Topic outline

  • MAALAUKSEN TYÖPAJA

     

    Maalausmateriaalit ja tekniikat. 3.3.2022-2.6.2022. 

    Opettajana kuvataiteilija ja kuvataideopettaja Maiju Salmenkivi


    1.KERTA 3.3

    Akryylit. Tekniikkaharjoitus. Värikartta akryyleilla

    1 vaihe. 

    Tee 36 ruudun shakkiruutumainen värikartta mainoskartongille. Yhdelle sektorille tulee aina yksi väri ja sen muutokset.

    -kylmä ja lämmin keltainen, kylmä ja lämmin punainen, kylmä ja lämmin sininen 

    2.vaihe

    4 ensimmäistä riviä puhtailla väreillä, sitten vedellä ohennettu ja viimeiseksi valkoisella taitettu väri


    3.vaihe

    Ensimmäinen rivi säilyy alkuperäisenä. Seuraaviin testataan punaisella taitettua mediumia. Seuraavaan riviin sinisellä taitettua mediumia. Viimeiseen riviin testataan rättitekniikkaa. Pyyhkimällä ja pesemällä saat aikaiseksi erilaisia pintoja. Voit kokeilla kuinka pitkälle maitokartonki kestää pyyhkimistä ja millaisia erilaisia jälkiä saat aikaiseksi. Voit lisätä aina lisätä pyyhinnän jälkeenkin.


    4.vaihe

    Leikkaa ruudut palasiksi.  Valitse ruuduista suosikkisi. Mieti seuraavaksi niihin vastakohtapareja.

    Esim. ulkona/sisällä, pimeä/valoisa, luonto/kaupunki, pehmeä/kova, kaunis/ruma, sisällä/ulkona. 

    Tee pieniin paloihin tällainen vastakohtapari tai mieti, mitkä palat toimisivat tällaisina vastapareina.


    2. KERTA 10.3


    Akryylit + kollaasi

    Tutustutaan mielenkiintoisiin taiteilijoihin, jotka käyttävät maalauksissaan kollaasitekniikkaa. Tehtävänä on maalata oma kollaasi. Tehtävässä voi hyödyntää edelliskerralla kokeiltua pyyhkintätekniikkaa. Tehtävä toteutetaan  maitokartongille

    Kollaasia käyttävät esimerkkitaiteiljat: Reima Nevalainen, Katri Mononen 

    (lisäksi katsotaan sellaisia taiteiljoita, jotka maalaavat akryyleillä esim. Jenni Rope, Rauha Mäkilä, Tanja Ahola)


    3. KERTA 17.3

    Akryylit + versio taideteoksesta

    Versio taideteoksesta. Valmiista monisteista tai taidekirjoista (Kuvat maalauksia, veistoksia, valokuvia sekä grafiikkaa) valitaan kiinnostava kuva maalauksesta tai muusta taideteoksesta. Tarkoitus on miettiä taiteilijan tekniikkaa, käytettyä värimaailmaa, sommittelua tai teoksen sisältöä. Tehtävässä voi vaikka harjoitella taiteilijan värisävyjä tai viivan käyttöä. Ei siis tarvitse lähteä ”kopioimaan” vaan tehdä teoksesta oman tulkintansa. Kuvataiteessa ja nykytaiteessa on usein kyse jo olemassaolevasta teoksesta tai taiteilijasta vaikuttumisesta ja siitä, että vaikutteet käydään läpi oman itsen kautta tulkiten niin että ne niistä tulee osa omaa tekemistä. Harva taiteilija maalaa ”tyhjiössä”, teoksiin haetaan vaikutteita tai ne usein muistuttavat jotain muuta tekijää.  On siis tärkeää tutkia erilaisia tapoja tehdä taidetta ja maalauksia. Tärkeää on myös tutkia taiteilijan tapaa maalata sekä hänen värikarttaansa ja tyyliänsä.


