Siirry pääsisältöön
MyCourses MyCourses
  • Koulut
    Insinööritieteiden korkeakoulu (ENG) Kauppakorkeakoulu (BIZ) Kemian tekniikan korkeakoulu (CHEM) – Oppaita opiskelijalle (CHEM) – Raportinkirjoitusohje (CHEM) Perustieteiden korkeakoulu (SCI) Sähkötekniikan korkeakoulu (ELEC) Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu (ARTS) Kielikeskus Avoin yliopisto Kirjasto Aalto-yliopiston pedagoginen koulutus UNI (tentit) Sandbox
  • CORONAVIRUS INFO
    Koronavirus - tietoa opiskelijalle Coronavirus - information for students Coronavirus - information för studerande Corona help for teachers
  • Palvelulinkit
    MyCourses - Ohjeita opettajille - Varaa online aika digitaalisen opetuksen asiantuntijalta (opetttajille) - Opetuksen digitaaliset työvälineet - Opetuksen tietosuojaa opettajille - Ohjeita opiskelijoille - Työtila opinnäyteohjaukseen Sisu Into-opiskelijaportaali Courses.aalto.fi Kirjasto- ja tietopalvelut - Tiedonhakijan oppaat - Imagoa / Avoin tiede ja kuvien käyttö Tietotekniikkapalvelut Kampuskartat - Etsi tiloja ja tarkista rakennusten aukioloajat Ruokalistat.net AYY Aalto-yliopiston ylioppilaskunta Aallon yhteisötori
  • ALLWELL?
    Opiskelutaidot Tukea opiskeluun Starting Point of Wellbeing AllWell?-opiskeluhyvinvointikyselystä
  •   ‎(fi)‎
      ‎(en)‎   ‎(fi)‎   ‎(sv)‎
  • Toggle Search menu
  • Käytät vierailijatunnusta (Kirjaudu)

close

Oppiminen ja opetus yliopistossa (5 op) sl. 2020

  1. Etusivu
  2. Kurssit
  3. henkilöstök...
  4. aalto-yliopis...
  5. oppiminen ja ...
  6. Osiot
  7. Materiaalit
 
Kurssiesite

Materiaalit

  • Materiaalit

    Materiaalit

    Oppiminen ja opetus

    • Behaviorism, cognitivism, constructivism & learning and instructional theory: 
      A brief overview of theoretical perspectives, learning theory, and instructional theory.
    • Innostu ja onnistu opetuksessa
    • Yliopistopedagogiikka-lehti (Yliopistopedagogiikka-lehti, Journal of University Pedagogy in English, is an academic journal specialized in questions about teaching and learning. The journal is published by Peda-forum, a collaborative network of experts on university pedagogy).
    • Journal of Engineering Education (an research journal, published by American Society for Engineering Education)
    • Get inspired! A guide for successful teaching (Marianne Hemminki, Miia Leppänen and Taru Valovirta, Aalto University)
    • Teaching competence assessment - Guidelines for a candidate (includes the instruction for a teaching portfolio)
    • Flippaukseen liittyviä artikkeleita: Excel-dokumentin on koonnut Erkki Saarelainen Itä-Suomen -yliopistosta. Dokumentissa on listattu: Artikkeiln nimi, tutkimustyyppi ja tutkimuksen tavoite.
    • Teaching for quality learning at university : what the student does
      Chapter 2. Teaching according to how students learn - Levels of thinking about teaching
      Biggs, J. B., Tang, C. S., & Society for Research into Higher Education. (2011). Teaching for Quality Learning at University : What the Student Does (Vol. 4th ed). Maidenhead: McGraw-Hill Education
    • Academic tribes and territories : intellectual enquiry and the cultures of disciplines
      Becher, T. & Trowler, P. R. (2001). Academic tribes and territories : intellectual enquiry and the cultures of disciplines

