Topic outline


  • Orden portfölj och portfolio används i många olika sammanhang och syftar då på lite olika saker. I businessvärlden används portfölj främst för aktieportföljer, medan man inom konst och design visar upp sina arbeten i portfolion. I skolan talar man om portfölj och portfolio som en metod där elever arbetar självständigt. 

    I den här modulen menar vi med portfölj någon form av dokumentation av dina kunskaper, erfarenheter och arbeten. Eftersom det här är en kommunikationskurs är det inte dina meriter som är viktiga, utan det sätt som du presenterar dem på.

    Syftet med modulen är att du får kunskap, inspiration och stöd som hjälper dig att bygga upp en effektfull portfolio. Vad är då syftet med en portfolio? Ja, en sak är att dén visar arbetsgivare och potentiella samarbetspartner vem du är, lite mer personligt och mer djupgående än ditt cv. Att du gör en portfolio kan också visa att du är ambitiös, strukturerad och kreativ. Och inte minst hjälper den dig själv att dig själv sätta ord på dina erfarenheter och din  professionella identitet, vilket också gör det lättare att presentera sig och svara på frågor i arbetsintervjuer. 


    Några hållpunkter  - läs innan du börjar!

    • I modulen jobbar vi i första hand digitalt, eftersom portföljer idag oftast är digitala. Du får också använda papper om du tycker att det finns en bra orsak. 

    • Att bygga upp en hel portfölj tar tid. Syftet i den här kursen är inte att bygga upp en helhet, utan snarare att hitta en fungerande struktur och stil. Korta texter och/eller videor som du producerar i modulen kan fungera som modell för kommande texter och videor

    • Din portfölj bör anpassas till den bransch du verkar i. Du kan om du vill också anpassa din portfölj för att passa i ett visst sammanhang eller för en viss arbetsgivare. En portfolio är inte statisk utan förändras och anpassas efterhand Det kan vara värt att ha olika varianter av sin portfolio.

    • En portfolio kan finnas i olika former, såsom en egen webbsida, en fil på datorn eller en profil på en plattform  för portfolior (t.ex. Kyvyt.fi). När du planerar din portfolio bör du också välja format, men det betyder inte att du behöver skapa exempelvis en webbsida, utan bara planera hur den kunde se ut.