Osion kuvaus

  • KURSSISUORITUKSET JA ARVOSTELU

    Arvioitu työmäärä: Luennot ja opintoryhmätapaamiset n. 35 h, itsenäinen opiskelu n. 50 h, harjoitustyöt n. 45 h.

    Huomaa, että osallistuminen luennoille ja niiden aikana järjestettäviin opintoryhmän tapaamisiin vaikuttaa arvosanaan ja kuuluu olennaisena osana kurssisuoritukseen.

    Kurssiarvosana annetaan asteikolla: 1 - 5

    Arvosanan muodostusasteikko:

    0-50 pistettä = hylätty
    51-60 pistettä = 1
    61-70 pistettä = 2
    71-80 pistettä= 3
    81-90 pistettä = 4
    91-100 pistettä = 5

    Osasuoritusten painotus arvosanasta:

    1. Osallistuminen (18% arvosanasta, max 18 pistettä)
    2. Ryhmäraportit (32% arvosanasta, max 32 pistettä)
    3. Vertaisarviointi (18% arvosanasta, max 18 pistettä)
    4. Yksilöesseet (32% arvosanasta, max 32 pistettä)

    1. Osallistuminen opintoryhmien työskentelyyn luentokertojen aikana (18 % arvosanasta): Kurssisuoritukseen kuuluu osallistuminen luentokertojen aikana järjestettäviin opintoryhmän tapaamisiin, joissa opiskelijat työskentelevät 4-5 hengen ryhmissä soveltaen kurssimateriaaleja käytännön tehtävään. Opintoryhmät muodostetaan kurssille ilmoittautuneista opiskelijoista ensimmäisen luennon jälkeen. Ryhmät kokoontuvat samalla kokoonpanolla kurssin loppuun saakka.

    Luennoille ja niiden aikaisiin opintoryhmän tapaamisiin osallistumisesta ansaitsee 1,5 pistettä per luentokerta. Kurssin hyväksytty suorittaminen vaatii vähintään 12 osallistumispisteen ansaitsemista koko kurssin aikana.

    Opintoryhmän tapaamisiin osallistuminen edellyttää luentokohtaisen oppimismateriaalin opiskelua etukäteen. Luentoja ennen opiskeltavat materiaalit löytyvät jokaisen luennon yhteydestä opintojaksojen sivuilta:

    1. Jakso: Yksilö ryhmässä (17.9. – 15.10)

    2. Jakso: Ryhmä (22.10. – 19.11)

    3. Jakso: Johtaminen (26.11. – 10.12.)

    Ryhmätapaamisten jälkeen opintoryhmät esittävät työskentelynsä tulokset kahden muun opintoryhmän opiskelijoille ja keskustelevat heidän kanssaan tehtävään liittyvistä kysymyksistä.

    2. Kolme ryhmäraporttia (32 % arvosanasta): Opintoryhmä työstää jokaisen kolmen luentojakson päätteeksi yhteisen raportin, jotka palautetaan MyCourses-alustan kautta palautuspäivämäärään mennessä. Raportteja arvioidaan Bloomin taksonomian mukaisesti seuraavilla kriteerillä: Yksilöesseiden ja opintoryhmän raporttien arviointikriteerit

    3. Opintoryhmätyöskentelyn vertais- ja itsearviointi (18% arvosanasta): Koska reflektoinnin ja rakentavan palautteenannon taitojen kehittäminen ovat kurssin keskeisiä oppimistavoitteita, opintoryhmätyöskentelystä tehdään itse- ja vertaisarviointi kaksi kertaa kurssin aikana sähköisenä Webropol-kyselynä:

    • Viidennen opintoryhmätapaamisen jälkeen
    • Viimeisen opintoryhmätapaamisen jälkeen

    Arvioinnissa jokainen ryhmän jäsen antaa itselleen ja ryhmän muille jäsenille arvosanan (asteikolla 1-5) perustuen ko. henkilön toimintaan ja aktiivisuuteen opintoryhmässä. Arviointi annetaan opettajille luottamuksellisesti. Opettajat koostavat yksilön saamista vertaisarvioinneista yhteenvedon, joka annetaan hänelle ryhmätyötaitojen kehittämistä varten.

    Tästä syystä vertais- ja itsearvioinnin täytyy olla rakentavaa; perustelematonta tai epäasiallista palautetta ei hyväksytä suoritukseksi eikä käsitellä. Käymme läpi kaikki palautteet ja pyydämme tarvittaessa perusteluja ryhmän yleisestä linjasta voimakkaasti poikkeaville palautteille. Samoin mahdollisista perustelemattoman negatiivisista tai hyökkääviltä vaikuttavista palautteista keskustellaan antajan kanssa (tällaisia ei kuitenkaan tämän kurssin historiassa ole annettu). Suosittelen rakentavan palautteen antamisen käytäntöjen perehtymistä esim. Daniel Dennettin tai Teuvo Toivasen kirjoitusten avulla.

    Vertais- ja itsearvioinnissa kiinnitetään huomiota sekä ryhmätyön lopputulokseen (keskustelun laatu opintoryhmän tapaamisissa, ryhmäraportit) että ryhmätyöprosessiin (ryhmän muodostuminen, tasapuolinen vastuunjako, muiden mielipiteiden huomioinen, haasteiden ratkaiseminen jne.).

    Vertais- ja itsearviointi suoritetaan Aallon tiimityörubriikin arvosteluasteikon mukaisesti.

    Vertaisarviointi vaikuttaa opiskelijan arvosanaan seuraavilla tavoilla:

    • Opintoryhmän jäseniltä saatu arviointi (9% arvosanasta)
    • Itse antaman vertais- ja itsearvioinnin laatu (9% arvosanasta) 

    4. Kolme yksilöesseetä (32% arvosanasta): Opiskelijat kirjoittavat jokaisen luentojakson päätteeksi lyhyen kirjallisen tehtävän, joissa reflektoidaan kurssilla opittuja asioita. Tehtävät ovat yksilösuorituksia, ja ne palautetaan MyCourses-alustan kautta. Esseet arvioidaan Bloomin taksonomian mukaisesti seuraavilla kriteerillä: Yksilöesseiden ja opintoryhmän raporttien arviointikriteerit

    Kurssilla arvosteltaviin teksteihin (ryhmäraportit ja yksilöesseet) tehdään alkuperäisyystarkastus. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tekstit palautetaan MyCoursesiin Turnitin-palautuslaatikkoon. Turnitin-palvelu vertaa tekstejä suureen määrään sekä Aallossa että muissa kouluissa aiemmin palautettuja tekstejä sekä internetin tekstisisältöihin ja antaa sekä opiskelijalle että opettajalle palautteen tekstin sisältämistä päällekkäisyyksistä. Järjestelmä antaa opiskelijalle palautteen mahdollisesti puuttuvista lähteistä ja tekee alkuperäisyystarkastuksesta läpinäkyvää ja kattavaa. Huomioithan kirjoittaessasi huolellisesti viittauskäytännöt; Turnitinin käytöstä Aallossa löytyy Aalto-Wikistä lisätietoja ja lyhyet kirjoittajan ohjeet.

    Opintotehtävän palautuksen myöhästyminen aikataulusta

    • Max 48 h myöhässä palautetun opintotehtävän arvostelusta vähennetään 1 piste. Tämän pisteen voi korvata palauttamalla maksimipituuteen nähden 50 % laajempi raportti/essee.
    • Jokaisesta seuraavasta alkavasta 48 tunnista vähennetään 1 piste, jota ei voi korvata.