OSAAMISTAVOITTEET
Kurssin jälkeen oppilas…
- Tuntee suurimpien kestävyyshaasteiden luonnontieteellisen perustan.
- Osaa selittää nykyisen ihmiskunnan globaalit materiaali- ja energiavirrat ja niiden merkityksen. Osaa suhteuttaa näitä biosfäärin luonnollisten virtojen kokoon.
- Tuntee fysikaalisia ja sosiaalisia tekijöitä, jotka ovat ajaneet ihmiskunnan nykyisen kaltaiseen energia- ja materiaalijärjestelmään ja, jotka voivat hidastaa sen muuttamista.
- Ymmärtää luonnonvarojen kulutuksen vaikutusta sekä ihmisyhteisöille, että ekosysteemeille.
- Osaa selittää keskeisiä energialähteiden ominaisuuksia ja syitä tehtyihin energiavalintoihin.
- Osaa selittää keskeisiä materiaalien ominaisuuksia ja vaikutuksia sekä syitä tehtyihin materiaalivalintoihin.
- Osaa yksinkertaisia tapoja tarkastella energia- ja materiaalitehokkuutta ja osaa selittää miten niitä voidaan parantaa. Ymmärtää rebound-ilmiön roolin mm. ihmiskunnan energiataloudessa.
- Ymmärtää syitä sille miksi kestävyyshaasteita ei voi tarkastella vain luonnontieteellisenä tai teknisenä ongelmana.
Laajuus: 5
Aikataulu: 26.02.2025 - 03.04.2025
Vastuuopettaja (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):
Vastuuopettaja (koskee tätä kurssikertaa): Jani-Petri Martikainen
Kurssin yhteystiedot (koskee tätä kurssikertaa):
Kurssin CEFR-taso (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):
Opetuskieli ja suorituskielet (koskee tätä kurssikertaa):
Teaching language: Finnish. Languages of study attainment: Finnish
SISÄLTÖ, ARVIOINTI JA KUORMITTAVUUS
Sisältö
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Fyysikon näkökulma kestävyyshaasteisiin, elämään ja maailmankaikkeuteen. Elämän, materiaalien ja ilmaston historia. Ihmiskunta suhteessa biosfääriin. Ihmiskunnan energian- ja materiaalien kulutuksen historia ja sen kytkeytyminen yhteiskuntien kehitykseen. Energiankulutus, -tuotanto ja -ympäristövaikutukset. Ruoan fysiikka ja sen yhteys resurssien kulutukseen ja ympäristövaikutuksiin. Materiaalien ominaisuudet ja ympäristövaikutukset. Taloudelliset ja yhteiskunnalliset rajoitteet. Energian ja materiaalien kulutuksen välinen yhteys, nettoenergia, rebound-efekti, materiaalien tuotantoon sitoutunut energia. Työkaluja materiaali- ja energiatehokkuuden parantamiseen.
Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Viikottaiset harjoitukset noin 50% ja loppuraportti noin 50% arvosanasta
Työmäärä toteutustavoittain
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Luentoja 24 h (4 h/viikko), viikottaiset harjoitukset MyCoursessa, essee
PERUSTIETOJA
Oppimateriaali
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Luentomateriaalit ja muistiinpanot. Lisämateriaalia jaetaan kurssin aikana.
Korvaavuudet
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Esitiedot
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
SDG: Kestävän kehityksen tavoitteet
1 Ei köyhyyttä
2 Ei nälkää
3 Terveyttä ja hyvinvointia
4 Hyvä koulutus
5 Sukupuolten tasa-arvo
6 Puhdas vesi ja sanitaatio
7 Edullista ja puhdasta energiaa
8 Ihmisarvoista työtä ja talouskasvua
9 Kestävää teollisuutta, innovaatioita ja infrastruktuureja
10 Eriarvoisuuden vähentäminen
11 Kestävät kaupungit ja yhteisöt
12 Vastuullista kuluttamista
13 Ilmastotekoja
14 Vedenalainen elämä
15 Maanpäällinen elämä
16 Rauha, oikeudenmukaisuus ja hyvä hallinto
17 Yhteistyö ja kumppanuus
LISÄTIETOJA
Lisätietoja
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Opetuskieli: suomi
Opetusperiodi: 2024-2025 Kevät IV
2025-2026 Kevät IV