Skip to main content
MyCourses MyCourses
  • Schools
    School of Arts, Design, and Architecture (ARTS) School of Business (BIZ) School of Chemical Engineering (CHEM) –sGuides for students (CHEM) – Instructions for report writing (CHEM) School of Electrical Engineering (ELEC) School of Engineering (ENG) School of Science (SCI) Language Centre Open University Library Aalto university pedagogical training program UNI (exams) Sandbox
  • CORONAVIRUS INFO
    Koronavirus - tietoa opiskelijalle Coronavirus - information for students Coronavirus - information för studerande Koronaviruksen vaikutus opiskeluun: kysymyksiä ja vastauksia Effects of the coronavirus on studies: questions and answers Coronaviruset och studierna: frågor och svar Corona help for teachers
  • Service Links
    MyCourses - Instructions for Teachers - Teacher book your online session with a specialist - Digital tools for teaching - Personal data protection instructions for teachers - Instructions for Students - Workspace for thesis supervision WebOodi Into portal for students Courses.aalto.fi Library Services - Resourcesguides - Imagoa / Open science and images IT Services Campus maps - Search spaces and see opening hours Restaurants in Otaniemi ASU Aalto Student Union Aalto Marketplace
  • ALLWELL?
    Study Skills Support for Studying Starting Point of Wellbeing About AllWell? study well-being questionnaire
  •   ‎(en)‎
      ‎(en)‎   ‎(fi)‎   ‎(sv)‎
  • Toggle Search menu
  • Hi guest! (Log in)

close

TU-C9300 - Tieteen ja tiedon perusteet, 07.09.2020-15.10.2020

  1. Home
  2. Courses
  3. School of Science
  4. department of...
  5. tu-c9300 - ti...
  6. Sections
  7. Tehtävät
Syllabus

Tehtävät

  • Tehtävät

    Tehtävät

    Kirjoitustehtävien ohjeistukset ja palatuskansiot tulevat tähän. Tehtävät tulee olla palautettu maanantaiaamuun klo 9 mennessä. 

    Luentojen kirjoitustehtävät ovat ½-1 siuva, tekstireferaatit ovat toiset ½-1 sivua.

    • icon for activity Tehtävä 1 Assignment

      Kirjoita ½-1 sivun pohdinta siitä, mistä tieteessä ja tieteellisessä maailmankuvassa on kyse. Voit kirjoittaa yleisemmällä tasolla tai käyttää kahdella ensimmäisellä luennolla esitettyjä sisältöjä. Voit myös esimerkiksi pohtia tieteen ja tieteellisen maailmankuvn suhdetta muihin uskomusjärjestelemiin tai esimerkiksi moraalisiin tai elämänkatsomuksellisiin kysymyksiin, tai pohtia tieteen merkitystä yhteiskunnalle. Voit puhua näistä asioista yleisesti tai reflektoida omaa suhdettasi tieteeseen.

      Huom! von Wrightin tekstiä ei tarvitse huomioida tai referoida vielä tässä tehtävässä, vaan vasta ensi viikolla. Sitä saa toki hyödyntää halutessaan.

    • icon for activity Tehtävä 2 Assignment

      Kirjoita kaksi ½-1 sivun mittaista pohtivaa referaattia:

      1) Tieteellisen ajattelun kehityshistoria. Käytä tässä lähteenä sekä von Wrightin tekstiä että maanantain luentoa samasta aiheesta. Tarkempi sisältö on vapaa ja voit keskittyä esim. yhteen aikakauteen tai antaa laajemman katsauksen, mutta voit miettiä esimerkiksi näitä kysymyksiä: Mitkä ovat tieteellisen ajattelun synnyn keskeiset elementit? Missä historiallisessa vaiheessa olisit valmis puhumaan varsinaisesti tieteestä ja miksi?

      2) Havaintojen riittämättömyys. Jälleen sisältö ja sen rajauksen laajuus ovat vapaita, mutta nämä kysymykset ovat keskeisiä: Miksi kokeellinen menetelmä on parempi kuin pelkkä havaintojen tekeminen? Mistä havaintojen teoriapitoisuudessa on kyse ja mitä siitä seuraa?

