Topic outline

  • Bild presentationer

    Den här modulen kulminerar i att du håller en presentation på ungefär 10 minuter (uppgift 3). Var, när och hur denna presentation hålls kommer du överens med läraren om. En möjlighet är att du spelar in din presentation på video. Ett krav är dock att presentationen hålls för en publik. Om du videofilmar presentationen bör läraren kunna se och höra hur interaktionen med publiken fungerar.  

    Innan du börjar planera din presentation får du vägledning. Den handlar bland annat om analys av mottagare och situation, strukturering av presentationer och om hur man kan uttrycka sig effektivt och slagfärdigt. Du får också ta del av några presentationer och analysera dessa.


    • I den här uppgiften får du börja med att ta del av tips om vad som krävs för att bygga upp och hålla en presentation. Moderna presentationer skiljer sig ganska mycket från traditionella presentationer. Nedan finns några länkar till tips. Du kan använda dig av dem eller annat material som du själv väljer. På basis av tipsen ska du samla en lista (muntlig eller skriftlig) med dina fem bästa tips om vad en talare bör veta och beakta. Motivera dina val av tips och hänvisa till källorna du använder.

      Chef: Tala inför grupp 
      Sveriges kommunikatörer: Våga använda rösten
      Chris Anderson, TED Talk: TED´s secret to great public speaking
      Nancy Duarte, TED Talk: The secret structure of great talks
      Nancy Duarte: multimediaversion av "Resonate"
      Slide rules : design, build, and archive presentations in the engineering and technical fields (e-bok, tillgänglig på Aalto Finna)

    • Den här uppgiften går ut på att titta på två presentationer, reflektera kring dem och analysera dem.

      Du får själv söka och välja presentationer. På UR Play finns en hel del, men det går lika bra att använda andra presentationer. Minst en av dem bör vara på svenska. 

      Här är några frågor som kan vara till hjälp för din analys. 

      • Vad fungerade särskilt bra och varför?
      • Fanns det något som du tyckte fungerade mindre bra, och i så fall vad och varför?
      • Ge exempel på hur talarna försökte väcka känslor och engagemang. Hur fungerade det för dig som lyssnare?
      • Hur skulle du beskriva stilen? Används exempelvis mycket facktermer eller mer vardagliga ord? Ger talaren ett personligt och glatt intryck eller ett opersonligt och seriöst? Hur tycker du att balansen fungerar?
      • Finns det inslag av bildspråk, berättelser eller liknande och vad har det för effekt?
      • Finns det någonting som gäller röstanvändning, gester och kroppsspråk som du reagerar på. Hur påverkas du som lyssnare?

    • I den här uppgiften ska du hålla en presentation om något i ditt ämnesområde. Mest praktiskt är att du håller presentationen på någon av gruppträffarna, men också andra möjligheter finns om du kommer överens med läraren. Viktigt är att det finns en publik, som i och för sig inte behöver vara stor. 

      Presentationen ska vara 8-10 minuter lång. Den ska anpassas för publiken. Du är fri att utforma presentationen som du vill, men viktigt är att det sker med eftertanke och att du tar till dig av den information som du har fått i samband med uppgift 1 och 2 i den här modulen. Förhoppningen är att du ska planera din presentation så att du kan leverera den på ett modernt, mottagarvänligt vis och att du ska våga ta ut svängarna lite extra.