Topic outline

  • Koe: Kieli, 9 op

    Opetusaika tiistaista perjantaihin  9.15–12.00, vaihtuvat luokat

    Opettajat: Arja Karhumaa, Hanna Hakala +vierailijat


    Työkuorma:: 

    9 op merkitsee 243 h opiskelijan työtä, josta

    54 h kontaktiopetusta +

    189 h itsenäistä työskentelyä, josta laskennallisesti

    54 h omaksumista, valmistautumista ja kertaamista

    75 h annettujen tehtävien tekemistä

    60 h lukemista ja kirjoittamista

    = n. 22,5 h omatoimista työtuntia viikossa

    Kurssiin on integroitu englannin kirjallisen ilmaisun kurssi (3 op), joten osa lukemisen ja kirjoittamisen osuudesta nivoutuu sen kanssa yhteen.



    Kurssin pääteemat

    Typografia kulttuurisena ilmiönä

    Erilaiset kirjoitusjärjestelmät

    Typografian välineet, teknologiat ja konventiot

    Kirjainmuotoilun alkeet


    Pääprojekti, viikko 1-6 

    Kirjoitusjärjestelmät 

    Osa 1 – Esitelmä parityönä annetusta kirjoitusjärjestelmästä, valmis 7.3.

    Osa 2 – Juliste+esite omana projektina, valmis kurssin päätteeksi


    Pienemmät tehtävät 

    Viikko 1: Nopea taitto x 2: luettava vs. epäluettava

    Viikko 2: Kyrilliset logoversiot

    Viikko 3–4: Kirjainmuotoilua


    Viikko-ohjelma

    Viikko 1: Kieli, kirjoitus ja typografia

    Viikko 2: Typografia ja kulttuuri(t)

    Viikko 3: Kirjainmuoto ja väline

    Viikko 4: Kirjainmuotoilusta

    Viikko 5: Projektien läpikäyntiä

    Viikko 6: Projektien viimeistely ja läpikäynti


  • Eri kirjoitusjärjestelmistä:


    http://www.worldswritingsystems.org/

    The world’s writing systems: This web site presents one glyph for each of the world’s writing systems.


    http://scriptsource.org/

    Scriptsource: dynamic, collaborative reference to the writing systems of the world, with detailed information on scripts, characters, languages


    https://www.omniglot.com/


    Omniglot – online encyclopedia of writing systems & languages


    https://vimeo.com/istype
    Istanbul Typography Conference – esityksissä erilaisista kirjoitusjärjestelmistä




    https://www.khtt.net/
    Center for Arabic typography


    Caspar Lam + Yujune Park: The future of chinese type design


    http://www.typegeist.org/

    Typegeist: verkkojulkaisun ensimmäinen numero typografian ’desentralisoinnista’




    Kirjainmuotoilusta ja fonteista


    http://typedia.com/


    Fonts.com


    https://fontsinuse.com/


    https://www.typotheque.com/


    https://www.questia.com/read/1098792/first-principles-of-typography



    https://designopendata.wordpress.com/portfolio/

    Avoimen datan sivusto, kirjoja ja tekstejä graafisesta suunnittelusta


    http://typequality.com/
    Typequality – A platform for discovering and sharing typefaces designed by women






  • Pikatehtävä, valmis perjantaina 1.3.

    Muotoile annetusta tekstistä (alla) kaksi erilaista taittoversiota A4-kokoiselle aukeamalle (eli A3-arkille). Tuo taitot valmiiksi tulostettuna perjantain tunnille.

    Toisen taiton tulee olla mahdollisimman luettava. Toisen tulee olla epäluettava. 

    Käytä vain mustaa, ei värejä. Käytä vain valmiita kirjaintyyppejä, ei käsinkirjoitusta.Molempien taittojen täytyy sisältää kaikki annettu teksti, mutta ei tekstin ulkopuolisia elementtejä.  

    Taitettava teksti:

    The Crystal Goblet, or Printing Should Be Invisible by Beatrice Warde
    Lataa teksti täältä word-tiedostona

    Iltapäiväksi on varattu omaa työskentelyä varten mac-luokka A034.



