Osion kuvaus

  • Tässä moduulissa käsitellään arvioinnin laatua, luotettavuutta sekä näkökulmia vilppiin.




    Best practices from Aalto teachers:
    Ensimmäisessä podcastissa äänessä ovat Desing factorya luotsaava Kalevi Ekman ja Sähkötekniikan korkeakoulun professori Keijo Nikoskinen keskustelemassa tentin tarpeellisuudesta. Toisessa podcastissa virtausmekaniikan yliopistonlehtori Tommi Mikkola avaa omia näkökulmiaan arvioinnin luotettavuuteen ja insinööritaitojen kehittämiseen tenttimisen keinoilla.



    Aalto-yliopistossa opettaja voi ottaa käyttöön myös TurnitIn-järjestelmän MyCoursesissa. TurnitIn on apuväline tieteellisen kirjoittamisen opettelussa sekä plagioinnin tunnistamiseen. Käytännössä ohjelma vertaa opiskelijan tekstiä isoon määrään tekstejä eri lähteistä, kuten kustantajilta, internetistä ja koulutuksen järjestäjiltä (mukaan lukien yliopistot) ja etsii samankaltaisuuksia. 

    TurnitIn toimii parhaimmillaan proaktiivisesti, sillä se on hyvä työkalu opettamaan oman tieteellisen tekstin kirjoittamista, akateemista luotettavuutta ja hyviä akateemisia käytänteitä. Opiskelijan näkökulmasta TurnitInin merkitsevät osiot ovat kertovat siitä, että sitaattimerkit saattavat puuttua tai että opiskelijan on syytä uudelleenmuotoilla kirjoittamansa teksti lähteen ydinajatusten ympärille selkeämmin omin sanoin. Opettaja puolestaan voi, paitsi havaita plagiointia, myös käyttää TurnitIniä pedagogisena työkaluna aina esseistä lopputöihin, sillä työkalu mahdollistaa opiskelijan ohjauksen ja arvioinnin. 

    Lue lisää Turninitin käytöstä  https://wiki.aalto.fi/display/turnitinfi/

    Perehdy alla oleviin Aalto-yliopiston arviointia koskeviin eettisiin ohjeisiin. Eettisten ohjeiden käsittely opiskelijoiden kanssa on myös hyvä tehdä aina kurssin aluksi.