    • icon for activity Tehtävä 3 Assignment
    • icon for activity Tehtävä 4 Assignment
      Kirjoita kaksi ½-1 sivun mittaista pohtivaa referaattia: 1) Tieteen kehitysdynamiikka. Käytä tähän sekä luentoa aiheesta että Kiikeri & Ylikosken lukua 3. Mahdollisia kysymyksiä: Millaisia muutoksia tieteen kehitykseen liittyy, mikä kaikki muuttuu? Mikä on paradigma? Onko Kuhnin pessimismi perusteltua? Voit miettiä esim. Kuhnin esimerkkiä, tähtitieteen kopernikaanista kumousta esimerkkitapauksena. 2) Miten ihmistieteet poikkeavat luonnontieteistä? Pohdi sekä niiden tekemisen tapaa että kohteiden eroa. Voit perustaa tämän sekä luennoille että aiempiin käsityksiisi. Voit erityisesti pohita, mihin käsityksesi perustuvat ja kuinka perusteltuja ne ovat.
    • icon for activity Tehtävä 5 Assignment

      Kirjoita kaksi n. ½-1 sivun mittaista pohtivaa referaattia:

      1) Monitieteisyys. Mahdollisia kysymyksiä pohdittavaksi: Mistä tieteidenvälisyydessä on kyse? Miksi pitäisi tehdä monitieteistä tutkimusta? Millaisia ongelmia siihen voi liittyä? Miten erilaiset valitut päämäärät voivat vaikuttaa tieteidenvälisyyden onnistumiseen?

      2) Tieteelliset kiistat ja rajaveto -- Kiikeri ja Ylikoski, luku 4. Voit kirjoittaa joko kiistoista, rajanvedosta tai molemmista. Kannattaa myös miettiä, miten aiheet liittyvä kurssin aikana käytyihin asioihin. Mahdollisia kysymyksiä: Mistä tieteellisissä kiistoissa on kyse? Miten tieteen rationaalisuus näyttäytyy kiistoissa? Miten tiede erotetaan muusta kuin tieteestä?

    • icon for activity Tehtavä 6 Assignment

Previous section

◄Keskusteluryhmät

Next section

Luentotallennuksia►
Skip Upcoming events
Upcoming events
Loading There are no upcoming events
Go to calendar...
  • TU-C9300 - Tieteen ja tiedon perusteet, 07.09.2020-15.10.2020
  • Sections
  • General
  • Materials
  • Keskusteluryhmät
  • Tehtävät
  • Luentotallennuksia
  • Kirjallisuutta
  • Home

Aalto logo

Tuki / Support
  • MyCourses help
  • mycourses(at)aalto.fi
Palvelusta
  • MyCourses rekisteriseloste
  • Tietosuojailmoitus
  • Palvelukuvaus
  • Saavutettavuusseloste
About service
  • MyCourses protection of privacy
  • Privacy notice
  • Service description
  • Accessibility summary
Service
  • MyCourses registerbeskrivining
  • Dataskyddsmeddelande
  • Beskrivining av tjänsten
  • Sammanfattning av tillgängligheten

Hi guest! (Log in)
  • Schools
    • School of Arts, Design, and Architecture (ARTS)
    • School of Business (BIZ)
    • School of Chemical Engineering (CHEM)
    • –sGuides for students (CHEM)
    • – Instructions for report writing (CHEM)
    • School of Electrical Engineering (ELEC)
    • School of Engineering (ENG)
    • School of Science (SCI)
    • Language Centre
    • Open University
    • Library
    • Aalto university pedagogical training program
    • UNI (exams)
    • Sandbox
  • CORONAVIRUS INFO
    • Koronavirus - tietoa opiskelijalle
    • Coronavirus - information for students
    • Coronavirus - information för studerande
    • Koronaviruksen vaikutus opiskeluun: kysymyksiä ja vastauksia
    • Effects of the coronavirus on studies: questions and answers
    • Coronaviruset och studierna: frågor och svar
    • Corona help for teachers
  • Service Links
    • MyCourses
    • - Instructions for Teachers
    • - Teacher book your online session with a specialist
    • - Digital tools for teaching
    • - Personal data protection instructions for teachers
    • - Instructions for Students
    • - Workspace for thesis supervision
    • WebOodi
    • Into portal for students
    • Courses.aalto.fi
    • Library Services
    • - Resourcesguides
    • - Imagoa / Open science and images
    • IT Services
    • Campus maps
    • - Search spaces and see opening hours
    • Restaurants in Otaniemi
    • ASU Aalto Student Union
    • Aalto Marketplace
  • ALLWELL?
    • Study Skills
    • Support for Studying
    • Starting Point of Wellbeing
    • About AllWell? study well-being questionnaire
  •   ‎(en)‎
    •   ‎(en)‎
    •   ‎(fi)‎
    •   ‎(sv)‎