    Tuo taitot perjantaina valmiiksi tulostettuna 1:1 koossa, jotta pääsemme keskustelemaan niistä. Keskustelua ohjaavana teemana klassisen, modernin ja postmodernin vaiheet ja tunnusmerkit typografiassa. Puhutaan luettavuudesta ja lukukelpoisuudesta, epäluettavuudesta ja lukukelvottomuudesta, sekä tarkan typografian ominaisuuksista. 


  • 1. Valitkaa asia muotojen lähtökohdaksi. Se voi olla mikä vain: fyysinen esine, fiktiivisen hahmon kävelytyyli, teknologinen järjestelmä, teoreettinen konstruktio, tms. 

    Kaikki asiat luovat muotoja jollakin tavalla, ja voivat siten olla kirjainmuotoilun välineitä. Pyrkikää löytämään asialle ominainen käyttäytyminen, joka luo mielenkiintoisia muotoja ilman inhimillistä sekaannusta. Ollaan tuuliajolla ja annetaan asioiden mennä omalla painollaan, kosken kohista ja tyhmän tohista. Korkeintaan heitetään bensaa liekkeihin.

    2. Valitkaa prosessi, jolla väline tuottaa kirjaimiksi sopivia jälkiä. Prosessia voi ajatella koreografiana: Perinteinen kalligrafia on kynän koreografiaa, jossa käsi ohjaa. Mikä ohjaa teidän asiaa? Voiko valitsemanne esineen liikeratoja rajoittaa muokkaamalla ympäristöä? Löytyykö kaaoksesta jotakin, mistä voisi tulla osa kirjainta? 

    Kun suunnittelette koreografiaa, pitäkää mielessä että aakkostoa voidaan ajatella sarjana toistuvia muotoja: Esimerkiksi sama pitkä suora viiva toistuu kirjaimissa b, d, h, k, l. Samaa pyöreää muotoa voi käyttää kirjaimissa b, d, g, o, p, q. Sama kaari voi toistua kirjaimissa a, h, m, n. Vinoja viivoja toistuu kirjaimissa k, v, w, x, y, z. Kaikki keinot saavuttaa muotoja ovat sallittuja, paitsi suora piirtäminen.

    3. Tehkää vähintään kolme kirjainta. Lopputulos voi olla valokuva/mustepiirros/konseptiluonnos. Ensi kerralla katsomme niitä ja mietimme millä tavalla niistä tehdään digitaalinen fontti.


  • 1. osa: Esitelmä parityönä

    Saat parisi kanssa perehdyttäväksi yhden kirjoitusjärjestelmän. Tehtävänne on esitellä se 10 minuutissa muille.

    Deadline: torstaina 7.3.
    Esitysaika 10 min, keskustelu 5 min
    Esitystiedostot ladataan MyCoursesiin 7.3. viimeistään klo 9.00 
    Kiinnitä huomiota erityisesti kirjoittamisen välineisiin (erityisesti kirjoituskulmaan)
    Mikä on kirjoitusjärjestelmän ja kulttuurin suhde?
    Kirjoitusjärjestelmän historiaan liittyvät merkittävät henkilöt ja tapahtumat (painotekniikan keskinnöt, uudistukset tms.)


    2. osa: Juliste yksilötyönä

    Julisteessa esittelet kohdallesi osunutta kirjoitusjärjestelmää haluamallasi tavalla. 

    Deadline: tiedostot lähetetään tiistaina 2.4. klo 9.00 (saattaa muuttua) PrintLabiin: jarkko.sopanen@aalto.fi tai viedään suoraan Jarkolle muistikortilla (korkearesoluutio-PDF-tiedosto, RGB) 
    Julisteen koko: 60 x 90 cm, muista ylimenovara ’bleed’ (ID: File > Document setup > Bleed > 3-5 mm)

    Ota kirjoitusjärjestelmään jokin itseäsi kiinnostava näkökulma, esim. harrastus (arabialainen kirjoitusjärjestelmä ja ratsastusharrastus, korealainen kirjoitusjärjestelmä ja postimerkkeily tms.) tai yhteiskunnallinen ilmiö (esim. kiinalainen rapkulttuuri).
        ◦    Kuva: valokuva, kuvituskuva, typografinen elementti
        ◦    Kuvat samoja kuin esitteessä tai jotain muita, mutta saman tyylisiä
        ◦    Jos otat kuvia netistä, tarkista resoluutio (käytetty koko, 300 dpi, RGB)
        ◦    Teksti: esitteen teksti soveltuvin osin (ei koko tekstiä vaan osia siitä)
        ◦    Mahdollisesti slogan tai sanonta jolla ’myyt’ valitsemaasi ilmiötä


