21C21000 - Kiertotalouden strategiat ja johtaminen, 01.03.2021-08.04.2021
Kurssiasetusten perusteella kurssi on päättynyt 08.04.2021 Etsi kursseja: 21C21000
Osion kuvaus
-
Tervetuloa Kiertotalouden strategiat ja johtaminen -kurssin toiselle viikolle!
Tämän viikon harjoitusten avulla opit:- mitä tarkoittaa systeemiajattelu ja systeeminen muutos
- miten systeemiajattelua voidaan hyödyntää kiertotalouden kontekstissa.
Lisäksi käymme casena läpi tekstiilisektorin systeemisiä haasteita ja ratkaisuja niin itseopiskelumateriaaleissa kuin kontaktiopetuksessakin.
Viikkotehtäviin sisältyvät tällä viikolla:- 2.1 Itseopiskelumateriaalit: Johdantovideo - Mitä on systeemiajattelu? (suoritusaika n. 5 min), määräaika to 11.3. klo 13.15
- 2.2 Itseopiskelumateriaalit: Opetusvideo - Systeeminen muutos kiertotalouteen (n. 10 min), määräaika to 11.3. klo 13.15
- 2.3 Itseopiskelumateriaalit: Artikkeli - Niinimäki ym. (2020). The envinronmental price of fast fashion (n. 45 min), määräaika to 11.3. klo 13.15
- 2.4 Itseopiskelumateriaalit: Kysymykset artikkeliin liittyen (n. 30 min), määräaika to 11.3. klo 13.15
- 2.5 Itseopiskelumateriaalit: Podcastjakson kuuntelu - Goodbye Fast Fashion? Redesigning a New Textiles Economy to Make Future Fashion Circular + pohdinta ja kommentit keskustelupalstalle (n. 30 min + 30 min), määräaika to 11.3. klo 13.15
- 2.6 Itseopiskelumateriaalit: Avoin kysymys - Mikä viikon itseopiskelumateriaaleissa oli vaikeaa ymmärtää? (n. 15 min), määräaika to 11.3. klo 13.15
- 2.7 Kontaktiopetus Zoomissa, to 11.3. klo 13.15-15.00
- 2.7 Oppimispäiväkirja ja itsearviointi (n. 3 h), määräaika su 14.3. klo 21.00
-
Katso lyhyt johdantovideo systeemiajattelusta. Merkitse sen jälkeen itse tehtävä suoritetuksi.
-
Katso oheinen opetusvideo systeemiajattelusta ja systeemisestä muutoksesta kiertotalouden kontekstissa. Merkitse sen jälkeen itse tehtävä suoritetuksi.
-
2.3 Niinimäki ym. (2020). The environmental price of fast fashion. TiedostoPdf-tiedosto
Tämän artikkelin avulla opit ymmärtämään tekstiilialan systeemisiä haasteita ja mahdollisia ratkaisuita näihin haasteisiin. Lue artikkeli läpi ja valmistaudu vastaamaan harjoituksen 2.4 kysymyksiin. Artikkelin luettuasi klikkaa itse tehtävä suoritetuksi.
-
Aloita keskusteluja: 1 Vastaa viesteihin: 2
Tämän tehtävän avulla pääset syventämään tietämystäsi tekstiilialan systeemisistä haasteista ja potentiaalisista kiertotalousratkaisuista etenkin liiketoiminnan näkökulmasta.
Tehtävä koostuu kahdesta osiosta.
1. Kuuntele ensin Getting In the Loop -podcastin jakso, jossa Helen Smits puhuu tekstiilialan kestävyyshaasteista ja mahdollisista kiertotalouden ratkaisuista. Podcastia pääset kuuntelemaan Spotifyssa tästä linkistä: https://open.spotify.com/episode/6WQ0xq3Xd3XlhpdlYURI05?si=ad1fa1f1d05f4157 tai nettisivulla tästä linkistä: https://intheloopgame.com/podcast/003/
2. Podcast-jakson kuunneltuasi :
a. Klikkaa "Lisää uusi keskustelu" ja pohdi podcastin sisältöä vastaamalla seuraaviin kysymyksiin
Mitä uutta oivalsit kiertotalouden johtamisesta podcastin avulla?
Mainitse ainakin yksi keino, jolla yritykset voivat liiketoiminnassaan siirtyä kohti kiertotaloutta ja pohdi tämän keinon potentiaalia ja haasteita ratkaisuna tekstiilialan systeemisiin ongelmiin.
b. Kommentoi kahden muun henkilön aloittamaa keskustelua. Liitä kommenttisi siihen, mitä muut ovat sanoneet. Ole kommenteissasi kohtelias ja rakentava.
Yhden keskusteluaiheen lisäämisen ja kahden muun keskustelun kommentoinnin jälkeen tämä osio merkitään automaattisesti suoritetuksi. -
Katsaus viikon keskeisiin teemoihin ja työskentelyyn sekä oppimista syventävä pienryhmätyöskentely systeemiajattelun harjoituksen parissa. Alun luento-osuuden tallenne löytyy täältä: https://aalto.cloud.panopto.eu/Panopto/Pages/Viewer.aspx?id=a9d6bceb-b3e0-46e2-9a38-acec00952f68
Luentokalvot löytyvät täältä: https://mycourses.aalto.fi/pluginfile.php/1469791/mod_url/intro/Kiertotalous%20ja%20systeeminen%20muutos%20-%20kontaktiopetuksen%20luentokalvot.pdf -
400-700 sanaa pitkä reflektio viikon aikana oppimistasi asioista. Oppimispäiväkirjan tarkemmat ohjeet ja arviointiasteikko Kurssin suoritusvaatimukset ja määräajat -sivulla. HUOM! Kirjoita oppimispäiväkirjan loppuun lyhyt itsearvio, minkä arvosanan (0-2 p) antaisit itsellesi oppimispäiväkirjasta ja millä perusteella. Itsearvio on osa oppimispäiväkirjasuoritusta. Muista merkata tiedostoon myös oppimispäiväkirjan sanamäärä (pl. lähdeluettelo ja itsearviointi).