Topic outline

    • Yksi isompi, ryhmätehtävänä laadittava “oppimispäiväkirjan” kaltainen tuotos, johon jokainen tuottaa materiaalia Adobe Illustratorilla. Kokonaisuus taitetaan InDesignilla. Arviointi: 0-60 pistettä. Palautus: kurssin viimeinen kerta keskiviikko 15.12.21.

      Sisältö:

      Keskustelkaa luentojen sisällöstä ryhmän kesken. Keskustelun perustella työstäkää yhdessä "päiväkirjaa":

      (a) Tärkeimmät odotukset ja ajatukset ennen kurssia + arvio odotusten täyttymisestä
      (b) tärkeimpien kurssilla opittujen asioiden tiivis kuvaus
      (c) Yhteenveto ryhmän tuottamasta muotoilutoiminnan kuvauksesta (kohta d.)
      (d) Jokainen tuottaa kokonaisuuteen vähintään yhden Adobe Illustratorilla toteutetun, tekstiä ja kuvaa yhdistävän visualisoinnin, joka kuvaa muotoilutyön tai -toiminnan jotakin osa-aluetta. Tyyli vapaa, mutta Illustratorin luonne huomoiden.
      (e) Kohdista a.-d. taitetaan InDesignilla kokonaisuus, jolle luodaan kansi, jossa tekijöiden nimet.

      Sivumäärä vapaa. Minimissään kansi + a-c (1 sivu tai aukeama) + d (1 sivu per opiskelija)
      Sivukoko A4 (210x297mm) vaaka tai pysty - Sivu kerrallaan tai aukeamittain.

      Ryhmien kokoonpanot:
      1. Rosa Helenius, Ziyue Fan, Henri Timperi, Roope Sysilä (Ziyue ei ehkä osallistu)
      2. Roosa Tervapuro, Vilma Sainio, Alarik Rantala, Erik Wichmann
      3. Mari Keskiivari, Laura Asmala, Daniel Kohvakka, Rasmus Paul
      4. Emanuela Leppäkoski, Aada Koivuranta, Livia Solin, Nuutti Muurimäki
      5. Vilma Viertola, Annika Mäki-Lohiluoma, Jonna Pyykkönen, Joel Knippare
      6. Erica Baker, Johanna Masalin, Alma Haavisto, Leo Ash
      7. Ilona Rönkä, Olivia Lähteenmaa, Nea Paavola, Milo Nieminen
      8. Alina Sippola, Vivian Katajainen, Niilo Sihvonen
      9. Iida Arvola, Henna Koski, Aatu Mäkinen

      In English:

      Task is to design "learning diary"-kind of report as a team work, to which everyone produces materials with Adobe Illustrator software. Layout of the report is designed with InDesign. Grading: 0-60 points. Submission: by Wed 15.12.21, last day of the course.

      Content of the report / what to do:

      In team, discuss about the things that were presented and talked about in lecture-meetings. Based on discussions, design together report where there are:

      (a) Most important expectations and thoughts that your team had before the course + review or reflection how expectations were met.
      (b) Short  description about the most important learnings in this course.
      (c) Summary of the description of design activity/work produced by the team (see point d.)
      (d) Everyone creates with Adobe Illustrator at least one design about some subsection of design work or design process. This design should combine visualisation and text. Style is free, but take into consideration what can be done with Illustrator.
      (e) With InDesign, secions a-d are put together, complemented with cover with names of team members.


      Number of pages: free. Minimum: cover + a-c (1 page or spread) + d (1 page / student)
      Page: A4 (210x297mm) horisontal or vertical - one page or spread.

    • Keskiviikko 8.12. tapaamisen perusteella laadi itsellesi harjoitteluohjelma, jonka avulla treenaat jotakin muotoiluopinnoissasi tarpeellista osaamista. Perustele valintasi.
      *Muista riittävän pienet välitavoitteet
      *Mietin, miten voit mitata edistymistäsi
      *Mieti, millaista harjoitteluapua tai valmennusta tarvitset, saat ja voisit saada
      * Aikatauluta realistisesti.

      Tehtävässä käytetty ohjelma vapaa, eli esim Word käy hyvin.

      Formaatti: PDF. Kieli: Suomi, englanti, ruotsi.

      Palautus ke 15.12. klo 9:00 mennessä (kurssin viimeinen tapaaminen, periodin viimeinen viikko 7).

      Arviointi:
      Hyvässä toteutuksessa on kaikki tehtävässä pyydetyt elementit; ilmaisu on huolellista ja selkeää. Tehtävään on käytetty korkeintaan tehtävään annettu aika. (5-7p)
      Erinomaisessa toteutuksessa on tehtävän tekoon on selvästi paneuduttu. Ilmaisu on huolellista, selkeää, johdonmukaista ja tyylillisesti yhdenmukaista, olematta silti monotonista. Tehtävään on käytetty korkeintaan tehtävään annettu aika. (8-10p)
      Heikossa toteutuksessa tehtävästä puuttuu yksi tai useampi tehtävässä pyydetty elementti; ilmaisu on epäselvää ja huolimatonta. Kokonaisuus ei hahmotu. Tehtävään käytetty aika alittaa selvästi tehtävään annetun ajan. (0-4p)