    3. osa: Esite yksilötyönä

    Esitettä varten kirjoitat ja taitat tekstin, joka esittelee kohdallesi osunutta kirjoitusjärjestelmää tarkemmin. Julisteen ja esitteen tulisi olla visuaalisesti yhdenmukaiset. Tekstin pituus on 800–1000 sanaa, kieli: suomi, ruotsi tai englanti. Voit käyttää esitelmän aineistoa kirjoittaessasi esitteen tekstiä. Sekä teksti että esitteen ja julisteen muotoilu arvioidaan.

    Deadline: tiedostot lähetetään tiistaina 2.4. klo 9.00 osoitteeseen: eila.hietanen@aalto.fi tai viedään suoraan Eilalle muistikortilla (korkearesoluutio-PDF-tiedosto, RGB)
        •    Esitteen koko: kaksipuoleinen A3, muista ylimenovara "bleed" (ID: File > Document setup > Bleed > 3-5 mm)
        ◦    Ota kirjoitusjärjestelmään jokin itseäsi kiinnostava näkökulma, esim. harrastus (arabialainen kirjoitusjärjestelmä ja ratsastusharrastus, korealainen kirjoitusjärjestelmä ja postimerkkeily tms.) tai yhteiskunnallinen ilmiö (esim. kiinalainen rapkulttuuri).
        ◦    Kuva: valokuva, kuvituskuva, typografinen elementti
        ◦    Jos otat kuvia netistä, tarkista resoluutio (käytetty koko, 300 dpi, RGB)


    V Ä L I T S E K K A U K S E T

        •    Käymme läpi esitteen taittoa ja julisteen sommittelua sekä tarvittaessa tekstin sisältöä 
        ◦    20.3. alustava idea esitteestä ja julisteesta (lyijykynäluonnos tai vastaava)
        ◦    27.3. välikatsaus InDesignissa (julisteen ja esitteen taitto koneella jo käynnissä)

  • Not available unless: Your User account contains (use: aalto.fi) contains aalto.fi


    Typografian konventioista

    Robert Bringhurst: The elements of typographic style (kirja)

    Ellen Lupton: Thinking with type https://designopendata.files.wordpress.com/2014/05/thinkingwithtype_ellenlupton.pdf

    Jost Hochuli: Detail in typography. Letters, letterspacing, words, wordspacing, lines, linespacing, columns (kirja)

    Markus Itkonen: Typografian käsikirja (kirja)

    Markus Itkonen: Kirjaintyypit ja tyyli (kirja)



    Yleistä


    Anthony Froshaug: On typography

    https://hyphenpress.co.uk/journal/article/on_typography


    Anthony Froshaug: Typography is a grid

    https://hyphenpress.co.uk/journal/article/typography_is_a_grid


    Zuzana Licko: Discovery by design

    https://www.emigre.com/Essays/Magazine/DiscoverybyDesign


    Katherine McCoy: Typographic Discourse https://designopendata.wordpress.com/portfolio/typography-as-discourse-1988-katherine-mccoy-david-frej/


    Ellen Lupton: Typographic Man, teoksessa Graphic Design in Production

    https://designobserver.com/feature/the-making-of-typographic-man/39205


    The emotional life of typefaces. An interview with Jungmyng Lee

    https://walkerart.org/magazine/the-emotional-life-of-typefaces-an-interview-with-jungmyng-lee-from-jung-lee-type-foundry


    Jarrett Fuller: The myth of neutrality (wardesta ja läpinäkyvyydestä)

    http://jarrettfuller.com/projects/neutrality


    Eric Carter: Do you want typography or do you want the truth?

    https://walkerart.org/magazine/erik-carter-op-ed-do-you-want-typography-or-do-you-want-the-truth




    Moderni

    Jan Tschichold: New Typography https://thecharnelhouse.org/wp-content/uploads/2016/11/jan-tschichold-the-new-typography-1928.pdf


    The Crystal Goblet, or Printing Should Be Invisible by Beatrice Warde

    http://www.arts.ucsb.edu/faculty/reese/classes/artistsbooks/Beatrice%20Warde,%20The%20Crystal%20Goblet.pdf


