Topic outline

  • General

    Hei,

    olet aloittamassa orgaanisen kemian opiskelun ja olet tulossa kurssille CHEM-A1220 - Orgaaninen kemia BioIT:lle. Tervetuloa! Kurssi EI ole sama kuin esimerkiksi viime vuonna; kurssilla tullaan soveltamaan enemmän verkkoharjoituksia, kurssin aikana tehdään jatkuvaa arviointia ja myös kokeellisen työn osuutta pyritään kehittämään.

    Kurssi luennoidaan yhdessä samansisältöisen CHEM-A1210 Kemiallinen reaktio -kurssin kanssa. Huomaa, että, koska kurssit ovat samansisältöiset, ET VOI sisällyttää esimerkiksi A1210:aa tutkintoosi sivuaineessa, jos olet suorittanut tämän kurssin (A1220)!

    Luennot alkavat 27.2.2019.

    Heti kurssin alussa opetellaan käyttämään piirtotyökalua, joka Aalto-yliopistossa on ChemDraw. Ohjelmaan on kampuslisenssi, ja saat sen ladatuksi omalle koneellesi seuraavasta linkistä:

    http://sitesubscription.cambridgesoft.com/ 

    Lataa uusin versio (18), siinä on paljon uusia piirteitä, joita ei ole vanhoissa versioissa (ml automaattiset haut SciFinderillä tai Reaxys-tietokannasta).


    • Available until end of 30 May 2019

      Tällä hetkellä tunnetaan yli 140 miljoonaa orgaanista yhdistettä, joten niiden kaikkien rakenteiden, ja fysikaalisten ja kemiallisten ominaisuuksien ulkoa oppiminen on mahdoton tehtävä. Onneksi orgaaniset yhdisteet noudattavat monia yksinkertaisia säännönmukaisuuksia. Ymmärtämällä (ei muistamalla!) nämä periaatteet ja trendit pystyt ennakoimaan niin yhdisteiden ominaisuuksia kuin niiden välisten kemiallisten reaktioiden mekanismeja.

      Orgaanisen kemian ymmärtäminen ja oppiminen vaatii säännöllistä aktiivista opiskelua. Kynää ja paperia ei korvaa mikään: rakenteita ja reaktioita oppii vain piirtämällä ne yhä uudelleen. On sanottu, että siistin bentseenirenkaan oppii piirtämään, kun sen on piirtänyt 6000 kertaa. Sama koskee stereokemiaa: totuttelemalla stereokemiallisiin merkintöihin piirtämällä erilaisia projektioita opit myös ajattelemaan kolmiulotteisesti. Käy kaikilla luennoilla ja harjoituksissa. Lue luentoon liittyvä kappale ennen luentoa. Kunkin luennon jälkeen kannattaa pitää oppimispäiväkirjaa – mitä opit luennolla, mitä jäi epäselväksi; mitä tiesit jo ennestään, mikä oli uutta asiaa. Kirjoita oppimispäiväkirja kirjan ja luentomuistiinpanojen kanssa: oliko luennolla ja kirjassa esitetty samat asiat samalla tavalla, selvensikö luento kirjaa tai päinvastoin? Kun uskot osaavasi asian, tee harjoitustehtäviä. Älä jätä mitään väliin – aukkoja on vaikea paikata jälkeen päin, koska jokainen luento perustuu edellisillä opittuihin seikkoihin. Välikokeisiin tai tenttiin ei voi valmistautua lukemalla viime tipassa!