CHEM-A1000 - Korkeakouluopiskelijan ABC, Luento-opetus, 6.9.2021-17.5.2022
Kurssiasetusten perusteella kurssi on päättynyt 17.05.2022 Etsi kursseja: CHEM-A1000
Osion kuvaus
-
-
-
Tässä osiossa löydät apua ajankäyttöösi. Tehtäviä ei tarvitse palauttaa. Harjoitukset ovat sinua varten.
Ajanhallinnan ja kalenterin käytön opettelu kuulostaa tylsältä ja puuduttavalta, ja monesti se laitetaan samaan sarjaan oman arjen budjetin teon kanssa. Miksi käyttää aikaa sellaisen opetteluun? Kuulostaako tutulta: "Osaanhan minä suunnitella, mutta ongelmani on aikaansaaminen!", "Suunnittelen kyllä, mutta aika ei riitä kaikkeen mitä pitäisi tehdä!" Tässä itseopiskelumateriaalissa pureudutaankin ajanhallinnan avulla noihin kahteen yleiseen ongelmaan: liikaa tekemistä tai vaikeuksia saada aikaan.
Ajanhallinta ei ole vain velvollisuuksien hoitoa, vaan sen kautta sinulle tulee näkyväksi se, mihin aikasi oikeasti menee ja miksi. Taustalla on tärkeä, ehkäpä ihmisyyden tärkein kysymys: mihin aikasi käytät tällä pallolla kun elämä on rajallista? Kalenteri kertoo paljon siitä, mihin aikasi todellisuudessa menee. Vastaako kalenterin sisältö sitä, mitä arvostat ja mikä on sinulle tärkeää? Viekö se kohti jotain sinulle merkityksellistä? Jos ei, minkä pitäisi muuttua?
Katso seuraava 6 minuutin video:
Tämä itseopiskelumateriaali tarjoaa mahdollisuuksia:
- tarkastella omaa ajankäyttöäsi osana itsensä johtamisen taitoja
- opetella ajankäytön suunnittelua ja aikataulussa pysymistä
- oppia uusia taitoja ja kerrata jo osaamaasi
Pelkästään ajanhallinnasta lukeminen ilman tekoja on sama kuin pänttäisit ravinto-opasta muuttamatta mitään ruokavaliossasi tai juttelisit personal trainerin kanssa säännöllisesti koskaan menemättä varsinaisesti toteuttamaan saamiasi ohjeita salille. Teethän myös itseopiskelumateriaaliin sisältyvät tehtävät!
Voit nyt tehdä alla olevan vapaaehtoisen testin ajanhallinnasta ja/tai siirtyä itseopiskelumateriaalin pariin.
Osa 1: Ajankäytön ABC
Ennen kuin aloitat tehtävän tekoa, tutustu tähän sivuun rauhassa. Aikatauluta tarvittaessa tehtäviä parille eri päivälle!
"Being successful doesn’t make you manage your time well. Managing your time well makes you successful!"
Randy Pausch, Time Management, 2007
Katso introna tähän osioon seuraava video (2 min):
Videon katsomisen jälkeen pysähdy hetkeksi ja pohdi millainen opiskeluvuotesi on tähän mennessä ollut. Listaa mielessäsi tai kirjoita ylös paperille, mitä ajankäytön haasteita juuri sinun opiskelijaelämääsi liittyy. Millainen sinun ajankäytön nelikenttäsi on ollut?Katso seuraava video (englanniksi). Kysy itseltäsi: kuinka moni vinkeistä on sinulle tuttuja ja kuinka montaa noudatat arjessasi?
Voit nyt siirtyä varsinaiseen harjoitukseen. Saat ohjeet auki alta.
- tarkastella omaa ajankäyttöäsi osana itsensä johtamisen taitoja
-
1. Valmistelu
Tehtävässä tulet tarkastelemaan tavanomaisen viikon ajankäyttöäsi.
Katso ensin seuraava videopätkä (4 min):
Kerää pöydälle kynä ja post-it -lappuja tai suttupaperia, jota voit tarvittaessa leikellä.
2. Listaa asioita, joihin käytät aikaa viikoittain
Listaa post-it-lapuille asioita, joihin käytät aikaa viikoittain. Kirjoita yksi asia yhteen lappuun (tarvittaessa voit leikata post-it-lappuja pienemmiksi paperin säästämiseksi):
Ota huomioon kaikki elämän alueet- Opiskelu - Listaa nyt menossa olevat kurssit; jokainen omalle lapulleen
- Harrastukset
- Ihmissuhteisiin liittyvät asiat (esim. aikaa ystäville, jne.)
