Huomaa! Kurssikuvaus vahvistetaan kahdeksi lukuvuodeksi kerrallaan ja esimerkiksi osaamistavoitteet, arviontimenetelmät ja keskeinen sisältö pysyvät pääsääntöisesti samana. Kullakin toteutuskerralla voidaan kuitenkin kurssiesitteen avulla tarkentaa ja muuttaa kurssin toteutustapaa, kuten kontaktiopetuksen järjestämistapaa, arviointimenetelmien painotusta tai materiaaleja.

OSAAMISTAVOITTEET

Oppimistaitojen osalta opiskelija

  • kehittää ongelmanratkaisutaitojaan ja pystyy ratkaisemaan myös tavallista avoimempia ongelmia.
  • rutinoituu perehtymään kurssimateriaaliin ennen lähiopetusta. Opiskelija oppii tarkkailemaan omaa lukemistaan ja pystyy selittämään mikä luetussa tekstissä on haastavaa.
  • syventää taitojaan kriittisesti arvioida omia ja muiden opiskelijoiden töitä.

Kvanttimekaniikan perusteiden osalta kurssin suoritettuaan opiskelija

  • tuntee kvanttimekaniikan keskeisimpiä käsitteitä ja ilmiöitä, kuten Schrödingerin yhtälö, aaltofunktio, kvantittuminen, Heisenbergin epätarkkuusperiaate, ja spin sekä osaa soveltaa näitä kvalitatiivisella ja kvantitatiivisella tasolla kemian ongelmiin.

 

Atomien ja molekyylien rakenteeseen liittyen opiskelija

  • pystyy käyttämään yksinkertaisia kvanttimekaanisia malleja (esim. hiukkanen laatikossa, harmoninen värähtelijä, pyörimisliike) hiukkasten käyttäytymisen kuvaamiseen ja osaa soveltaa näitä malleja spektroskopisten ilmiöiden tarkastelussa.
  • hahmottaa yksinkertaisimman atomimallin (vetyatomi) välityksellä, miten kvanttimekaniikan periaatteet näkyvät atomien rakenteessa ja jaksollisessa järjestelmässä.

 

Spektroskopian alalla opiskelija

  • tuntee eri spektroskopian lajeja ja osaa soveltaa kvanttimekaanista kuvaa atomeista ja molekyyleistä säteilyn ja aineen vuorovaikutuksen kuvaamiseen. Opiskelija pystyy luokittelemaan eri spektroskopialajit vuorovaikutuksen tyypin ja säteilyn energian mukaan (molekyylien pyöriminen, värähtely sekä elektroniset siirtymät).
  • osaa yksinkertaisissa systeemeissä yhdistää spektroskopista dataa kvanttimekaniikan teoriaan kemiallisesti mielenkiintoisten ominaisuuksien, kuten sidospituuksien ja dissosioitumisenergioiden selvittämiseksi.

Laajuus: 5

Aikataulu: 02.09.2024 - 24.10.2024

Vastuuopettaja (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):

Vastuuopettaja (koskee tätä kurssikertaa): Lauri Partanen

Kurssin yhteystiedot (koskee tätä kurssikertaa):

Kurssin CEFR-taso (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):

Opetuskieli ja suorituskielet (koskee tätä kurssikertaa):

Teaching language: Finnish. Languages of study attainment: Finnish, Swedish

SISÄLTÖ, ARVIOINTI JA KUORMITTAVUUS

Sisältö
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Kvanttikemian perusteet, yksinkertainen atomimalli, sekä pyörimis- värähdys ja elektronispektroskopia.

Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Monimuoto-opetus, harjoitukset, laskutuvat, itse- ja vertaisarviointi sekä itsenäinen opiskelu.

Työmäärä toteutustavoittain
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

     5 op = 135 h

    Sisältö: Monimuoto-opetus, harjoitukset, laskutuvat, itse- ja vertaisarviointi sekä itsenäinen opiskelu.

PERUSTIETOJA

Oppimateriaali
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    T. Engel and P. Reid: Quantum chemistry and spectroscopy , 3rd ed. (Pearson) tai T.Engel and P. Reid: Physical Chemistry , 3rd ed. (Pearson). Myös vanhemmat painokset käyvät.

Korvaavuudet
Esitiedot
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Esitiedot

SDG: Kestävän kehityksen tavoitteet

    4 Hyvä koulutus

    7 Edullista ja puhdasta energiaa

    9 Kestävää teollisuutta, innovaatioita ja infrastruktuureja

    12 Vastuullista kuluttamista

    13 Ilmastotekoja

LISÄTIETOJA

Lisätietoja
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Opetuskieli: suomi

    Opetusperiodi: 2024-2025 Syksy I - II
    2025-2026 Syksy I - II

    Ilmoittautuminen:

    Kurssi suunnattu ainoastaan Kemian tekniikan kandidaattiopiskelijoille.

    Kurssin toteutus voidaan perua, jos kyseiselle toteutukselle ilmoittautuneita opiskelijoita on alle viisi. Jos toteutus perutaan, tulee opiskelijoille tarjota vaihtoehtoinen tapa suorittaa kurssi, tai ehdotus muusta soveltuvasta suoritettavasta kurssista.