Topic outline

  • Lopullinen raportti on palautettava viimeistään pe 8.4. aamulla ennen klo 9, jolloin on kurssin loppuseminaari (klo 9-12). Koska näyttelyn pystytys on kuitenkin jo 7.4., on hienoa jos voitte printata alustavan version raportista prototyyppinne viereen valmiiksi.

    Tällä sivulla on kaksi osaa: 1) Projektiraportin kirjoitusohjeet ja 2) Projektiraportin ja posterin arvosteluperusteet

    1) Projektiraportti

    Projektiraportissa työryhmä kuvaa koko projektin perusteluineen tekstein ja kuvin, otsikoilla ja kuvateksteillä jäsennettynä. Sivujen taitosta riippuen ohjemittana on 1-2 A4-sivua / luku. Loppuraportin pituus ei kuitenkaan ole tärkeintä, kunhan kaikki oleellinen tulee mainittua. Kirjallisen ilmaisun kannattaa olla selkeää ja ytimekästä. Sisällössä saa ja kannattaa kierrättää väliraportin ja reflektioiden materiaaleja.

    Suunnitelkaa raportti niin, että se olisi ulkopuoliselle (esim. Plastex) helposti lähestyttävä, ymmärrettävä, vakuuttava ja kiinnostusta herättävä. Raportit jaetaan Plastexille loppunäyttelyn yhteydessä.

    Nostakaa raportissa esiin sellaisia kohtia, joissa ratkaisuissa, valinnoissa, suunnitelmissa, toteutuksissa jne. on jotain erityistä johon haluatte lukijan kiinnittävän huomiota ja joita haluatte lukijan arvostavan.

    Alta löytyy rakenteen tarkempi ohjeistus ohjaavine kysymyksineen. Niistä kaikkiin ei tarvitse vastata – ne lähinnä ohjaavat ymmärtämään, millaiset asiat voivat olla kertomisen arvoisia. Arviointiperusteet löytyvät erikseen Arviointiperiaatteet-sivulta. Viikko-osoiden lisäksi raportissa voi olla muitakin osioita, esim. kansilehti, sisällysluettelo, kirjallisuusluettelo, liitteet jne., oman harkintanne mukaan.

    • Johdanto ja taustatutkimus (viikko 1). Kysymyksiä, joihin johdannossa voidaan käsitellä: mistä oli kyse? Mistä lähtökohdista lähditte liikkeelle? Mitä rajauksia teitte? Mitä selvisi taustaselvityksissänne? Miten Plastex ja heidän kohdeasiakasryhmänsä otettiin projektinne lähtökohdissa huomioon?
    • Tausta- ja käyttäjätutkimus (viikko 2). Millaiset kysymykset ohjasivat tutkimustanne? Miten keräsitte tietoa? Miten valitsitte menetelmänne? Miten tutkimukset toteutuivat? Miten työ jaettiin ryhmän kesken? Millaista aineistoa saitte kokoon?
    • Tuoteideointi ja -suunnittelu (viikot 3 ja 4). Miten analysoitte aineistoa? Mitä ideoita ja oivalluksia analyysinne tuotti? Mikä tai mitkä olivat tärkeimmät keksinnöt ja oivallukset? Miten toteutitte ideointia? Miten kehititte ideoita eteenpäin? Miten karsitte ideoita?
    • Prototypointi (viikko 5). Miten toteutitte prototypoinnin? Mitkä kysymykset ja tavoitteet ohjasivat prototyypin tai prototyyppien suunnittelua? Mitä haasteita prototypointiin liittyi ja miten ratkaisitte ne?
    • Arviointi (viikko 6). Miten arvioitte konseptianne ja prototyyppiä/prototyyppejä? Millaisia asioita halusitte arvioinnissa saada selville, ja miten muokkaistte menetelmänne antaamaan vastauksia noihin tavoitteisiin? Miten muuten prototyypin arviointi olisi voitu toteuttaa?
    • Johtopäätökset / Loppusanat (viikko 6). Mitkä ovat projektinne päätulokset? Millaisen konseptin haluatte esitellä projektinne lopputuloksena? Mitkä kysymykset jäivät teiltä ratkaisematta tai selvittämättä,  ja mitkä ovat projektin tulosten yleistettävyyden rajoitteet? Miten tuotekonseptin kehittämistä kannattaisi teidän mielestä jatkaa? Mitä kiinnostavia jatkoideoita projekti ja esim. prototyypin arviointi tuotti?
    Varmistakaa, että sähköpostiosoitteenne ovat raportissa. 

    2) Projektiraportin arviointi

    Yhdessä prototyypin ja projektin yleisen etenemisen kanssa raportti kuuluu kokonaisuuteen, josta voi maksimissaan saada 20 pistettä.

    Prototyyppiä ei tarvitse toimittaa Antille arvosteltavaksi ennen loppunäyttelyä.

    Pisteytys jakautuu seuraavasti, ja siinä kiinnitetään huomiota seuraaviin seikkoihin:

    Raportti (12 p): 

    • Havainnollisuus ja viestinnän selkeys, konseptin kommunikointi
    • Tavoitteiden ja suunnitteluongelmien määrittelyn selkeys
    • Perustelut menetelmä- ja suunnitteluratkaisuille ja päätelmille, dataa käyttäen (esim. esittäen käyttäjätutkimusmateriaalia kuten kuvia tai sitaatteja)
    • Huolellisuus ja virheettömyys menetelmissä ja suunnittelussa, perusteltuina 
    • Johtopäätösten kiinnostavuus: mitä projektin aikana opittiin, mitä tuli yllätyksinä vastaan, mitä rajoitteita tuloksiin liittyy, mitä lisäideoita ja -mahdollisuuksia projekti tuotti jne.

    Prototyyppi (5 p):

    • Idean omaperäisyys
    • Toteutuksen haastavuus ja ratkaisujen toimivuus
    • Toteutuksen laatu

    Posteri (3 p):

    • Visuaalinen ilme
    • Viestinnän selkeys: mistä konseptissa on kyse?
    • Käytettävyys sekä kaukaa silmäiltynä että lähempää tutkittaessa ja luettaessa