    Robin Kinross: Modern Typography

    https://monoskop.org/images/b/ba/Kinross_Robin_Modern_Typography_pp_1-34.pdf


    Wolfgang Weingart: How one makes Swiss typography https://designopendata.files.wordpress.com/2014/05/wolfgang-weingart-how-can-one-make-swiss-typography.pdf


    Rob Giampietro: The typographic modern

    https://www.linedandunlined.com/archive/the-typographic-modern






    ’Postmoderni’

    Ellen Lupton: The academy of deconstructed design

    http://www.eyemagazine.com/feature/article/the-academy-of-deconstructed-design



    Eric Carter: Do you want typography or do you want the truth?

    https://walkerart.org/magazine/erik-carter-op-ed-do-you-want-typography-or-do-you-want-the-truth




    Fonttien identiteeteistä


    Sarah Hyndman: Why fonts matter (kirja)

    Simon Garfield: Just my type (kirja)


    Papyrus

    https://stanifesto.com/papyrus-and-the-sociology-of-typography/

    https://www.fastcompany.com/3055865/meet-the-man-who-created-papyrus-the-worlds-other-most-hated-font

    http://www.papyruswatch.com/


    Why you hate comic sans https://designopendata.wordpress.com/portfolio/why-you-hate-comic-sans-2011-david-kadavy/

    https://designforhackers.com/blog/comic-sans-hate/


    Rob Giampietro: The new black face: Neuland and Lithos as stereotypography

    https://www.linedandunlined.com/archive/new-black-face


    Paul Shaw: Stereo types

    https://www.printmag.com/article/stereo_types/



  • R E A D I N G :

    Lue sivut 13–33 kirjasta Thinking with Type (Ellen Lupton, 2004) (linkin takana pdf koko kirjasta)


    Viikko 1  Kieli, kirjoitus ja typografia


    Keskiviikko 27.2. Luokka U359a + elokuva luokassa E005 (Väre) 

    Opettaja: Arja + Hanna

    9.15 Intro: Kurssin aikataulu ja tehtävät

    Päätehtävä: Typografia kielissä ja kulttuur(e)issa, tehtävänanto

    10.30 Elokuva: Graphic Means


    Pikatehtävä perjantaiksi: 

    Muotoile annetusta tekstistä kaksi erilaista taittoversiota A4-kokoiselle aukeamalle (eli A3-arkille). Tuo taitot valmiiksi tulostettuna perjantain tunnille.

    Toisen taiton tulee olla mahdollisimman luettava. Toisen tulee olla epäluettava. 

    Käytä vain mustaa, ei värejä. Käytä vain valmiita kirjaintyyppejä, ei käsinkirjoitusta.Molempien taittojen täytyy sisältää kaikki annettu teksti, mutta ei tekstin ulkopuolisia elementtejä.  

    Taitettava teksti:

    The Crystal Goblet, or Printing Should Be Invisible by Beatrice Warde
    Lataa teksti täältä word-tiedostona

    Iltapäiväksi on varattu työskentelyä varten mac-luokka A034.


    Torstai 28.1. Luokka U359a

    Opettaja: Arja

    9.15 Keskustelu elokuvasta

    9.45 Luento: Kieli, kirjoitus, teknologia ja typografia

    Lue huomiseksi: annetut lyhyet katkelmat kirjasta The Politics of Design (pdf)

    Iltapäiväksi on varattu työskentelyä varten mac-luokka A034. 


    Perjantai 1.3. Luokka U359a 

    Opettaja: Arja

    Käydään läpi tekstitaittoja. Tuo taitot valmiiksi tulostettuna 1:1 koossa. Keskustelua ohjaavana teemana klassisen, modernin ja postmodernin vaiheet ja tunnusmerkit typografiassa. Puhutaan luettavuudesta ja lukukelpoisuudesta, epäluettavuudesta ja lukukelvottomuudesta, sekä tarkan typografian ominaisuuksista. 


    Design in a nutshell: Modern and postmodern

    https://www.youtube.com/watch?time_continue=121&v=vDCEtnXlA4Y





    E  N S I   V I I K O K S I :

    Esitelmä parityönä, esitellään torstaina.



