Skip to main content
MyCourses MyCourses
  • Schools
    School of Arts, Design, and Architecture (ARTS) School of Business (BIZ) School of Chemical Engineering (CHEM) –sGuides for students (CHEM) – Instructions for report writing (CHEM) School of Electrical Engineering (ELEC) School of Engineering (ENG) School of Science (SCI) Language Centre Open University Library Aalto university pedagogical training program UNI (exams) Sandbox
  • CORONAVIRUS INFO
    Koronavirus - tietoa opiskelijalle Coronavirus - information for students Coronavirus - information för studerande Corona help for teachers
  • Service Links
    MyCourses - Instructions for Teachers - Teacher book your online session with a specialist - Digital tools for teaching - Personal data protection instructions for teachers - Instructions for Students - Workspace for thesis supervision Sisu Into portal for students Courses.aalto.fi Library Services - Resourcesguides - Imagoa / Open science and images IT Services Campus maps - Search spaces and see opening hours Restaurants in Otaniemi ASU Aalto Student Union Aalto Marketplace
  • ALLWELL?
    Study Skills Support for Studying Starting Point of Wellbeing About AllWell? study well-being questionnaire
  •   ‎(en)‎
      ‎(en)‎   ‎(fi)‎   ‎(sv)‎
  • Toggle Search menu
  • Hi guest! (Log in)

close

TU-A1150 - Filosofia ja systeemiajattelu, Luento-opetus, 19.1.2022-12.4.2022

  1. Home
  2. Courses
  3. School of Science
  4. department of...
  5. tu-a1150 - fi...
  6. Sections
  7. referaattiteh...
 
Syllabus

Referaattitehtävä (ti 15.2.2022)

  • Referaattitehtävä (ti 15.2.2022)

    Referaattitehtävä (ti 15.2.2022)

    Referaatin kirjoitusohjeet

    Laadi referaatit kolmesta artikkelista ja pohdi niiden antia sinulle. Varsinaisen referaatin tehtävänä on tiivistää tekstin olennaisin sisältö siten, että alkuperäinen merkitys tulee selkeästi esille. Tarkoitus on, että paneudut artikkeleihin, ei niinkään että esität omia mielipiteitäsi käsitellyistä aiheista. (Jos referaatin kirjoittaminen ei ole tuttua, katso lisää ohjeita referaatin kirjoittamiseen.) Referaattien tavoitemitta on yksi sivu per artikkeli, saa kirjoittaa enemmänkin. Artikkelien referoimisen lisäksi pohdi kysymystä mikä oli artikkelin tärkein anti minulle. Tee näistä anteja koskevista pohdinnoista erillinen yhden sivun mittainen pohdiskeleva kirjoitus. Voit kirjoittaa artikkelien anneista pohtimalla esimerkiksi mitä ajatuksia ja tuntemuksia niiden lukeminen sinussa herätti. Voit kirjoittaa referaatit suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.


    Referoitavat artikkelit:

    Jos et ole aiemmin tehnyt kurssin liittyviä referaatteja, tee referaatit seuraavista kolmesta: 

    • Ericsson, K. A., Prietula, M. J., & Cokely, E. T. (2007). The Making of an Expert. Harvard Business Review, 85(7/8), 114-121. 
    • Pronin, E. (2008). How We See Ourselves and How We See Others. Science, 320(5880), 1177-1180.
    • Saarinen, E. (2003). Soveltavan filosofian luova räjähdysvoima. Niin & Näin, 36, 8-13.


    Jos olet tehnyt kurssiin liittyvät referaatit jo kerran, tee referaatit seuraavista kolmesta: 

    • Fredrickson, B. L. (2003). The Value of Positive Emotions: The emerging science of positive psychology is coming to understand why it's good to feel good. American Scientist, 91(4), 330-335. 
    • Bargh, J. A., & Chartrand, T. L. (1999). The Unbearable Automaticity of Being. American Psychologist, 54(7), 462-479.
    • Saarinen, E. (2008). Philosophy for Managers: Reflections of a Practitioner. In R. P. Hämäläinen & E. Saarinen (Eds.), Systems Intelligence: A New Lens on Human Engagement and Action (pp. 1-27). Espoo: Helsinki University of Technology, Systems Analysis Laboratory. (Originally appeared in Philosophy of Management, 7(Supplement 2008).)


    Jos olet tehnyt kurssiin liittyvät referaatit jo kahdesti, tee referaatit seuraavista kolmesta: 

    • Ladkin, D. (2008). Leading Beautifully: How Mastery, Congruence and Purpose Create the Aesthetic of Embodied Leadership Practice. The Leadership Quarterly, 19(1), 31-41.
    • Kross, E. (2009). When the Self Becomes Other. Annals of the New York Academy of Sciences, 1167(1), 35-40.
    • Wilson, T. D., Centerbar, D. B., Kermer, D. A., & Gilbert, D. T. (2005). The Pleasures of Uncertainty: Prolonging Positive Moods in Ways People Do Not Anticipate. Journal of Personality and Social Psychology, 88 (1), 5-21. (Tutkimusmetodien yksityiskohtainen ymmärtäminen ei ole ensisijaisen tärkeää tätä artikkelia luettaessa.)


    Jos olet tehnyt kurssiin liittyvät referaatit jo kolmesti, tee referaatit seuraavista kolmesta: 

    • Saarinen, E. (2012). The Paphos Seminar. Elevated Reflections on Life as Good Work. GoodWork(r) Project Report Series, 80. 
    • Schwartz, B. (2000). Self-Determination: The Tyranny of Freedom. American Psychologist, 55(1), 79-88.
    • Amabile, T. M., & Pillemer, J. (2012). Perspectives on the Social Psychology of Creativity. The Journal of Creative Behavior, 46(1), 3-15.


