Huomaa! Kurssikuvaus vahvistetaan kahdeksi lukuvuodeksi kerrallaan ja esimerkiksi osaamistavoitteet, arviontimenetelmät ja keskeinen sisältö pysyvät pääsääntöisesti samana. Kullakin toteutuskerralla voidaan kuitenkin kurssiesitteen avulla tarkentaa ja muuttaa kurssin toteutustapaa, kuten kontaktiopetuksen järjestämistapaa, arviointimenetelmien painotusta tai materiaaleja.

OSAAMISTAVOITTEET

1. Opiskelijalla on hallussa tulevaisuuslukutaidon perusteet

2. Opiskelija osaa reflektoida taiteen ja taidekasvatuksen tulevaisuusvaikutuksia

3. Opiskelija ymmärtää taidekasvatuksellisen toimintansa merkityksiä tulevaisuuksien näkökulmista

Laajuus: 6

Aikataulu: 14.04.2025 - 27.05.2025

Vastuuopettaja (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):

Vastuuopettaja (koskee tätä kurssikertaa): Henrika Ylirisku

Kurssin yhteystiedot (koskee tätä kurssikertaa):

Kurssin CEFR-taso (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):

Opetuskieli ja suorituskielet (koskee tätä kurssikertaa):

Teaching language: Finnish. Languages of study attainment: Finnish, Swedish

SISÄLTÖ, ARVIOINTI JA KUORMITTAVUUS

Sisältö
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Kurssi käsittelee tulevaisuusorientoitunutta taidekasvatusta. Alustuksien jälkeen opiskelijat tekevät tulevaisuusorientoituneen taidekasvatuksellisen projektin kurssin yhteistyökumppanin kanssa. Kurssin lopetuskerta on seminaarityyppinen reflektio projekteista.

Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Arviointiin vaikuttaa aktiivinen ja rakentava osallistuminen yhteiseen opetukseen, projektin valmisteluun, toteutukseen ja esittelyyn pienryhmän kanssa.

    Läsnäolovelvollisuus 80% kurssin lähiopetuskerroilla.

    Arvioinnin keskeinen kohde on opiskelijan henkilökohtainen loppuessee.

Työmäärä toteutustavoittain
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    6 op = 162 tuntia

    kontaktiopetus 16 h, 146 h pienryhmätyöskentelyä ja itsenäistä työskentelyä, joiden osuuksien jakautuminen sovitaan kurssin alussa

    Alustukset, projekti pienryhmässä ja seminaari. Perehtyminen annettuun lähdeaineistoon.

     

PERUSTIETOJA

Oppimateriaali
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Kurssilukemisto

    Häggström, M., & Schmidt, C. (2021). Futures literacy -- To belong, participate and act! An Educational perspective. Futures : The Journal of Policy, Planning and Futures Studies, 132, 1-. https://doi.org/10.1016/j.futures.2021.102813

    Rachel Horst. (2023). IMAGINING DIFFERENCE: TECHNOLOGICAL POSTHUMANIST METHODS FOR ARTS-BASED FUTURES LITERACIES RESEARCH. Digital Culture & Education, 14(5), 214–242.

    Sekä pienryhmäkohtainen lukemisto, joka sovitaan erikseen.

Korvaavuudet
Esitiedot
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Esitiedot

SDG: Kestävän kehityksen tavoitteet

    4 Hyvä koulutus

    5 Sukupuolten tasa-arvo

    10 Eriarvoisuuden vähentäminen

    11 Kestävät kaupungit ja yhteisöt

    12 Vastuullista kuluttamista

    13 Ilmastotekoja

    16 Rauha, oikeudenmukaisuus ja hyvä hallinto

LISÄTIETOJA

Lisätietoja
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Opetuskieli: suomi

    Opetusperiodi: 2024-2025 Kevät V
    2025-2026 Kevät V

    Ilmoittautuminen:

    Kurssi on tarkoitettu Kuvataidekasvatuksen pää- ja sivuaineopiskelijoille.

    Vähimmäisopiskelijamäärä 8, maksimi 32.