    Asiantuntijuusmateriaaleja

    Kurssin yhtenä näkökulmana on oman opetusalan ja työelämän välisen yhteyden tiedostaminen ja sen merkityksen pohtiminen oman opetuksen näkökulmasta. Tarkoituksena on tutustua oman opetusalan erityispiirteisiin sekä työelämän edellyttämän asiantuntijuuden ja koulutuksen väliseen yhteyteen. Tehtävää työstetään kurssin aikana erillisten ohjeiden mukaan. Tehtävää varten, tutustu ainakin yhteen oman opetusalasi näkökulmasta relevanttiin julkaisuun: 

    • TEKin julkaisu 2018: Vastavalmistuneiden kysely
    • RIL:n raportteja ja selvityksiä
    • Suomen Ekonomien julkaisut 2016-2017
    • SEFE:n raportteja:  Ekonomikoulutuksen laadunarviointi.
    • Herranen, Houni & Karttunen (2013): Pitäisi laajentaa työalaansa. Kuvataiteilijan ammattirooli ja osaamistarpeet tulevaisuuden työelämässä. Cuporen julkaisuja 21. 
    • Aallon urapalvelujen sivuille on myös koottu linkkejä: http://www.aalto.fi/fi/studies/career_surveys/ 
    • 21st Century Graduate Skills: Short Guide: Creativity Skills https://www.heacademy.ac.uk/sites/default/files/short-guide-creativity.pdf
    • What are the 21st-century skills every student needs?
    • World economic forum. http://www.weforum.org/agenda/2016/03/21st-century-skills-future-jobs-students
    • The Future of Jobs Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution. Executive summary. January 2016. http://www3.weforum.org/docs/WEF_FOJ_Executive_Summary_Jobs.pdf
    • Tynjälä, P (2005). Konstruktivistinen oppimiskäsitys ja asiantuntijuuden edellytysten rakentaminen koulutuksessa
    • Opettajan muuttuvat roolit - yhdessä yhteisölliseen opetuksen kehittämiseen (toim.) (2013):  Lampinen Maija (toim.), Hakula Harri, Hirsto Laura, Huuki Juha, Karinen Reetta, Kauranne Heikki, Kiviluoma Panu, Liinaharja Markku, Lähteenmäki Anne, Mattila Hanna, Miihkinen Antti, Mälkki Helena, Paatero Jukka, Pollari-Malmi Kerttu, Syrjäkari Maire, Vahtikari Katja ja Virtanen Tuija.  
    •  Hyvä yliopisto-opettajuus – kysymyksiä ja vastauksia yliopistopedagogisen koulutusvuoden varrelta (toim) (2015).Syrjäkari Maire (toim.), Koponen Jenni (toim.), Tuominen Jasmiina (toím.), Kiesi Timo, Kyösola Satu, Nikoskinen Keijo, Ojapelto Antti, Riihiaho Sirpa, Sistonen Esko, Tuomisto Filip, Ahonen-Rainio Paula, Kähkönen Elina, Mäki Eerikki, Palomäki Kalle, Partanen Jukka, Parviainen Jukka ja Tammi Joni.

    Reflektio
    • Moon Jenny, 2005: Guide for Busy Academics No. 4: https://nursing-midwifery.tcd.ie/assets/director-staff-edu-dev/pdf/Guide-for-Busy-Academics-No1-4-HEA.pdf
    • Moon Jenny, 2005: Reflection in Higher Education Learning:  https://www.researchgate.net/profile/Jenny_Moon2/publication/255648945_PDP_Working_Paper_4_Reflection_in_Higher_Education_Learning/links/5596672f08ae99aa62c76f45/PDP-Working-Paper-4-Reflection-in-Higher-Education-Learning.pdf

    • Rajoitettu Saatavilla vasta, kun: You are a(n) Opiskelija
      icon for activity Konstruktivistinen oppimiskäsitys ja asiantuntijuuden edellytysten rakentaminen koulutuksessa Tiedosto
      Pdf-tiedosto

