Siirry pääsisältöön
MyCourses MyCourses
  • Koulut
    Insinööritieteiden korkeakoulu (ENG) Kauppakorkeakoulu (BIZ) Kemian tekniikan korkeakoulu (CHEM) – Oppaita opiskelijalle (CHEM) – Raportinkirjoitusohje (CHEM) Perustieteiden korkeakoulu (SCI) Sähkötekniikan korkeakoulu (ELEC) Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu (ARTS) Kielikeskus Avoin yliopisto Kirjasto Aalto-yliopiston pedagoginen koulutus UNI (tentit) Sandbox
  • Palvelulinkit
    MyCourses - MyCourses ohjeita opettajille - MyCourses ohjeita opiskelijoille - Varaa online aika digitaalisen opetuksen asiantuntijalta (opetttajille) - Opetuksen digitaaliset työvälineet - Opetuksen tietosuojaa opettajille - Työtila opinnäyteohjaukseen Sisu Opiskelijan opas Courses.aalto.fi Kirjasto- ja tietopalvelut - Tiedonhakijan oppaat - Imagoa / Avoin tiede ja kuvien käyttö Tietotekniikkapalvelut Kampuskartat - Etsi tiloja ja tarkista rakennusten aukioloajat Ruokalistat.net AYY Aalto-yliopiston ylioppilaskunta Aallon yhteisötori
  • ALLWELL?
    Opiskelutaidot Opiskelijan ohjaus ja tuki Starting Point of Wellbeing AllWell?-opiskeluhyvinvointikyselystä
  •   ‎(fi)‎
      ‎(en)‎   ‎(fi)‎   ‎(sv)‎
  • Toggle Search menu
  • Käytät vierailijatunnusta (Kirjaudu)

close

Ei kurssi löydy?
kokeile myös:

  • Sisu
  • Courses.aalto.fi

Kohti joustavaa arviointia 2023

  1. Etusivu
  2. Kurssit
  3. henkilöstök...
  4. aalto-yliopis...
  5. kohti joustav...
  6. Osiot
  7. moduuli 3: ar...
 
Kurssiesite
 

Moduuli 3: Arvioinnin laatu, luotettavuus ja vilppi

  • Moduuli 3: Arvioinnin laatu, luotettavuus ja vilppi

    Moduuli 3: Arvioinnin laatu, luotettavuus ja vilppi

    Tässä moduulissa käsitellään arvioinnin laatua, luotettavuutta sekä näkökulmia vilppiin.


    Arvioinnin luotettavuus



    Best practices from Aalto teachers:
    Tarvitaanko tenttejä?

    Ensimmäisessä podcastissa äänessä ovat Desing factorya luotsaava Kalevi Ekman ja Sähkötekniikan korkeakoulun professori Keijo Nikoskinen keskustelemassa tentin tarpeellisuudesta. Toisessa podcastissa virtausmekaniikan yliopistonlehtori Tommi Mikkola avaa omia näkökulmiaan arvioinnin luotettavuuteen ja insinööritaitojen kehittämiseen tenttimisen keinoilla.


    "Joustavan tenttiratkaisun kokeilu" Haastateltavana Tommi Mikkola



    Aalto-yliopistossa opettaja voi ottaa käyttöön myös TurnitIn-järjestelmän MyCoursesissa. TurnitIn on apuväline tieteellisen kirjoittamisen opettelussa sekä plagioinnin tunnistamiseen. Käytännössä ohjelma vertaa opiskelijan tekstiä isoon määrään tekstejä eri lähteistä, kuten kustantajilta, internetistä ja koulutuksen järjestäjiltä (mukaan lukien yliopistot) ja etsii samankaltaisuuksia. 

    TurnitIn toimii parhaimmillaan proaktiivisesti, sillä se on hyvä työkalu opettamaan oman tieteellisen tekstin kirjoittamista, akateemista luotettavuutta ja hyviä akateemisia käytänteitä. Opiskelijan näkökulmasta TurnitInin merkitsevät osiot ovat kertovat siitä, että sitaattimerkit saattavat puuttua tai että opiskelijan on syytä uudelleenmuotoilla kirjoittamansa teksti lähteen ydinajatusten ympärille selkeämmin omin sanoin. Opettaja puolestaan voi, paitsi havaita plagiointia, myös käyttää TurnitIniä pedagogisena työkaluna aina esseistä lopputöihin, sillä työkalu mahdollistaa opiskelijan ohjauksen ja arvioinnin. 

    Lue lisää Turninitin käytöstä  https://wiki.aalto.fi/display/turnitinfi/

    Perehdy alla oleviin Aalto-yliopiston arviointia koskeviin eettisiin ohjeisiin. Eettisten ohjeiden käsittely opiskelijoiden kanssa on myös hyvä tehdä aina kurssin aluksi.

    • icon for activity
      SivuAalto-yliopiston Eettiset ohjeet arviointityön tukena Sivu
    • Siirry seuravaaksi teemaan liittyvään Tehtävään 3: Holistinen kurssiarviointi ja ulkoinen arviointi.

