OSAAMISTAVOITTEET
1. Opiskelijalla on hallussa tulevaisuuslukutaidon perusteet
2. Opiskelija osaa reflektoida taiteen ja taidekasvatuksen tulevaisuusvaikutuksia
3. Opiskelija ymmärtää taidekasvatuksellisen toimintansa merkityksiä tulevaisuuksien näkökulmista
Laajuus: 6
Aikataulu: 14.04.2025 - 27.05.2025
Vastuuopettaja (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):
Vastuuopettaja (koskee tätä kurssikertaa): Henrika Ylirisku
Kurssin yhteystiedot (koskee tätä kurssikertaa):
Kurssin CEFR-taso (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):
Opetuskieli ja suorituskielet (koskee tätä kurssikertaa):
Teaching language: Finnish. Languages of study attainment: Finnish, Swedish
SISÄLTÖ, ARVIOINTI JA KUORMITTAVUUS
Sisältö
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Kurssi käsittelee tulevaisuusorientoitunutta taidekasvatusta. Alustuksien jälkeen opiskelijat tekevät tulevaisuusorientoituneen taidekasvatuksellisen projektin kurssin yhteistyökumppanin kanssa. Kurssin lopetuskerta on seminaarityyppinen reflektio projekteista.
Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Arviointiin vaikuttaa aktiivinen ja rakentava osallistuminen yhteiseen opetukseen, projektin valmisteluun, toteutukseen ja esittelyyn pienryhmän kanssa.
Läsnäolovelvollisuus 80% kurssin lähiopetuskerroilla.
Arvioinnin keskeinen kohde on opiskelijan henkilökohtainen loppuessee.
Työmäärä toteutustavoittain
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
6 op = 162 tuntia
kontaktiopetus 16 h, 146 h pienryhmätyöskentelyä ja itsenäistä työskentelyä, joiden osuuksien jakautuminen sovitaan kurssin alussa
Alustukset, projekti pienryhmässä ja seminaari. Perehtyminen annettuun lähdeaineistoon.
PERUSTIETOJA
Oppimateriaali
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Kurssilukemisto
Häggström, M., & Schmidt, C. (2021). Futures literacy -- To belong, participate and act! An Educational perspective. Futures : The Journal of Policy, Planning and Futures Studies, 132, 1-. https://doi.org/10.1016/j.futures.2021.102813
Rachel Horst. (2023). IMAGINING DIFFERENCE: TECHNOLOGICAL POSTHUMANIST METHODS FOR ARTS-BASED FUTURES LITERACIES RESEARCH. Digital Culture & Education, 14(5), 214–242.
Sekä pienryhmäkohtainen lukemisto, joka sovitaan erikseen.
Korvaavuudet
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Esitiedot
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
SDG: Kestävän kehityksen tavoitteet
4 Hyvä koulutus
5 Sukupuolten tasa-arvo
10 Eriarvoisuuden vähentäminen
11 Kestävät kaupungit ja yhteisöt
12 Vastuullista kuluttamista
13 Ilmastotekoja
16 Rauha, oikeudenmukaisuus ja hyvä hallinto
LISÄTIETOJA
Lisätietoja
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Opetuskieli: suomi
Opetusperiodi: 2024-2025 Kevät V
2025-2026 Kevät VIlmoittautuminen:
Kurssi on tarkoitettu Kuvataidekasvatuksen pää- ja sivuaineopiskelijoille.
Vähimmäisopiskelijamäärä 8, maksimi 32.