Allmänt
Opettajan yhteystiedot |
Kurssin tiedot |
Opettaja: Eiren Tuusjärvi, KTT S-posti eiren.tuusjarvi@aalto.fi Vastaanotto: aika sopimuksen mukaan
|
Kurssin asema: KTM-tutkinto, Syventävät opinnot Luentosali: U119 Deloitte, rakennuksen U-siipi, 1 krs. U-siipeen löytää parhaiten tulemalla sisään M-ulko-ovesta. Kurssin opetuskieli: suomi |
|
|
1. OSAAMISTAVOITTEET
Luentojen, kirjallisuuden ja harjoitusten kautta kurssi pyrkii kattamaan tärkeät brändin voiman johtamiseen liittyvät aiheet. Kurssin päätteeksi opiskelijoiden odotetaan:
omaavan selkeän käsityksen brändiin liittyvistä avainkäsitteistä, strategioista ja analyyttisistä työkaluista
tilanteen mukaan soveltavan tietoa, jolla on mahdollista synnyttää aito vuorovaikutus kuluttajan kanssa, vahvistaa kuluttajan brändisuhdetta sekä vaikuttaa kuluttajan käyttäytymiseen
tunnistavan brändäykseen liittyvät erityiset haasteet monimutkaisissa toimintaympäristöissä ja myös globaaleilla markkinoilla
omaavan "henkilökohtaisen näkemyksen” bränditeorioista ja malleista kuten myös kyvyn kriittisesti arvioida niiden sovellettavuutta ja hyötyä liikkeenjohdon ongelmissa
2. SISÄLTÖ
Kurssin teemat: Brändit ja brändijohtaminen, brändin rakentaminen ja positiointi, brändistrategiat ja niiden suunnittelu, brändien hyödyntäminen liiketoiminnassa (ml. yhteisbrändäys ja brändin laajennus), yritysbrändäys, brändipääoman ja brändin arvon mittaaminen ja johtaminen. Teemojen käsittelyn myötä kurssi tarjoaa opiskelijoille näkökulman brändijohtamiseen kansainvälisellä ja globaalilla tasolla.
Kurssin painopistealueita ovat brändien rooli ja niiden hyödyntäminen liiketoiminnan tuloksenteossa, brändistrategioiden suunnittelu ja toteutus, brändipääoman johtaminen ja mittaaminen myös valuuttamääräisenä arvona.
3. TEHTÄVÄT
Pareittain (tai yksilöharjoituksina) tehtävät harjoitukset (4)
Ryhmätyö (1)
4. KIRJALLISUUS
Keller, Kevin Lane : Strategic brand management building, measuring and managing brand equity, 2003. Pakollinen.
Luennoitsijan osoittamat artikkelit ja kirjojen kappaleita. Erityisesti kirjoista
- Aaker ja Joachmistaler (2000) Brändien johtaminen ja
- Kapferer (2004) New strategic brand management: creating and sustaining brand equity long term.
Kirjallisuudesta löytyy yksityiskohtaisempaa tietoa kurssin materiaalit -sivustolta.
5. AIKATAULU: LUENNOT JA HARJOITUKSET
vko |
Luennot, aiheet ja luentosalit Ohjelmaan madollisesti tulevista muutoksista
tiedotetaan erikseen
|
Tehtävät (palautus ja purkukeskustelu) |
|
9 |
28.2. (pe) 17.00-19.30 |
29.2. (la) 10.00 – 15.00 |
|
11 |
13.3. (pe) 17.00-19.30
|
14.3. (la) 10.00 – 15.00 |
Ph 1: Kulttuurinen brändinrakennus |
14 |
27.3. (pe) 17.00-19.30
|
28.3. (la) 10.00-15.00 |
Ph 2: Yritysbrändin ja työnantajbrändin rakentaminen
|
15 |
8.4. (ke) 17.00-19.30
|
|
Ph 3: Kuluttajien rooli brändin rakentajina |
17 |
24.4. (pe) 17.00-19.00
|
25.4. (la) 10.00-15.00 Brändäys premiumiin- ja luksukseen. |
Ph 4: Brändi johtoryhmän /johtamisen työvälineeksi |
|
Kuulustelut: Kurssitenttiin ei ilmoittautumista |
5.5.2020. 16.00-19.00 1.6.2020,16.00–19.00 (uusinta) 6.8.2020, 16.00-19.00 (uusinta) |
6. TYÖMÄÄRÄ
|
|
Osallistuminen luennoille |
35 h |
Pareittain (tai yksilöharjoituksina) tehtävät harjoitukset |
25 h |
Ryhmätyö
|
20 h
|
Itsenäinen opiskelu ja kuulustelu |
76 + 4 h |
Yhteensä |
160t (6 op) |
7. KURSSIARVIOINTI
Kokonaispisteet max. 50 p: joista kuulustelu 25 p, harjoitukset 25 p
|
|
Luennot
|
|
Ryhmätyö (20 %) Gucci Positive Luxury |
max. 10 p |
Pareittain tehtävät harjoitukset (28 %)
|
max. 14 p |
Kurssipalaute: Sähköiseen lomakkeeseen vastaaminen (vain vastaaminen rekisteröityy, vastausten sisältö säilyy anonyyminä) |
1 p |
Kuulustelu (50 %)
|
max. 25 p |
Arvosteluastekko:
-19,9 p - hyl
20-25,9 - 1
26-31,9 - 2
32-37,9 - 3
38-43,9 - 4
44-50 - 5
8. EETTISET SÄÄNNÖT
Aalto-yliopiston opiskelua koskevat eettiset säännöt ja niiden rikkomusten käsittely:
https://into.aalto.fi/pages/viewpage.action?pageId=3772443
9. MUITA ASIOITA
Korvaavuudet: Korvaa aiemman kurssin 23E53000 Brands in Strategic Marketing
Lisäsin keskustelufoorumin, jonne voitte kirjoittaa huomioitanne kirjojen saatavuudesta. Hakiessanne kirjoja, saatatte ehkä huomata, niitä löytyvän samasta paikasta enemmänkin. Tai ehkä teille on mahdollista sopia kirjojen jakamisesta pienissä ryhmissä.
En ole tätä toimintoa koskaan käyttänyt, mutta kokeillaa, josko tämä toimii.