Kohti joustavaa arviointia 2023
Topic outline
-
Tämän moduulin teemana on kurssin arvioinnin suunnittelu sekä arviointimatriisi ja -rubriikki. Ensin katsot videon, joka käsittelee kurssin arvioinnin suunnittelussa huomioitavia tekijöitä, ja sitten opit, miten voit tukea opiskelijaa ja helpottaa omaa työtäsi rubriikilla. Pääset myös oppimaan Aallon opettajien parhaita käytänteitä, kun professori Heidi Falkenbach kertoo oman kurssinsa rubriikista. Tämän jälkeen sinulla on mahdollisuus soveltaa opittua käytännössä ja alkaa työstää arviointirubriikkia, jota voit käyttää omalla kurssillasi.
Pohjaksi arviointimatriisin ja -rubriikkien työstämiseen tutustutaan niin Bloomin taksonomiaan oppimisen tasoista kuin John Biggsin esittelemään linjakkaan opetuksen malliin. Näistä voit lukea lisää kurssin lisälukemistosta (alla videoiden jälkeen).
Best practices from Aalto teachers:
Sitten voit siirtyä tämän moduulin tehtävään: Arviointirubriikki ja itsearviointi.Lisämateriaalia:
Video MyCoursesin assignment-aktiviteettiin liitetyn arviointirubriikin luomisesta: https://aalto.cloud.panopto.eu/Panopto/Pages/Viewer.aspx?id=0c7e234d-d55f-44db-8ebf-a98100ad938d&start=809.404
Adams NE. Bloom's taxonomy of cognitive learning objectives. J Med Libr Assoc. 2015 Jul;103(3):152-3.
Biggs, John (2003). Aligning teaching for constructing learning. Higher Education Academy.
Hailikari, Telle, väitöskirja 2009. Assessing university students' prior knowledge : implications for theory and practice.
Lisälukemista itsearvioinnista korkeakoulussa:
Boud, D. (1995). Enhancing Learning Through Self-assessment (1st ed.). Routledge. - valitse kiinnostuksesi mukaan
Tan, Kelvin (2007) Conceptions of self-assessment: What is needed for long term learning? in Rethinking Assessment in Higher Education: Learning for the Longer Term. Routledge.
Ventista, Ourania Maria (2018). Self-assessment in Massive Open Online Courses E-Learning and Digital Media 2018, Vol. 15(4) 165–175.Taras, Maddalena (2010). Student self-assessment: processes and consequences Teaching in Higher Education, 15:2, 199-209.