Topic outline

  • Kurssilla palautetaan viisi (5) harjoitustyötä, jotka tehdään viiden (5) hengen ryhmissä. Työt palautetaan sähköisesti oppimisympäristön kautta määräaikaan mennessä (yksi ryhmästä palauttaa työn kaikkien puolesta). Voitte vapaasti muodostaa oman ryhmänne.


    Palautettavien harjoitusten määräajat (deadlinet) ovat seuraavat:

    • Harjoitus 1: Su 21.4 klo 23:55
    • Harjoitus 2: Su 5.5. klo 23:55
    • Harjoitus 3: Su 12.5. klo 23:55
    • Harjoitus 4: Su 19.5 klo 23:55
    • Harjoitus 5: Su 26.5. klo 23:55

    Yleiset ohjeet:

    • Jokaiseen tehtävään liittyen kirjoitetaan 4-8 sivun mittainen raportti (Times New Roman, 12pt, riviväli 1,5, marginaalit 2,5).
    • Ensimmäisellä sivulla tai mahdollisella kansilehdellä tulee olla kaikkien ryhmä jäsenten nimet ja opiskelijanumerot.
    • Mikäli käytetään muita lähteitä kuin kurssikirjaa, tulee lähteet merkitä tekstiin ja työn sisältää lähdeluettelo.
    • Rapotin tulee perustua kurssikirjassa sekä luennoilla käsiteltyyn teoriaan, eli pelkkään yleistietoon ja omaan pohdintaan perustuva raportti ei ole riittävä. Tämä myös tarkoittaa, että teidän täytyy lyhyesti esitellä ne teoriat, joita sovellatte. Osassa tehtävistä pyydetään soveltamaan jotakin tiettyä teoriaa tai teoroita, osassa joudutte itse perustellen valitsemaan teorian/teorita jota sovellatte. 

    • Raportissa tulee kuitenkin myös olla omaa pohdintaa ja analyysia, eli teorioita ja malleja sovelletaan. Tämä onkin yleensä pisteytyksessä keskeisin asia.

    • Vasinaisen raportin jälkeen raportin liitteenä tulee olla myös vapaamuotoinen arvio ryhmän toiminnasta (4-8 sivun lisäksi); jos mitään ongelmia ei ole ollut, tämän raportoiminen riittää.
    Tarkemmat tehtäväkuvaukset löytyvät jokaisen tehtävän palautuslaatikosta. Tehtävänannot käydään myös läpi luennoilla, mutta jos jää kysyttävää, niin hyödyntäkää kurssin keskustelupalstaa!

    • Ensimmäinen tehtävä on kolmiosainen ja pohdiskeleva:

      1. Pohtikaa väitettä siitä, että elämme kulutuskulttuurissa ja että "kuluttaja" on syrjäyttänyt "kansalaisen" yhteiskunnallisena toimijana. Millaisia argumentteja voidaan esittää väitettä vastaan? Millaiset argumentit puoltavat väitettä? Muistakaa käydä läpi argumentteja sekä puolesta että vastaan! Voitte myös ottaa kantaa jomman kumman puolesta, perustellen kantanne. (0-6 p)

      2. Miettikää millaisia ongelmia liittyy ajatukseen kuluttajasta itsenäisenä, vastuullisena markkinatoimijana? (0-2)

      3. Soveltakaa McDonaldisaatiota toiminnan logiikkana. Antakaa esimerkki jostakin palvelusta/toiminnosta, jossa on otettu käyttöön pikaruokaravintolan toimintalogiikka. (0-2)

      Pisteytys on enemmän kvalitatiivinen kuin kvantitatiivinen, eli keskittyy enemmän ryhmän argumentoinnin selkeyteen kuin suureen määrään käsiteltyjä asioita (esim. kohdassa 1 esitettyjen argumenttien laatu on tärkeämpi kuin kaikkien mahdollisten argumenttien esittäminen).

      Pisteytykseen voivat vaikuttaa alentavasti muoto- ja tyyliseikat. Muistakaa akateeminen tyyli (välttäkää puhekielisyyttä) ja merkitkää lähdeviitteet aina hyödyntäessänne kirjallisuutta, sekä kurssikirjan että muun kirjallisuuden osalta. Tarkistakaa myös tehtävien yleiset ohjeet muotoilujen osalta.

    • Kirjoita n. 700 sanan mittainen katsaus aistimarkkinoinnista (sensory marketing); mitä se on, millaisia asioita sen alle kuuluu, miten sitä voi toteuttaa käytänössä yms. tms (sinun pitää itse päättää mitkä asiat ovat tärkeitä nostaa esille). Oleta yleisökseni oma viiteryhmäsi, eli muut markkinoinnin pää-/sivuainelukijat tai avoimen yliopiston opiskelijat, jotka eivät tunne aistimarkkinoinnin käsitettä entuudestaan.

      Kurssikirjan lisäksi katsauksessa tulee käyttää lähteinä vähintään kahta akateemista (tutkimus)artikkelia ja kahta muuta lähdettä. (Wikipedia tms. tietosana"kirja" ei käy lähteestä, mutta sen kautta voi löytää lähteitä ja sen avulla voi itse opiskella asiaa :) )

      Noudata akateemista tyyliä kielen ja rakenteen osalta, muista läheviitteet ja lähdeluettelo. Käytä Times New Roman -fonttia koko 12, sivuväli 1,5.