    • Lisälukemista:

      Bayraktar, Breana (2020). Tip: Authentic Assessment Tips for teaching professors.

      Dawson, Phillip. Defending Assessment Security in a Digital World : Preventing e-Cheating and Supporting Academic Integrity in Higher Education. Abingdon, Oxon ; Routledge, 2021. Print. (Löytyy Aallon oppimiskeskuksen valikoimista) TAI blogikirjoitus siihen perustuen täällä.

      Aparna Chirumamilla, Guttorm Sindre & Anh Nguyen-Duc (2020): Cheatingin e-exams and paper exams: the perceptions of engineering students and teachers in Norway,Assessment & Evaluation in Higher Education.

      Lisälukemista vertaisarvioinnista: 

      Ineke van den Berg, Wilfried Admiraal & Albert Pilot (2006) Design principles and outcomes of peer assessment in higher education, Studies in Higher Education, 31:3, 341-356

      Michael Mogessie Ashenafi (2017) Peer-assessment in higher education – twenty-first century practices, challenges and the way forward, Assessment & Evaluation in Higher Education, 42:2, 226-251


Edellinen osio

◄Moduuli 2: Kurssin arvioinnin suunnittelu sekä arviointirubriikki ja -matriisi

Seuraava osio

Moduuli 4: Arvioinnin monimuotoisuus ja kuormitus►
Ohita
Tulevat tapahtumat
Ladataan
koko sivustolle MyCourses maintenance, service out of use
maanantai, 12. kesäkuuta, 10:00 » 17:00

Siirry kalenteriin...
  • Kohti joustavaa arviointia 2023
  • Osiot
  • Tervetuloa kurssille
  • Moduuli 1: Johdanto
  • Moduuli 2: Kurssin arvioinnin suunnittelu sekä arviointirubriikki ja -matriisi
  • Moduuli 3: Arvioinnin laatu, luotettavuus ja vilppi
  • Moduuli 4: Arvioinnin monimuotoisuus ja kuormitus
  • Moduuli 5: Arvioinnin työkalut
  • Kurssin tehtävät
  • Kurssin lisälukemisto, linkit ja vinkit
  • Palaute, FAQ ja yhteystiedot
  • Etusivu
  • Kalenteri
  • Learner Metrics

Aalto logo

Tuki / Support
Opiskelijoille / Students
  • MyCourses instructions for students
  • email: mycourses(at)aalto.fi
Opettajille / Teachers
  • MyCourses help
  • MyTeaching Support form
Palvelusta
  • MyCourses rekisteriseloste
  • Tietosuojailmoitus
  • Palvelukuvaus
  • Saavutettavuusseloste
About service
  • MyCourses protection of privacy
  • Privacy notice
  • Service description
  • Accessibility summary
Service
  • MyCourses registerbeskrivining
  • Dataskyddsmeddelande
  • Beskrivining av tjänsten
  • Sammanfattning av tillgängligheten

Käytät vierailijatunnusta (Kirjaudu)
  • Koulut
    • Insinööritieteiden korkeakoulu (ENG)
    • Kauppakorkeakoulu (BIZ)
    • Kemian tekniikan korkeakoulu (CHEM)
    • – Oppaita opiskelijalle (CHEM)
    • – Raportinkirjoitusohje (CHEM)
    • Perustieteiden korkeakoulu (SCI)
    • Sähkötekniikan korkeakoulu (ELEC)
    • Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu (ARTS)
    • Kielikeskus
    • Avoin yliopisto
    • Kirjasto
    • Aalto-yliopiston pedagoginen koulutus
    • UNI (tentit)
    • Sandbox
  • Palvelulinkit
    • MyCourses
    • - MyCourses ohjeita opettajille
    • - MyCourses ohjeita opiskelijoille
    • - Varaa online aika digitaalisen opetuksen asiantuntijalta (opetttajille)
    • - Opetuksen digitaaliset työvälineet
    • - Opetuksen tietosuojaa opettajille
    • - Työtila opinnäyteohjaukseen
    • Sisu
    • Opiskelijan opas
    • Courses.aalto.fi
    • Kirjasto- ja tietopalvelut
    • - Tiedonhakijan oppaat
    • - Imagoa / Avoin tiede ja kuvien käyttö
    • Tietotekniikkapalvelut
    • Kampuskartat
    • - Etsi tiloja ja tarkista rakennusten aukioloajat
    • Ruokalistat.net
    • AYY Aalto-yliopiston ylioppilaskunta
    • Aallon yhteisötori
  • ALLWELL?
    • Opiskelutaidot
    • Opiskelijan ohjaus ja tuki
    • Starting Point of Wellbeing
    • AllWell?-opiskeluhyvinvointikyselystä
  •   ‎(fi)‎
    •   ‎(en)‎
    •   ‎(fi)‎
    •   ‎(sv)‎