    4. KERTA. 24.3


    Asetelma + Pohjien teko


    Tunnin aluksi katsotaan kuvia sekä taidehistoriallisista asetelmista että tämän päivä asetelmamaalauksesta. Asetemalla on pitkät taidehistorialliset perinteet ja se on onnistunut viime vuosina taas kasvattamaan suosiota nuoremman polven keskuudessa ( Tässä vielä listaa tuoreemmista suomalaisista maalareista joilla asetelmallisia elementtejä maalauksissa: Hanna Hyy, Tuomo Laakso, Emma Luukkala, Iisa Maaranen sekä Tuomo Tammisaari). Taidehistoriallinen katsaus alkaa Pompeijin seinämaalauksista ja Hollannin 1600-luvun laatumaalauksista. Näissä oli usein kyse tilauskuvista, tilaaja halusi maalauksiin tiettyjä asioita ja elementtejä. Eri elementeillä oli erilaisia merkityksiä. Esim. Kuoleman symboleja olivat kallot ja sammuneet kynttilät. Ajan kulumiseen viitattiin kelloilla ja kukilla. Kartat, kirjat ja soittimet viittasivat kulttuuriin ja sivistyneisyyteen. ”Uudemman ajan” tai modernin ajan asetelmamaalauksia: Matisse ja hänen dekoratiivinen, värikäs, rento ja runsas tapa maalata asetelmia, Tove Janssonin harkitut asetelmat, Bonnard ja hänen koulukuntaansa kuuluva Rafael Wardi ja tämän keltaiset asetelmat.  Suomalaisia elossa olevia maalareita/nykymaalareita, jotka tekevät asetelmaa: Anna Retulainen, Pekka Hepoluhta, Marjatta Hanhijoki, Tanja Ahola, Tiina Elina Nurminen. Trendikkäämpinä/nuorempina ”asetelmamaalareina” esiin Karoliina Hellberg ja Emily Gernild sekä Laura Annala. Puhutaan instagramin mahdollisuuksista ja ongelmista. Rakennetaan asetelma, jota lähdetään maalaamaan joko akryyleillä tai öljyväreillä.

    Lounaan jälkeen tehdään valmiista kiilapuista kaksi erilaista pohjaa. Toiseen niitataan kiinni pellavakangasta, toiseen puuvillaa (Cotton Duck). 

    Toiseen kankaaseen tulee eläinliima/jänisliimapohjuste (50 gr liimajauhetta per litra. Turvotus ja lämmitys). Älä lämmitä yli 60 asteeseen. Eläin liiman gollakeeni alkaa hajota yli 60 asteessa ja se haurastuttaa liimaa.Toiseen pohjaan tulee muoviliima, joko akrylaattiliima ( kiiltävä medium) tai Erikeper  tyylinen puuliima (noin 1/3 liimaa ja 2/3 vettä). Liimaa tulee laittaa kaksi kerrosta. Välissä liiman tulee kuivua kunnolla. Lisäksi halutessa vielä gesso päälle. Jos maalaa akryyleillä niin silloin riittää, että kangas kiristyy, öljyväreille on tärkeää saada kunnon eristys ettei öljy lorahda kankaaseen asti.


    5. KERTA. 31.3


    Mielenosoitus  + Pohjien teko jatkuu


    Jos menet mielenosoitukseen niin tee päivän aikana 10 kuvaa, joissa tarkastelet sellaisia asioita kuin tila, valo, vuoropuhelu, varjo, heijastus, liike, mieli, perspektiivi, aalto, solidaarisuus, voima, porras, tyhjyys. Kaikkia näitä teemoja ei tarvitse tehdä, voit valita sieltä mieleisesi asia/sanayhteydett, mistä alat tehdä kuvaa/kuvia. Kuvat voivat olla luonnosmaisia ns.käsivarakuvia, tai ne voit tehdä niistä yhdistelmäkuvia, joissa teet samaan kuvaan useampia näiden sanojen yhdistelmiä. Tällöin itse kuvia ei tarvitse olla kymmentä vaan ne voivat olla samassa kuvassa. Käytä haluamaasi tekniikkaa. Katsotaan seuraavalla kerralla luonnokset/tehdyt teokset.

    Luokassa olevien kanssa jatkuu pohjien tekeminen. Alustan luokassa tehtävän koskien näitä pohjia


    6.KERTA


    Aamulla spray maali juttujen katsomista + luonnoskirjojen esittelyä. Jatketaan pohjien tekemistä. Alla omakuva/mielikuva maalauksen tehtävänanto.


