Topic outline

  • Intresset för storytelling har ökat explosionsartat under 2000-talet. Utbildning i storytelling ges såväl på universitet som i näringslivet, och söker man på “storytelling” i databaser ges mängder av träffar.

    I den här modulen får du inblick i hur storytelling kan bidra till effektfull kommunikation och du får chans att testa verktyget själv. 

    Så här är modulen uppbyggd:

    I uppgift 1 skaffar du information om storytelling och plockar ut det mest intressanta.

    I uppgift 2 väljer du två exempel där storytelling används och analyserar dem utifrån en dramaturgisk modell.

    I uppgift 3 gör du upp en detaljerad plan för hur du själv skulle kunna använda storytelling i din kommunikation. Du behöver inte verkställa planen i den här modulen, utan uppgiften gäller själva planen. Om du vill kan du sedan genomföra planen i någon av de andra modulerna.

    • Ta del av information om storytelling i minst 3 av källorna nedan. Gör sedan upp en 7-i-topp-lista om storytelling. Vad gör storytelling till ett kraftfullt verktyg? Vad behövs för att en story ska fungera? Skriv som om du gjorde en tipslista till andra studerande. Alternativt kan uppgiften göras som poddavsnitt eller video eller som diskussion på en gruppträff.

      Källor

       Matts Heibel om storytelling i företag och organisationer - 4 mycket informativa videor 

      Artiklar om storytelling, Matts Heibel 

      Matts Heibels tips och råd

      Den klassiska dramaturgiska modellen, Wikipedia

      Så väcker du engagemang med storytelling, Sveriges kommunikatörer

      Six elements of Good Digital Storytelling (Creative Educator)

      Duarte Data Story - bok om att använda storytelling för att förmedla information. Välj “peek inside” för att läsa delar av boken.

      Duarte om hur ledare kan använda storytelling för att 1) varna och 2) motivera. För tillgång till e-materialet krävs namn och e-postadress.

      The roles of stories, time, space and theme - Tomi Kauppinen om att visualisera data med storytelling (podd)

      Storytelling i marknadsföring, Webbstrategerna

      Dramaturgiska kurvan Teis Nilsson Media

      7 Storytelling Techniques Used by the Most Inspiring TED Presenters



    • Välj två fall där storytelling används, gärna exempel som finns nära din egen vardag. Det kan exempelvis gälla ett företag eller varumärke du känner till, en presentation eller podd du har lyssnat på eller marknadsföring som nått dig. Exemplen bör vara olika varandra. Analysera båda exemplen med hjälp av det du har lärt dig i uppgift 1 och de frågor som du hittar här.

    • Nu är det dags att planera hur du skulle kunna använda storytelling i din egen kommunikation som expert, till exempel för att bygga upp ett varumärke, marknadsföra en produkt, presentera en idé eller förmedla viktig information. 


      Din planering kan till exempel gälla storytelling för en viktig presentation, sociala medier, en marknadsföringskampanj, en webbplats eller en designprocess. OBS! Du behöver inte färdigställa den produkt du planerar i den här modulen, utan uppgiften gäller själva planen. Om du vill kan du sedan genomföra planen i någon av de andra modulerna. 


      Din plan kan presenteras med text, bild, ljud - ja, hur du vill. Det viktiga är att du i planen ger utförliga svar på minst 7 av följande 10 frågor. Motivera alla svar. 


      1. Var kommer din story att presenteras? (Det kan vara t.ex. en presentation, något social medium, en webbplats, en podd etc.

      2. Vad är ditt mål med storyn och vilken är målgruppen?

      3. Vad är handlingen i din story? Beskriv händelseförloppet.

      4. Finns det en dramatisk kurva i din story med något slags konflikt och en vändning?

      5. Vem är huvudkaraktär/hjälte i din story? Varför?

      6. Vad är det lockande anslaget i storyn - det som fångar mottagarens intresse?

      7. På vilket sätt väcker storyn känslor? 

      8. På vilket sätt passar just den här storyn för det du vill sälja/berätta?

      9. Finns det ett tema i storyn som kan utvecklas, byggas vidare på för att skapa fler berättelser om företaget/organisationen/idén/informationen du säljer?

      10. Efter att ha jobbat med storytelling - vad tänker du om storytelling som verktyg i din bransch eller i ditt kommande arbetsliv?