    • Valitkaa yksi brändi tai tuote, mielellään sellainen jotka kaikki ryhmän jäsenet ovat käyttäneet.

      1. Soveltakaa brändiin minäkuvan teoriaa (0-5p)

      2. Valitkaa jokin toinen minuuteen liittyvä teoria jota myös sovellatte (0-5p)

    • (Korvaa luentotentin 2)

      Kirjoita n. 700 sanan mittainen katsaus neuromarkkinoinnista (neuromarketing); mitä se on, millaisia asioita sen alle kuuluu, miten sitä voi toteuttaa käytänössä yms. tms (sinun pitää itse päättää mitkä asiat ovat tärkeitä nostaa esille). Oleta yleisökseni oma viiteryhmäsi, eli muut markkinoinnin pää-/sivuainelukijat tai avoimen yliopiston opiskelijat, jotka eivät tunne neuromarkkinoinnin käsitettä entuudestaan.

      Kurssikirjan lisäksi katsauksessa tulee käyttää lähteinä vähintään kahta akateemista (tutkimus)artikkelia ja kolmea muuta lähdettä. (Wikipedia tms. tietosana"kirja" ei käy lähteestä, mutta sen kautta voi löytää lähteitä ja sen avulla voi itse opiskella asiaa :) )

      Noudata akateemista tyyliä kielen ja rakenteen osalta, muista läheviitteet ja lähdeluettelo. Käytä Times New Roman -fonttia koko 12, sivuväli 1,5.


    • Valitkaa jokin markkinointikampanja

      1. Analysoikaa sitä eri oppimisteorioiden kautta (klassinen ja välineellinen ehdollistuminen, mallioppiminen). (0-6p)

      2. Millaiset asiat kampanjassa edesauttavat tai vähentävät sen muistamista? (0-2p)

      3. Millaisia asenteita kampanja ilmentää tai pyrkii synnyttämään? (0-2p)


    • (korvaa luentotentin 3)

      Kirjoita n. 700 sanan mittainen katsaus viraalimarkkinoinnista (viral marketing); mitä se on, millaisia asioita sen alle kuuluu, miten sitä voi toteuttaa käytänössä yms. tms (sinun pitää itse päättää mitkä asiat ovat tärkeitä nostaa esille). Oleta yleisökseni oma viiteryhmäsi, eli muut markkinoinnin pää-/sivuainelukijat tai avoimen yliopiston opiskelijat, jotka eivät tunne viraalimarkkinoinnin käsitettä entuudestaan.

      Kurssikirjan lisäksi katsauksessa tulee käyttää lähteinä vähintään kahta akateemista (tutkimus)artikkelia ja kolmea muuta lähdettä. (Wikipedia tms. tietosana"kirja" ei käy lähteestä, mutta sen kautta voi löytää lähteitä ja sen avulla voi itse opiskella asiaa :) )

      Noudata akateemista tyyliä kielen ja rakenteen osalta, muista läheviitteet ja lähdeluettelo. Käytä Times New Roman -fonttia koko 12, sivuväli 1,5.


    • Valitkaa analysoitavaksi jonkin ryhmä (esim. harrasteryhmä/alakulttuuri/faniyhteisö/tms. - ryhmän jäsenten ei tarvitse kuulua ryhmään, mutta tehtävää helpottaa jos ainakin yksi ryhmän jäsen kuuluu siihen)

      1. Pohtikaa millä tavalla ryhmä ohjaa jäsentensä kuluttamista (soveltakaa mielestänne sopivaa teoriaa). Onko jotain erityisiä tuotekategorioita tai brändejä, joihin se vaikuttaa? (0-4p)

      2. Millaisia arvoja ja normeja ryhmällä on? (0-3p)

      3. Millaista valtaa ryhmä käyttää ja miten se näkyy ryhmän toiminnassa? (0-3p)

    • Tarkastelkaa ja analysoikaa jotakin rituaalia tai riittiä jonka kaikki tunnette.

      1. Millainen "käsikirjoitus" siihen liittyy, eli miten rituaali/riitti etenee? (0-3p)

      2. Mikä on rituaalin/riitin sosiaalinen merkitys, eli mitä arvoa se antaa osallistujille? (0-4p)

      3. Millaista kuluttamista siihen liittyy? (0-3p)

    • (korvaa luentotentin 4)

      Kirjoita n. 700 sanan mittainen katsaus tuotesijoittelusta (product placement); mitä se on, millaisia asioita sen alle kuuluu, miten sitä voi toteuttaa käytänössä yms. tms (sinun pitää itse päättää mitkä asiat ovat tärkeitä nostaa esille). Oleta yleisökseni oma viiteryhmäsi, eli muut markkinoinnin pää-/sivuainelukijat tai avoimen yliopiston opiskelijat, jotka eivät tunne aistimarkkinoinnin käsitettä entuudestaan.

      Kurssikirjan lisäksi katsauksessa tulee käyttää lähteinä vähintään kahta akateemista (tutkimus)artikkelia ja kolme muuta lähdettä. (Wikipedia tms. tietosana"kirja" ei käy lähteestä, mutta sen kautta voi löytää lähteitä ja sen avulla voi itse opiskella asiaa :) )

      Noudata akateemista tyyliä kielen ja rakenteen osalta, muista läheviitteet ja lähdeluettelo. Käytä Times New Roman -fonttia koko 12, sivuväli 1,5.