- Kotityöt
- Syöminen
- Lepo, palautuminen
- Työt
- Muut…
3. ABC: lajittele tehtävät
Katso seuraava video introksi (3 min):
Nyt kun olet saanut kaikki viikon tehtävät lapuille, ota laput eteesi ja lajittele ne seuraavan ABC-mallin mukaan:
•A-tehtävät:Tuloksen, tavoitteiden saavuttamisen ja tulevaisuuden kannalta kaikkein tärkeimmät työtehtävät. Käytä paras aikasi ja energiasi suoritustasolla 80-100 %(Esim. Pääaineen keskeiset kurssit, todella tärkeä työprojekti, merkittävä ottelu tulossa harrastuksessa, jne.).
Vinkkinä: neljä-kuusi ydinasiaa, näihin parhaat paukut, prime time, omat jutut!
•B-tehtävät:Välttämättömiä töitä, usein rutiineja, joiden tulosvaikutus vähäisempi. Käytä vain kohtuullisesti aikaa ja energiaa suoritustasolla 60-80% (esim. Kurssi, jonka voin tiputtaa, jos asiat menevät vaikeiksi)•C-tehtävät:Vähäpätöiset asiat – teetkö ollenkaan? Suoritustaso 0-60 %, nämä ovat asioita, joita teet vain jos ehdit, ja jotka eivät ns. kaada venettä, vaikka jäisivät tekemättä juuri nyt!Ota valokuva kokonaisuudesta itsellesi (jos lappuja on paljon, kuvaa "korit" A, B ja C erikseen). Näin muistat myös myöhemmin, mitä olit kirjoittanut, jos laput sattuvat hukkumaan.
4. Huomio A-koriin!
Tämän jälkeen kohdista huomiosi A-koriin. Poimi sieltä kaikki opiskeluun liittyvät tehtävät (kurssit, yms.).
Listaa post-it-lapuille, mitä konkreettisesti pitää tehdä ennen kurssia (valmistautuminen, jne), kurssin aikana ja kurssin päättyessä. Jokainen meneillään oleva tai alkamassa oleva kurssi kerrallaan!
Pura tavoitteet viikoittaisiksi tehtäviksi kysymällä mitä minun on tehtävä, jotta tavoite toteutuu?
- Esim. jos aion päästä matikan kurssista läpi, viikoittaisia tehtäviä ovat luennolla käynti, materiaalien hankkiminen, laskeminen, laskuharjoituksissa käynti, laskutupaan osallistuminen, kavereiden kanssa laskeminen, neuvojen kysyminen, puuttuvien tietojen opettelu muilta sivustoilta, heikosti hallittujen osuuksien kertaaminen
- Esim. jos aion päästä kuntoon, viikoittaisena tehtävänäni on urheilla 4 kertaa viikossa
- Jos kyseessä on 5 opintopisteen kurssi, tasaisesti suoritettu viikoittainen työmäärä yhden periodin kurssilla on melko suuri. Työtunteja kurssin suorittamiseen vaaditaan yhteensä 135. Tämä jaettuna kuudelle viikolle tarkoittaa yli 20 työtuntia viikossa.
Pilko tehtävät niin pieniin osiin, että saat ne varmasti tehtyä. Sopiva kokonaisuus on esim. tunnin mittainen työskentely. Näin varmistat, että saat onnistumisen kokemuksia.
Suuntaa huomio ensi viikkoon. Mitä kaikkea sinun pitää tehdä ensi viikolla? Järjestä post-it-laput sen mukaisesti, mitä hommista kuuluu ensi viikolle.
Katso esimerkki siitä, millä tavalla tehtävää ei kannata ja kannattaa tehdä täältä.
Kun olet valmis, varmista, että aikaansaannoksesi pysyy tallessa. Voit siirtyä Osaan 2: Hyvin aikataulutettu, puoliksi tehty.
-
"Failing to plan is planning to fail. Plan Each Day, Each Week, Each Semester. You can always change your plan, but only once you have one!"
Randy Pausch, Time Management, 2007
Edellisessä osiossa pääsit tarkastelemaan ajankäytön haasteita ja lajittelemaan omia tehtäviäsi tärkeysjärjestykseen (ABC-malli).
Tämä seuraava osio sisältää käytännöllisiä vinkkejä ajankäyttöön ja sen suunnittelemiseen. Teethän varsinaisen tehtävän vasta sen jälkeen kun olet ensin tutustunut teoriaan!
-