Skip to main content
MyCourses MyCourses
  • Schools
    School of Arts, Design, and Architecture (ARTS) School of Business (BIZ) School of Chemical Engineering (CHEM) –sGuides for students (CHEM) – Instructions for report writing (CHEM) School of Electrical Engineering (ELEC) School of Engineering (ENG) School of Science (SCI) Language Centre Open University Library Aalto university pedagogical training program UNI (exams) Sandbox
  • CORONAVIRUS INFO
    Koronavirus - tietoa opiskelijalle Coronavirus - information for students Coronavirus - information för studerande Corona help for teachers
  • Service Links
    MyCourses - Instructions for Teachers - Teacher book your online session with a specialist - Digital tools for teaching - Personal data protection instructions for teachers - Instructions for Students - Workspace for thesis supervision Sisu Into portal for students Courses.aalto.fi Library Services - Resourcesguides - Imagoa / Open science and images IT Services Campus maps - Search spaces and see opening hours Restaurants in Otaniemi ASU Aalto Student Union Aalto Marketplace
  • ALLWELL?
    Study Skills Support for Studying Starting Point of Wellbeing About AllWell? study well-being questionnaire
  •   ‎(en)‎
      ‎(en)‎   ‎(fi)‎   ‎(sv)‎
  • Toggle Search menu
  • Hi guest! (Log in)

close

TU-A1150 - Filosofia ja systeemiajattelu, Luento-opetus, 19.1.2022-12.4.2022

  1. Home
  2. Courses
  3. School of Science
  4. department of...
  5. tu-a1150 - fi...
  6. Sections
  7. räjähdysvoi...
 
Syllabus

Räjähdysvoimainen dialogi 3 (ke 30.3.2022)

  • Räjähdysvoimainen dialogi 3 (ke 30.3.2022)

    Räjähdysvoimainen dialogi 3 (ke 30.3.2022)

    Räjähdysvoimaisen dialogin 3 ohjeet

    Räjähdysvoimaisen dialogin tavoitteena on syventää luennolla ja koko kurssilla syntyneitä ajatuksia ensin yksin ja tämän jälkeen ryhmässä. Ensin jokainen ryhmän jäsen kirjoittaa yksin omista ajatuksistaan ja kokemuksistaan. Tämän jälkeen ryhmän jäsenet jakavat kirjoituksensa, minkä jälkeen ryhmä keskustelee ja kirjoittaa yhdessä raportin, joka palautetaan. Ryhmä voi olla sama kuin ensimmäisessä ja/tai toisessa räjähdysvoimaisessa dialogissa, mutta se voi olla myös uusi, tai jos aiemmassa dialogissa ryhmän jäsenmäärä jäi pieneksi, ryhmään voi hankkia uusia jäseniä. Kolmas dialogi käydään 4-5 hengen ryhmässä kurssin viimeisestä, 16.3. järjestettävästä, luennosta Elämäni laulu, ja koko kurssista kokonaisuutena.

    Räjähdysvoimainen dialogi muodostuu seuraavista vaiheista:

    1. Ryhmän (4-5 osallistujaa) muodostaminen, mikäli sopivaa ryhmää ei ole vielä tiedossa. Ryhmän voi löytää tai siihen voi saada lisää jäseniä täyttämällä lomakkeen.
    2. Jokainen ryhmän jäsen kirjoittaa ajatuksiaan luennosta ja koko kurssista alla olevia kysymyksiä hyödyntäen (noin 1 sivu). Kirjoitukset jaetaan ryhmäläisille ja luetaan ennen ryhmätapaamista.
    3. Ryhmä tapaa ja keskustelee vapaasti ajatuksistaan (noin 1 tunti). Koronatilanne huomioiden ryhmän tapaaminen suositellaan toteutettavaksi etänä esimerkiksi Zoomissa.
    4. Tapaamisen jälkeen ryhmä kirjoittaa yhdessä keskustelussa heränneistä ajatuksista raportin (1 sivu). Raportin liitteeksi laitetaan jokaisen yksin kirjoittamat tekstit, jotka tehtiin vaiheessa 2. Yhdessä kirjoitettu raportti näine liitteineen palautetaan myöhemmin ohjeistettavalla tavalla.

    Pohtikaa esimerkiksi seuraavia kysymyksiä kirjoituksissanne, keskustelussanne ja raportissanne:

    - Millaisia yhteyksiä löysit luennosta omaan arkielämääsi? Mitkä olivat mielestäsi luennon tärkeimmät teemat ja miten kuvailisit niiden roolia omassa elämässäsi? Mitä oman elämän tapahtumia tai kokemuksia luento toi uuteen valoon? Mitä mielleyhtymiä ja tuntemuksia luento herätti? Mikä oli yllättävää? Mitä opit luennolta?

    - Millainen kokemus kurssille osallistuminen on ollut tähän mennessä? Mitä olet oppinut kurssilla? Mikä on kurssin tärkein anti tähän mennessä?

    Sisällyttäkää raporttiinne vastaus kysymykseen mikä oli räjähdysvoimaisen dialogin tärkein anti teille.

    Arvostelu:

    Hyväksytty / hylätty.