  • R E A D I N G : 

    Annetut katkelmat kirjasta The Politics of Design (pdf)


    Keskiviikko 6.3. Luokka U359a 

    Opettaja: Hanna

    Esitelmät parityönä, esitysaika 10 min, keskustelu 5 min
    Esitystiedostot ladataan mycoursesiin viimeistään 9.00 samana aamuna

      • Kirjoittamisen välineet
      • Kirjoituksen ja kulttuurin/yhteiskunnan suhde
      • Merkittävät henkilöt ja tapahtumat


    Torstai 7.3. Luokka U359a

    Opettaja: Hanna

    Kyrillisen kirjoituksen historiasta, nykypäivästä

    Tehtävä: Kyrilliset versiot kolmesta länsimaisesta logosta käsin


    Perjantai 8.3. Luokka U359a

    Opettaja: Markus Itkonen

    1900-luvun kirjaintyypit ja typografian kontekstit


    E  N S I   V I I K O K S I :

    Kyrillinen logotehtävä loppuun 

    Edistä omaa projektiasi itsenäisesti.



  • R E A D I N G : 

    Ellen Lupton: The making of Typographic Man


    Keskiviikko 13.3. Luokka U359a

    Opettaja: Hanna

    Kirjainmuodoista: Kirjainten rakenne, kontrastin perusteet, välineen ja kirjoituskulman vaikutus kirjaimen muotoon ja tekstin rytmiin


    Torstai 14.3. Mac-luokka Väre F001 

    Opettaja: Hanna

    Glyphs-ohjelman esittely 1/2


    Perjantai 15.3. Luokka U359a 

    Vieraileva opettaja: Niklas Ekholm

    Työpaja: inspiraatioita kirjainmuodoille


    E  N S I   V I I K O K S I : 

    Edistä omaa projektiasi itsenäisesti. Välitsekkaus Hannan kanssa keskiviikkona.

    Luonnostele torstaiksi kirjaimia: a, n, e, k, o, d, p 



  • R E A D I N G :

    The emotional life of typefaces. An interview with Jungmyng Lee


    Keskiviikko 20.3. Luokka U359a  

    Opettaja: Hanna

    Projektien läpikäynti:  Esittele alustava idea esitteestä sekä julisteesta (vähintään lyijykynäluonnos tai vastaava)


    Torstai 21.3. Mac-luokka Väre F001 

    Opettaja: Hanna

    Glyphs-ohjelman esittely 2/2


    Tsekkaa perjantaiksi: http://www.very-able-fonts.com/

    Ehkä myös https://v-fonts.com/


    Perjantai 22.3. Vieraileva opettaja: Niklas Ekholm

    Keskustelua tehdyistä kirjainluonnoksista

    Variable fonts, kirjainten muuntuvuus


    E  N S I   V I I K O K S I :

    Edistä omaa projektiasi itsenäisesti.



  • R E A D I N G :

    Rob Giampietro: The new black face: Neuland and Lithos as stereotypography

    Sahar Afshar: Through the typographic looking glass: Reflections on the concept of ’decentralizing’ type


    Keskiviikko 27.3. Luokka U359a  Opettaja: Arja ja Hanna

    Projektien läpikäynti: Välikatsaus InDesignissa (julisteen ja esitteen taitto koneella jo käynnissä)


    Torstai 28.4. Mac-luokka Väre F001  Opettaja: Hanna

    Työskentelyä


    Perjantai 29.3. Mac-luokka kanditalo A034  Opettaja: Arja

    Työskentelyä


    E  N S I   V I I K O K S I :

    Tee projektisi valmiiksi.
    Juliste ja esite valmis ja tiedosto toimitettu Printlabiin keskiviikkona 3.4. klo 9.00 mennessä. 



  • Keskiviikko 3.4. Mac-luokka kanditalo A034  

    Juliste ja esite valmis ja tiedosto toimitettu Printlabiin keskiviikkona 3.4. klo 9.00 mennessä. 

    Lataa esitteesi TÄHÄN KANSIOON. Nimeä tiedosto etunimi_sukunimi_puhelinnumero.pdf

    Lataa julisteesi TÄHÄN KANSIOON. Nimeä tiedosto etunimi_sukunimi_puhelinnumero.pdf


    Torstai 4.4. Luokka U359a  

    Opettaja: Hanna



    Perjantai 5.4. Luokka U359a

    Opettaja: Arja ja Hanna

    Loppukeskustelu