    Omakuva-mielikuva


    Kahteen pohjaan tehdään tehtävä pari: omakuva/mielikuva. Tehtävässä on tarkoitus pohtia omakuvaa, millaisena ja missä itsensä näkee. Omakuvan ei tarvitse olla ”muotokuva”, se voi olla myös kokemus itsestä, esim. joku väri tai tapa olla tai nähdä itsensä, tapa tehdä asioita tai maalata. Mielikuva voi olla jo pitkälti tätä samaa pohdintaa, tehtävän tarkoitus  viedä syvemmälle pohdintoihin. Mikä on minun näkökulmani ja mitä minä haluan maalata ja millä tavalla? Kurssilla on mennä kohti omia aiheita ja sisältöjä. Näiden ”yläotsikoiden” tarkoitus on siis herätellä pohtimaan omaa yksilöllistä tapaa maalata ja mihin suuntaan haluaa kulkea. Samalla opetellaan erilaisia tekniikoita ja keskustellaan taiteesta. Kurssilla on tärkeää katsoa muiden tapoja tehdä maalauksia, niin muiden kurssilaisten kuin muiden taiteilijoiden. Niiden kautta saa vinkkejä, miten lähteä rakentamaan maalausta, sommittelua, erilaisia värimaailmoja/kontrasteja.



    7.KERTA 14.4


    Spray maalit. Taiteilijoitaaiteiljoita, jotka käyttävät teoksissaan spray maaleja. Sekä taidemaalareita että graffiti taiteiljoita. Graffiti taiteiljoita esim. Banksy, Blue, Osgemeos, Faile (+ naisgraffitaiteilijat). Taiteiljoita: Egs, Jussi Two Seven, Kim Somervuori, Jani Hänninen, Anna Tuori, Jenni Rope, Katri Mononen. Tehdään kokeiluja alakerran maalaamossa maitokartongille. Spray maaleja voi maalata peittävästi tai ohuesti, niihin voi kokeilla vettä ja niitä voi myös pyyhkiä.



    8.KERTA 21.4


    Maisema. 


    Katsotaan maisemaa maalauksissaan tutkivia taiteilijoita. Tarkoitus tehdä maalaus, jossa jotenkin tarkastelee maiseman käsitettä. Lähtökohta voi olla konkreettinen maisema tai mielikuvitusmaisema. Oma näkökulma tehtävään tärkeä.

    Esimerkkitaiteilijat : David Hockney, Lisa Sanditz, Makiko Kudo, Jules de Balincourt, Mamma Anderson, Nigel Cooke, Jenny Carlson, Jesper Nyren, Heli Hiltunen, Juliana Hyrri, Wiljami Heinonen. 

    9. KERTA 28.4

    Maalausten tekemistä. Tehtävää voi aloitella joko akryyleilla tai suoraan öljyväreillä.

    10.KERTA

    Tempera. 

    Tehdään temperakokeiluja levypohjille. Pigmenteistä ensin värilieju (pigmentti + vesi), johon lisätään munaemulsio. Yksi osa kananamunaa, yksi osa pellavaölyä ja ylksi osa vettä. Ensi kananmuna ja pellaöljy yhteen, sitten lisätään vesi. Seokseen voi myös laittaa dammaria, mutta aallossa tämän käyttö ei sopivaa. Taiteilijalista: Botticelli, Markku Keränen, Marjatta Tapiola, Saija Kivikangas ja Vilma Määttänen käyttävät itse hiertämiään kasvipigmenttejä. Riikka Wesamaa ja Elina Merenmies maalaavat isoja töitä kankaalla temperalla. Aki Turusella oli juuri hieno näyttely, jossa oli maalannut tempera töitä paksuille puulevyille.

    Jatketaan omakuva ja maisemamaalausten tekemistä

    11.KERTA 

    Maaalausten viimeistelyä ja valintaa seuraavan viikon näyttelyä varten

    12.KERTA

    Näyttelyn rakennus Beeta Spaceen

    13.KERTA 2.6

    Viimeinen kerta. Pientä maalausta asetelma aiheesta, Emil Nolde, Tove Jansson, Karoliina Hellberg, Anna Retulainen. Tekniikkana guassit akvarellipaperille ja tavaroiden kasausta. Töiden loppukatsaus.