

    Opetusperiodi: 2024-2025 Kevät IV
    2025-2026 Kevät IV