Oppiminen ja opetus yliopistossa (5 op) sl. 2020
Topic outline
-
TERVETULOA KURSSILLE!
Olet aloittamassa Oppiminen ja opetus yliopistossa -kurssia, joka on yksi keskeinen ydinkurssi Aalto-yliopiston pedagoginen koulutus (25 op) kokonaisuudesta.
MyCourses -ympäristö on tarkoitettu yhteiseen tiedon rakentamiseen ja vuorovaikutuksen tueksi. Se on paikka myös tiedon jakamiseen. Oppimistehtävien palautuslaatikot ja yhteinen keskustelufoorumi löytyvät täältä. Jaamme tätä kautta mahdollisia tiedotteita ja jokainen on tervetullut virittämään keskustelua oppimiseen ja opetukseen liittyvistä aiheista.
KURSSIN AIKATAULU JA LÄHIPÄIVIEN TEEMAT
Tiistai 15.9.2020 klo 9:00-14:00, Yliopistopedagogiikka ja oppimisteoriat, toteutetaan etänä Zoomin välityksellä!
Tiistai 22.9.2020 klo 9:00-14:00 (aikataulu vahvistuu piakkoin), Käyttöteoria, opettaminen ja oppiminen eri aloilla, toteutetaan etänä Zoomin välityksellä!
Tiistai 20.10.2020 klo 9:00-14:00, Opetuksen laatu , toteutetaan etänä Zoomin välityksellä!
Tiistai 17.11.2020 klo 9:00-14:00, Reflektio, asiantuntijuus ja kehittyminen, toteutetaan etänä Zoomin välityksellä!OSAAMISTAVOITTEET
Kurssin jälkeen:
- osaat tunnistaa, määritellä ja arvioida omaan opetustyöhön ja omiin opetuksellisiin ratkaisuihin vaikuttavia tekijöitä,
- osaat tunnistaa erilaisia oppimisteorioita ja tulet tietoiseksi oppimisteorioiden vaikutuksista opetukseen
- olet muodostanut oman lähestymistapasi opetukseen / opetusfilosofiasi ja sinulla on työkaluja kehittää opetustasi ja opettajuuttasi jatkossa.
- tiedostat opetuksen laatuun vaikuttavia tekijöitä
- osaat hahmottaa omaa opetusta osana suurempaa kokonaisuutta ja osaa visioida oman opetusalan tulevaisuuden näkymiä.
KURSSIN OHJAAJAT
- Maire Syrjäkari, vastuuopettaja (maire.syrjakari@aalto.fi) ja Jukka Välimäki (jukka.valimaki@aalto.fi)
-
Osallistujalista FilePDF document
-
Tehtävä on kolmiosainen:
- Pohtiva kirjoitelma omasta oppimisnäkemyksestä ja polusta opettajaksi (ohjeet alla), DL 14.9.2020 mennessä alla olevaan palautuslaatikkoon: Ennakkotehtävän palautus.
- Lukutehtävä 1: Nevgi, A. & Lindblom-Ylänne, S. (2009) ”Oppimisen teoriat”, teoksessa S. Lindblom-Ylänne & A. Nevgi (toim.) Yliopisto-opettajan käsikirja, s. 194-236. Lue teksti niin, että ymmärrät pääasiat.
- Esittele itsesi alla olevalla ”Kurssilaisten ja ohjaajien esittelyt” -keskustelualueella. Kerro myös, mikä mielestäsi on tärkeää oppimisessa. Tutustu muihin osallistujiin ja kommentoi ainakin kahta esittelyä, suosi sellaisia esittelyitä, joissa on vähemmän kommentteja.
Pohtivan kirjoitelman (ennakkotehtävän) ohjeet
1. Oma oppimisnäkemykseni ja polkuni opettajaksi
Voit ennen tehtävän tekemistä tutustua UNIPS-materiaaliin: Becoming a teacher.
Pohdi ja kirjoita noin 1-2 sivun mittainen kuvaus (essee-tyyppinen) omasta oppimisnäkemyksestäsi ja polustasi opettajaksi. Voit käyttää apuna esimerkiksi alla olevia kysymyksiä:
• Mielestäni oppiminen on...
• Mielestäni hyvä opetus on...
• Mielestäni hyvä opettaja on...
• Oma opetukseni on...
• Olen kiinnostunut opettamisesta, koska...
• Miten näkemykseni oppimisesta ja opetuksesta on muuttunut vuosien varrella?
• Omaan oppimisnäkemykseeni on vaikuttanut …
• Miten minusta tuli opettaja?
• Miten ja missä asioissa olen opettajana onnistunut? Miten se näkyy toiminnassani?
• Millaiset kokemukset tai asiat ovat antaneet valmiuksia opettajana toimimiseen?
• Opettajana haluan kehittyä...Palauta valmis kirjoituksesi viimeistään 14.9.2020 alla olevaan ennakkotehtävän palautuslaatikkoon.
Valmistaudu pitämään kirjoituksesi käsillä ensimmäisen etäpäivän sessiossa, jolloin keskustelet siitä ryhmässä.
-
Kuva: Maire Syrjäkari (2013)
-
Täältä löydät toiseen lähipäivään liittyvät materiaalit.
-
-
Täältä löydät kurssin neljännen eli viimeisen lähipäivän (17.11.2020) materiaalin ja seuraavat tehtävät
Kurssin viimeisen lähipäivän jälkeen
1. Palauta esseen lopullinen versio 4.12.2020 mennessä sille tarkoitettuun palautuslaatikkoon: Oma lähestymistapani oppimiseen ja opetukseen -esseen lopullinen versio.
