Huomaa! Kurssikuvaus vahvistetaan kahdeksi lukuvuodeksi kerrallaan ja esimerkiksi osaamistavoitteet, arviontimenetelmät ja keskeinen sisältö pysyvät pääsääntöisesti samana. Kullakin toteutuskerralla voidaan kuitenkin kurssiesitteen avulla tarkentaa ja muuttaa kurssin toteutustapaa, kuten kontaktiopetuksen järjestämistapaa, arviointimenetelmien painotusta tai materiaaleja.

OSAAMISTAVOITTEET

Kurssin suoritettuaan:

Oppimistaitojen osalta opiskelija:

- kehittää ongelmanratkaisutaitojaan ja pystyy ratkaisemaan myös tavallista avoimempia ongelmia.
- rutinoituu perehtymään kurssimateriaaliin ennen lähiopetusta ja oppii suuntaamaan huomionsa englanninkielisen oppikirjatekstin oleellisimpiin kohtiin.
- oppii kriittisesti arvioimaan omia ja muiden opiskelijoiden töitä.


Kemiallisen termodynamiikan perusteiden osalta opiskelija:
- hahmottaa termodynamiikan pääsääntöjen keskeisen roolin kemiassa ja osaa soveltaa pääsääntöjä käytännön elämässä
- ymmärtää termodynaamisten perussuureiden, kuten työn, lämmön, sisäenergian, entalpian, entropian, Gibbsin energian ja kemiallisen potentiaalin merkityksen sekä kytkökset näiden suureiden välillä.
- osaa laajasti soveltaa termodynamiikan keskeisimpiä suureita ja termodynaamista taulukkotietoa kemiallisten prosessien kvalitatiivisessa ja kvantitatiivisessa tarkastelussa. 

Termodynaamisen tasapainon osalta opiskelija:
- tuntee termodynaamisen tasapainon eri osatekijät (kemiallinen-, faasi-, terminen- ja mekaaninen   tasapaino) ja ymmärtää näiden ja termodynamiikan perussuureiden välisiä yhteyksiä.
- oppii soveltamaan termodynaamisia taulukkotietoja kemiallisen ja faasitasapainon käsittelyssä ja ennustamaan kemiallisen prosessin käyttäytymistä eri olosuhteissa sekä lukemaan erilaisia faasidiagrammeja.
- syventää ymmärrystään kemiallisesta tasapainosta aktiivisuuden ja aktiivisuuskertoimen käsitteiden kautta. Opiskelija pystyy soveltamaan aktiivisuuksia todellisten systeemien tasapainoprosessien käsittelyssä.

Laajuus: 5

Aikataulu: 21.10.2024 - 13.02.2025

Vastuuopettaja (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):

Vastuuopettaja (koskee tätä kurssikertaa): Lauri Partanen

Kurssin yhteystiedot (koskee tätä kurssikertaa):

Kurssin CEFR-taso (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):

Opetuskieli ja suorituskielet (koskee tätä kurssikertaa):

Teaching language: Finnish. Languages of study attainment: Finnish, Swedish

SISÄLTÖ, ARVIOINTI JA KUORMITTAVUUS

Sisältö
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Termodynamiikan pääsäännöt ja keskeiset termodynaamiset suureet. Kemiallinen tasapainot. Puhtaiden aineiden ja ideaali- ja reaaliseosten faasitasapainot. Yksinkertaiset faasidiagrammit.

Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Monimuoto-opetus, harjoitukset, laskutuvat, itse- ja vertaisarviointi sekä itsenäinen opiskelu.

Työmäärä toteutustavoittain
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

     5 op = 135 h

    Sisältö: Monimuoto-opetus, harjoitukset, laskutuvat, itse- ja vertaisarviointi sekä itsenäinen opiskelu.

PERUSTIETOJA

Oppimateriaali
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    T. Engel and P. Reid: Thermodynamics, Statistical Thermodynamics & Kinetics , 3rd ed. (Pearson) tai T.Engel and P. Reid: Physical Chemistry , 3rd ed. (Pearson).

Korvaavuudet
Esitiedot
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Esitiedot

SDG: Kestävän kehityksen tavoitteet

    4 Hyvä koulutus

    7 Edullista ja puhdasta energiaa

    9 Kestävää teollisuutta, innovaatioita ja infrastruktuureja

    12 Vastuullista kuluttamista

    13 Ilmastotekoja

LISÄTIETOJA

Lisätietoja
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Opetuskieli: suomi

    Opetusperiodi: 2024-2025 Syksy II - Kevät III
    2025-2026 Syksy II - Kevät III

    Ilmoittautuminen:

    Kurssi suunnattu ainoastaan Kemian tekniikan kandidaattiopiskelijoille ja Kemian ja materiaalitieteen sivuaineopiskelijoille.

    Kurssin toteutus voidaan perua, jos kyseiselle toteutukselle ilmoittautuneita opiskelijoita on alle viisi. Jos toteutus perutaan, tulee opiskelijoille tarjota vaihtoehtoinen tapa suorittaa kurssi, tai ehdotus muusta soveltuvasta suoritettavasta kurssista.