    Arvostelu:

    Hyväksytty / hylätty.


    Ulkoasu:

    Tee erillinen kansilehti, jolle seuraavat tiedot:

    • Teksti: Filosofia ja systeemiajattelu, kevät 2022, referaatti
    • Nimesi
    • Korkeakoulusi, koulutusohjelmasi ja pääaineesi
    • Aalto-yliopiston opiskelijanumerosi tai muun korkeakoulun opiskelijanumerosi tai jos niitä ei ole, syntymäaikasi
    • Kuinka monelle kurssin luennolle olet osallistunut referaatin palauttamiseen mennessä
    • Kuinka monelle kurssin luennolle arvioit yhteensä osallistuvasi kevään aikana


    Laajuus:

    Varsinainen referaatti yhteensä kolme sivua, saa kirjoittaa enemmänkin. Lisäksi referoitavien artikkelien annin pohtimista yhteensä noin yksi sivu, saa kirjoittaa enemmänkin.


    Palautuspäivä:

    Tiistai 15.2.2022.


    Palautustapa:

    • Sähköpostitse osoitteeseen esa.luento@gmail.com. Toimita kaikki kolme referaattia ja pohdinnat niiden annista yhtenä tiedostona. Nimeä palauttamasi liitetiedosto muotoonopiskelijanumerosi_referaatti_sukunimesi_etunimesi.tiedostopääte eli esimerkiksi 12345A_referaatti_teekkari_teemu.docx. Referaatin nimeäminen kuvatulla tavalla helpottaa työtämme.

    • Halutessasi voit palauttaa referaatin myös postitse osoitteeseen: Jaakko Korhonen, PL 15500, 00076 Aalto


    Tulokset:

    Tulokset julkaistaan myöhemmin.


    Previous section

    ◄Räjähdysvoimainen dialogi 1 (ti 1.2.2022)

    Next section

    Räjähdysvoimainen dialogi 2 (ti 8.3.2022)►
    Skip Upcoming events
    Upcoming events
    Loading
    Site event 20.6. MyCourses maintenance, service out of use
    Monday, 20 June, 09:00 » 16:00

    Go to calendar...
    • TU-A1150 - Filosofia ja systeemiajattelu, Luento-opetus, 19.1.2022-12.4.2022
    • Sections
    • General
    • Kurssin idea
    • Kurssin aikataulu
    • Luentotaltioinnit, luentokalvot ja bonuslisät
    • Zoom-livet ja luentotallenteet (yhteensä 7 kertaa)
    • Räjähdysvoimainen dialogi 1 (ti 1.2.2022)
    • Referaattitehtävä (ti 15.2.2022)
    • Räjähdysvoimainen dialogi 2 (ti 8.3.2022)
    • Räjähdysvoimainen dialogi 3 (ke 30.3.2022)
    • Reflektioessee (ke 6.4.2022)
    • Tulokset
    • Kirjahylly
    • Ohjeita Zoomin käyttöön kurssin suorittajille
    • Ohjeita Zoomin käyttöön vain luentoja seuraaville kiinnostuneille
    • Avoin sivuhuonetyöskentely maanantaisin kello 16-17
    • Home
    • Calendar
    • Learner Metrics

    Aalto logo

    Tuki / Support
    • MyCourses help
    • mycourses(at)aalto.fi
    Palvelusta
    • MyCourses rekisteriseloste
    • Tietosuojailmoitus
    • Palvelukuvaus
    • Saavutettavuusseloste
    About service
    • MyCourses protection of privacy
    • Privacy notice
    • Service description
    • Accessibility summary
    Service
    • MyCourses registerbeskrivining
    • Dataskyddsmeddelande
    • Beskrivining av tjänsten
    • Sammanfattning av tillgängligheten
    
    Hi guest! (Log in)
    • Schools
      • School of Arts, Design, and Architecture (ARTS)
      • School of Business (BIZ)
      • School of Chemical Engineering (CHEM)
      • –sGuides for students (CHEM)
      • – Instructions for report writing (CHEM)
      • School of Electrical Engineering (ELEC)
      • School of Engineering (ENG)
      • School of Science (SCI)
      • Language Centre
      • Open University
      • Library
      • Aalto university pedagogical training program
      • UNI (exams)
      • Sandbox
    • CORONAVIRUS INFO
      • Koronavirus - tietoa opiskelijalle
      • Coronavirus - information for students
      • Coronavirus - information för studerande
      • Corona help for teachers
    • Service Links
      • MyCourses
      • - Instructions for Teachers
      • - Teacher book your online session with a specialist
      • - Digital tools for teaching
      • - Personal data protection instructions for teachers
      • - Instructions for Students
      • - Workspace for thesis supervision
      • Sisu
      • Into portal for students
      • Courses.aalto.fi
      • Library Services
      • - Resourcesguides
      • - Imagoa / Open science and images
      • IT Services
      • Campus maps
      • - Search spaces and see opening hours
      • Restaurants in Otaniemi
      • ASU Aalto Student Union
      • Aalto Marketplace
    • ALLWELL?
      • Study Skills
      • Support for Studying
      • Starting Point of Wellbeing
      • About AllWell? study well-being questionnaire
    •   ‎(en)‎
      •   ‎(en)‎
      •   ‎(fi)‎
      •   ‎(sv)‎