2. Huolehdithan, että kaikki tehtävät on tehty (lokit, korvaavat tehtävät..), DL 4.12.2020.
3. Vastaa kurssipalautteeseen, löydät linkin siihen kurssimme etusivulta, DL 4.12.2020. -
-
Oppiminen ja opetus
- Behaviorism, cognitivism, constructivism & learning and instructional theory:
A brief overview of theoretical perspectives, learning theory, and instructional theory. - Innostu ja onnistu opetuksessa
- Yliopistopedagogiikka-lehti (Yliopistopedagogiikka-lehti, Journal of University Pedagogy in English, is an academic journal specialized in questions about teaching and learning. The journal is published by Peda-forum, a collaborative network of experts on university pedagogy).
- Journal of Engineering Education (an research journal, published by American Society for Engineering Education)
- Get inspired! A guide for successful teaching (Marianne Hemminki, Miia Leppänen and Taru Valovirta, Aalto University)
- Teaching competence assessment - Guidelines for a candidate (includes the instruction for a teaching portfolio)
- Flippaukseen liittyviä artikkeleita: Excel-dokumentin on koonnut Erkki Saarelainen Itä-Suomen -yliopistosta. Dokumentissa on listattu: Artikkeiln nimi, tutkimustyyppi ja tutkimuksen tavoite.
- Teaching for quality learning at university : what the student does
Chapter 2. Teaching according to how students learn - Levels of thinking about teaching
Biggs, J. B., Tang, C. S., & Society for Research into Higher Education. (2011). Teaching for Quality Learning at University : What the Student Does (Vol. 4th ed). Maidenhead: McGraw-Hill Education - Academic tribes and territories : intellectual enquiry and the cultures of disciplines
Becher, T. & Trowler, P. R. (2001). Academic tribes and territories : intellectual enquiry and the cultures of disciplines
Asiantuntijuusmateriaaleja
Kurssin yhtenä näkökulmana on oman opetusalan ja työelämän välisen yhteyden tiedostaminen ja sen merkityksen pohtiminen oman opetuksen näkökulmasta. Tarkoituksena on tutustua oman opetusalan erityispiirteisiin sekä työelämän edellyttämän asiantuntijuuden ja koulutuksen väliseen yhteyteen. Tehtävää työstetään kurssin aikana erillisten ohjeiden mukaan. Tehtävää varten, tutustu ainakin yhteen oman opetusalasi näkökulmasta relevanttiin julkaisuun:
- TEKin julkaisu 2018: Vastavalmistuneiden kysely
- RIL:n raportteja ja selvityksiä
- Suomen Ekonomien julkaisut 2016-2017
- SEFE:n raportteja: Ekonomikoulutuksen laadunarviointi.
- Herranen, Houni & Karttunen (2013): Pitäisi laajentaa työalaansa. Kuvataiteilijan ammattirooli ja osaamistarpeet tulevaisuuden työelämässä. Cuporen julkaisuja 21.
- Aallon urapalvelujen sivuille on myös koottu linkkejä: http://www.aalto.fi/fi/studies/career_surveys/
- 21st Century Graduate Skills: Short Guide: Creativity Skills https://www.heacademy.ac.uk/sites/default/files/short-guide-creativity.pdf
- What are the 21st-century skills every student needs?
- World economic forum. http://www.weforum.org/agenda/2016/03/21st-century-skills-future-jobs-students
- The Future of Jobs Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution. Executive summary. January 2016. http://www3.weforum.org/docs/WEF_FOJ_Executive_Summary_Jobs.pdf
- Opettajan muuttuvat roolit - yhdessä yhteisölliseen opetuksen kehittämiseen (toim.) (2013): Lampinen Maija (toim.), Hakula Harri, Hirsto Laura, Huuki Juha, Karinen Reetta, Kauranne Heikki, Kiviluoma Panu, Liinaharja Markku, Lähteenmäki Anne, Mattila Hanna, Miihkinen Antti, Mälkki Helena, Paatero Jukka, Pollari-Malmi Kerttu, Syrjäkari Maire, Vahtikari Katja ja Virtanen Tuija.
- Hyvä yliopisto-opettajuus – kysymyksiä ja vastauksia yliopistopedagogisen koulutusvuoden varrelta (toim) (2015).Syrjäkari Maire (toim.), Koponen Jenni (toim.), Tuominen Jasmiina (toím.), Kiesi Timo, Kyösola Satu, Nikoskinen Keijo, Ojapelto Antti, Riihiaho Sirpa, Sistonen Esko, Tuomisto Filip, Ahonen-Rainio Paula, Kähkönen Elina, Mäki Eerikki, Palomäki Kalle, Partanen Jukka, Parviainen Jukka ja Tammi Joni.
Reflektio
- Moon Jenny, 2005: Guide for Busy Academics No. 4: https://nursing-midwifery.tcd.ie/assets/director-staff-edu-dev/pdf/Guide-for-Busy-Academics-No1-4-HEA.pdf
- Moon Jenny, 2005: Reflection in Higher Education Learning: https://www.researchgate.net/profile/Jenny_Moon2/publication/255648945_PDP_Working_Paper_4_Reflection_in_Higher_Education_Learning/links/5596672f08ae99aa62c76f45/PDP-Working-Paper-4-Reflection-in-Higher-Education-Learning.pdf
- Behaviorism, cognitivism, constructivism & learning and instructional theory:
-
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella (AHOT) tarkoitetaan niiden käytäntöjen kokonaisuutta, jotka mahdollistavat erilaisissa tilanteissa hankitun osaamisen huomioimisen osaksi yliopistopedagogiikan opintojasi.
Alla olevista linkeistä löydät tarkemmat ohjeet ja lomakkeen. Ohjausta ja tukea AHOT:iin antavat Maire (etunimi.sukunimi (at)aalto.fi) tai Miia (etunimi.sukunimi (at)aalto.fi).
-