    Ulkoasu:

    Tehkää raporttiin erillinen kansilehti, jolle seuraavat tiedot:

    • Filosofia ja systeemiajattelu, kevät 2022, räjähdysvoimaisen dialogin 3 raportti
    • Tekijöiden nimet ja opiskelijanumerot
    • Toivoisimme, että antaisit luvan käyttää räjähdysvoimaisen dialogin yhteydessä kirjoittamiasi pohdintoja tutkimuksessa, jossa tutkitaan oppimista ja henkistä kasvua tällä kurssilla. Jos annat kyseisen tutkimusluvan, laita omien pohdintojesi yhteyteen teksti "Annan luvan käyttää kirjoittamiani pohdintoja anonyymisti tutkimuksessa, jossa tutkitaan oppimista ja henkistä kasvua tällä kurssilla." Vastaavasti toivoisimme, että saisimme käyttää myös ryhmänne raporttia tutkimuksessa (kansilehdelle tai muutoin raportin yhteyteen: "Annamme luvan käyttää raporttiamme anonyymisti tutkimuksessa, jossa tutkitaan oppimista ja henkistä kasvua tällä kurssilla.") Tutkimuksesta vastaavat professori Esa Saarinen ja DI Jaakko Korhonen. Tutkimuksen tulokset julkaistaan vain toimitetussa muodossa, ja mahdolliset lainaukset teksteistä tehdään kirjoittajien henkilöllisyyttä suojaten siten, etteivät he ole näistä lainauksista tunnistettavissa. Halutessasi saat lisätietoja tutkimuksesta kurssin henkilökunnalta (jaakko.korhonen at aalto.fi).


    Laajuus:

    Yksi sivu, saa kirjoittaa enemmänkin.


    Palautuspäivä:

    Keskiviikko 30.3.2022.


    Palautustapa:

    • Sähköpostitse osoitteeseen esa.luento@gmail.com. Toimittakaa raporttinne liitteineen yhtenä tiedostona. Nimetkäät palauttamanne liitetiedosto muotoon opnro1_ opnro2_opnro3_opnro4_raportti1.tiedostopääte eli esimerkiksi 12345A_23456B_34567C_45678D_raportti3.docx. Raportin nimeäminen kuvatulla tavalla helpottaa työtämme.
    • Halutessanne voitte palauttaa raportin myös postitse osoitteeseen: Jaakko Korhonen, PL 15500, 00076 Aalto

    Tulokset:

    Tulokset julkaistaan tulokset-sivulla.

    Previous section

    ◄Räjähdysvoimainen dialogi 2 (ti 8.3.2022)

    Next section

    Reflektioessee (ke 6.4.2022)►
    Skip Upcoming events
    Upcoming events
    Loading
    Site event 20.6. MyCourses maintenance, service out of use
    Monday, 20 June, 09:00 » 16:00

    Go to calendar...
    • TU-A1150 - Filosofia ja systeemiajattelu, Luento-opetus, 19.1.2022-12.4.2022
    • Sections
    • General
    • Kurssin idea
    • Kurssin aikataulu
    • Luentotaltioinnit, luentokalvot ja bonuslisät
    • Zoom-livet ja luentotallenteet (yhteensä 7 kertaa)
    • Räjähdysvoimainen dialogi 1 (ti 1.2.2022)
    • Referaattitehtävä (ti 15.2.2022)
    • Räjähdysvoimainen dialogi 2 (ti 8.3.2022)
    • Räjähdysvoimainen dialogi 3 (ke 30.3.2022)
    • Reflektioessee (ke 6.4.2022)
    • Tulokset
    • Kirjahylly
    • Ohjeita Zoomin käyttöön kurssin suorittajille
    • Ohjeita Zoomin käyttöön vain luentoja seuraaville kiinnostuneille
    • Avoin sivuhuonetyöskentely maanantaisin kello 16-17
    • Home
    • Calendar
    • Learner Metrics

    Aalto logo

    Tuki / Support
    • MyCourses help
    • mycourses(at)aalto.fi
    Palvelusta
    • MyCourses rekisteriseloste
    • Tietosuojailmoitus
    • Palvelukuvaus
    • Saavutettavuusseloste
    About service
    • MyCourses protection of privacy
    • Privacy notice
    • Service description
    • Accessibility summary
    Service
    • MyCourses registerbeskrivining
    • Dataskyddsmeddelande
    • Beskrivining av tjänsten
    • Sammanfattning av tillgängligheten
    
    Hi guest! (Log in)
    • Schools
      • School of Arts, Design, and Architecture (ARTS)
      • School of Business (BIZ)
      • School of Chemical Engineering (CHEM)
      • –sGuides for students (CHEM)
      • – Instructions for report writing (CHEM)
      • School of Electrical Engineering (ELEC)
      • School of Engineering (ENG)
      • School of Science (SCI)
      • Language Centre
      • Open University
      • Library
      • Aalto university pedagogical training program
      • UNI (exams)
      • Sandbox
    • CORONAVIRUS INFO
      • Koronavirus - tietoa opiskelijalle
      • Coronavirus - information for students
      • Coronavirus - information för studerande
      • Corona help for teachers
    • Service Links
      • MyCourses
      • - Instructions for Teachers
      • - Teacher book your online session with a specialist
      • - Digital tools for teaching
      • - Personal data protection instructions for teachers
      • - Instructions for Students
      • - Workspace for thesis supervision
      • Sisu
      • Into portal for students
      • Courses.aalto.fi
      • Library Services
      • - Resourcesguides
      • - Imagoa / Open science and images
      • IT Services
      • Campus maps
      • - Search spaces and see opening hours
      • Restaurants in Otaniemi
      • ASU Aalto Student Union
      • Aalto Marketplace
    • ALLWELL?
      • Study Skills
      • Support for Studying
      • Starting Point of Wellbeing
      • About AllWell? study well-being questionnaire
    •   ‎(en)‎
      •   ‎(en)‎
      •   ‎(fi)‎
      •   ‎(sv)‎