Kohti joustavaa arviointia 2023
Topic outline
-
Opettajapalveluiden ylläpitämästä Opit-blogista löydät ajankohtaisia kirjoituksia myös arvioinnin tueksi:
- MyCoursesin hyödyntämisestä vertaisarvioinnista
- arvioinnin ja palautteen yhteyksiä avaava kirjoitus
Association for the Assessment of Learning in Higher Education -yhdistyksen toimittamia arviointiaiheisia podcasteja
Muuta lisämateriaalia (nämä löytyvät myös teemoittain eri moduuleista):
VIDEO liittyen arviointiin ja tekoälyyn: Philip Dawson, 2023, Don't fear the robot - Future-authentic assessment and generative artificial intelligence (University of Calgary)
Henri Pesonen ja Juuso Henrik Nieminen: Huomioi oppimisen esteet, 2021. PS-kustannus. Erityisesti kappaleet: Mitä on inklusiivinen arviointi s177- 187 ja Monipuoliset arviointimenetelmät s.239-254 (lainattavissa esim. Aalto-yliopiston oppimiskeskuksesta)Rodríguez-Gómez, G., Ibarra-Sáiz, M.S. (2015). Assessment as Learning and Empowerment: Towards Sustainable Learning in Higher Education. In: Peris-Ortiz, M., Merigó Lindahl, J. (eds) Sustainable Learning in Higher Education. Innovation, Technology, and Knowledge Management. Springer, Cham.Virtanen, V., Postareff, L. & Hailikari, T. (2015). Millainen arviointi tukee elinikäistä oppimista? Yliopistopedagogiikka 22:1, 3–11.Virtanen, A., Mäkinen, T., Klemola, U., Lauritsalo, K., & Tynjälä, P. (2020). Arviointi ja palaute oppimista tukemassa. Teoksessa M. Tarnanen, & E. Kostiainen (Toim.). 2020. Ilmiömäistä!: ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista. Jyväskylän yliopistoVIDEO: Kirsti Lonka, ”Laaja-alainen osaaminen ja ilmiölähtöiset projektit” -kurssilla 7.10.2019.Boud, D. (1995). Enhancing Learning Through Self-assessment (1st ed.). Routledge. - valitse kiinnostuksesi mukaan
Tan, Kelvin (2007) Conceptions of self-assessment: What is needed for long term learning? in Rethinking Assessment in Higher Education: Learning for the Longer Term. Routledge.
Ventista, Ourania Maria (2018). Self-assessment in Massive Open Online Courses E-Learning and Digital Media 2018, Vol. 15(4) 165–175.Taras, Maddalena (2010). Student self-assessment: processes and consequences Teaching in Higher Education, 15:2, 199-209.
Bishop, Peter C. (2012) The three horizons of educational change On the Horizon, Vol. 20 No. 2, pp. 137-144.
Hundley, Stephen & Kahn, Susan (2022) The 10 Meta-Trends in Higher Education Assessment Weave.
Nieminen, Juuso Henrik (2019) Are we assessing 21st century skills based on 20th century standards? Bold.
Marr, Bernard (2022) The 2 biggest Future Trends in Education. Forbes.
OECD (2020) Taking stock of the present: Trends in Education and Schooling in Back to the Future of Education, OECD Publishing, Paris.
Bayraktar, Breana (2020). Tip: Authentic Assessment Tips for teaching professors.Dawson, Phillip. Defending Assessment Security in a Digital World : Preventing e-Cheating and Supporting Academic Integrity in Higher Education. Abingdon, Oxon ; Routledge, 2021. Print. (Löytyy Aallon oppimiskeskuksen valikoimista) TAI blogikirjoitus siihen perustuen täällä.Aparna Chirumamilla, Guttorm Sindre & Anh Nguyen-Duc (2020): Cheatingin e-exams and paper exams: the perceptions of engineering students and teachers in Norway,Assessment & Evaluation in Higher Education.Ineke van den Berg, Wilfried Admiraal & Albert Pilot (2006) Design principles and outcomes of peer assessment in higher education, Studies in Higher Education, 31:3, 341-356
Michael Mogessie Ashenafi (2017) Peer-assessment in higher education – twenty-first century practices, challenges and the way forward, Assessment & Evaluation in Higher Education, 42:2, 226-251
Rytkönen& Virtakoivu (2019) Comparative student experiences on electronic examining in programming course -case C.Lisälukemista Aalto-yliopistossa käytössä oleviin opetusteknologioihin liittyen:Gradescope:
Yingjun Cao, Leo Porter, Soohyun Nam Liao, Rick Ord (2019). Paper or Online? A Comparison of Exam Grading Techniques
MyCourses (Moodle):
Koneru, Indira (2017). Exploring Moodle Functionality for Managing Open Distance Learning E-Assessments Turkish Online Journal of Distance Education: 18(4):129-141.
Sithara H. P. W. Gamage, Jennifer R. Ayres & Monica B. Behrend (2022). A systematic review on trends in using Moodle for teaching and learning International Journal of STEM education
Turnitin:
Rolfe, Vivien (2011) Can Turnitin be used to provide instant formative feedback? British Journal of Educational Technology
Peergrade (käytössä Aalto-yliopistossa 2023 loppuun):
Long, Liza (2020) Beyond “Good Job!”: How Online Peer Review Platforms Improved My Students’ Writing and Made My Life Easier, in Write What Matters by Liza Long; Amy Minervini; and Joel Gladd
Lisälukemista alakohtaisilla rajauksilla:
Kammonen, J.I. Larjavaara M. & Môttus M. (2016) Miten toteutttaa oppimisen arviointia? - Kolme kurssia, kolme ratkaisua. Teaching in Life Sciences: Current practices and development, Vol. 2, 2016
Kangaslampi, R. ja Virtanen, V. (2018) Itsearviointi osana matematiikan opiskelua yliopistossa
Partanen, Lauri J. (2022) A Guided Inquiry Learning Design for a Large-Scale Chemical Thermodynamics Laboratory Module Published by American Chemical Society
Partanen, Lauri J.; Virtanen V., Asikanen H. & Myyry L. (2022) Chemical engineering students’ perceptions of peer and self-assessment European Journal of Engineering Education
Pitt, E & Quinlan M. K. (2021) Issue 2: Signature Assessment and Feedback Practices in the Disciplines in Assessment in Education: Principles, policy and practice, Volume 28, 2021