Edellinen osio

◄Oma lähestymistapani opetukseen ja oppimiseen -essee

Seuraava osio

Aiemmin hankitun osaamisen arviointi (AHOT)►
Ohita
Tulevat tapahtumat
Ladataan
koko sivustolle 20.6. MyCourses maintenance, service out of use
maanantai, 20. kesäkuuta, 09:00 » 16:00

Siirry kalenteriin...
  • Oppiminen ja opetus yliopistossa (5 op) sl. 2020
  • Osiot
  • Oppiminen ja opetus yliopistossa (5 op)
  • Ennakkotehtävät DL 14.9.2020
  • Lähipäivä 1, ZOOM-sessio: Yliopistopedagogiikka ja oppimisen teoriat: 15.9.2020
  • Lähipäivä 2, ZOOM-sessio: Lähestymistapa oppimiseen ja opetukseen sekä asiantuntijuus: 22.9.2020
  • Lähipäivä 3, Opetuksen laatu: 20.10.2020
  • Lähipäivä 4, ZOOM-sessio, Reflektio ja asiantuntijuus: 17.11.2020
  • Oma lähestymistapani opetukseen ja oppimiseen -essee
  • Materiaalit
  • Aiemmin hankitun osaamisen arviointi (AHOT)
  • Aihe 9
  • Etusivu
  • Kalenteri
  • Learner Metrics

Aalto logo

Tuki / Support
  • MyCourses help
  • mycourses(at)aalto.fi
Palvelusta
  • MyCourses rekisteriseloste
  • Tietosuojailmoitus
  • Palvelukuvaus
  • Saavutettavuusseloste
About service
  • MyCourses protection of privacy
  • Privacy notice
  • Service description
  • Accessibility summary
Service
  • MyCourses registerbeskrivining
  • Dataskyddsmeddelande
  • Beskrivining av tjänsten
  • Sammanfattning av tillgängligheten

Käytät vierailijatunnusta (Kirjaudu)
  • Koulut
    • Insinööritieteiden korkeakoulu (ENG)
    • Kauppakorkeakoulu (BIZ)
    • Kemian tekniikan korkeakoulu (CHEM)
    • – Oppaita opiskelijalle (CHEM)
    • – Raportinkirjoitusohje (CHEM)
    • Perustieteiden korkeakoulu (SCI)
    • Sähkötekniikan korkeakoulu (ELEC)
    • Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu (ARTS)
    • Kielikeskus
    • Avoin yliopisto
    • Kirjasto
    • Aalto-yliopiston pedagoginen koulutus
    • UNI (tentit)
    • Sandbox
  • CORONAVIRUS INFO
    • Koronavirus - tietoa opiskelijalle
    • Coronavirus - information for students
    • Coronavirus - information för studerande
    • Corona help for teachers
  • Palvelulinkit
    • MyCourses
    • - Ohjeita opettajille
    • - Varaa online aika digitaalisen opetuksen asiantuntijalta (opetttajille)
    • - Opetuksen digitaaliset työvälineet
    • - Opetuksen tietosuojaa opettajille
    • - Ohjeita opiskelijoille
    • - Työtila opinnäyteohjaukseen
    • Sisu
    • Into-opiskelijaportaali
    • Courses.aalto.fi
    • Kirjasto- ja tietopalvelut
    • - Tiedonhakijan oppaat
    • - Imagoa / Avoin tiede ja kuvien käyttö
    • Tietotekniikkapalvelut
    • Kampuskartat
    • - Etsi tiloja ja tarkista rakennusten aukioloajat
    • Ruokalistat.net
    • AYY Aalto-yliopiston ylioppilaskunta
    • Aallon yhteisötori
  • ALLWELL?
    • Opiskelutaidot
    • Tukea opiskeluun
    • Starting Point of Wellbeing
    • AllWell?-opiskeluhyvinvointikyselystä
  •   ‎(fi)‎
    •   ‎(en)‎
    •   ‎(fi)‎
    •   ‎(sv)‎