MUO-C3037 - Käyttäjät ja vuorovaikutus, Luento-opetus, 28.2.2023-14.4.2023
Kurssiasetusten perusteella kurssi on päättynyt 14.04.2023 Etsi kursseja: MUO-C3037
Osion kuvaus
-
Huom. Tätä ohjetta on päivitetty 30.3. antamalla ohjeet edellisvuosia lyhyempään raporttiin.
Lopullinen raportti on palautettava viimeistään pe 14.4. aamulla ennen klo 9, jolloin on kurssin loppuseminaari (klo 9-12). Koska näyttelyn pystytys on kuitenkin jo 13.4., on hienoa jos voitte printata alustavan version raportista prototyyppinne viereen valmiiksi.
Tällä sivulla on kaksi osaa: 1) Projektiraportin kirjoitusohjeet ja 2) Projektiraportin ja posterin arvosteluperusteet
1) Projektiraportti
Projektiraportissa työryhmä kuvaa koko projektin perusteluineen tekstein ja kuvin, otsikoilla ja kuvateksteillä jäsennettynä. Raportin ei kuulu olla tekstipitoinen, vaan pikemminkin selailuystävällinen. Sivujen taitosta riippuen ohjemittana on 1-2 A4-sivua / luku. Loppuraportin pituus ei ole tärkein laatukriteeri, koska kirjallisen ilmaisun kannattaa olla selkeää ja ytimekästä. Sisällössä saa ja kannattaa kierrättää väliraportin ja reflektioiden materiaaleja.
Suunnitelkaa raportti niin, että se olisi ulkopuoliselle (esim. Fredman Group) helposti lähestyttävä, ymmärrettävä, vakuuttava ja kiinnostusta herättävä. Raportit jaetaan Fredman Groupille loppunäyttelyn yhteydessä.
Nostakaa raportissa esiin sellaisia kohtia, joissa ratkaisuissa, valinnoissa, suunnitelmissa, toteutuksissa jne. on jotain erityistä johon haluatte lukijan kiinnittävän huomiota ja joita haluatte lukijan arvostavan.
Alta löytyy rakenteen tarkempi ohjeistus ohjaavine kysymyksineen. Niistä kaikkiin ei tarvitse vastata – ne lähinnä ohjaavat ymmärtämään, millaiset asiat voivat olla kertomisen arvoisia. Arviointiperusteet löytyvät erikseen Arviointiperiaatteet-sivulta. Viikko-osoiden lisäksi raportissa voi olla muitakin osioita, esim. kansilehti, sisällysluettelo, kirjallisuusluettelo, liitteet jne., oman harkintanne mukaan.
- Johdanto ja taustatutkimus (viikot 1–2). Kysymyksiä, joihin johdannossa voidaan käsitellä: Mistä lähtökohdista lähditte liikkeelle? Mitä rajauksia teitte? Mitä selvisi taustaselvityksissänne? Millaiset kysymykset ohjasivat tutkimustanne? Miten valitsitte menetelmänne? Miten tutkimukset toteutuivat? Millaista aineistoa saitte kokoon?
- Tuoteideointi ja -suunnittelu (viikko 3). Miten analysoitte aineistoa? Mitä konsepti-ideoita ja oivalluksia analyysinne tuotti? Miten toteutitte ideointia? Minkä idean valitsitte jatkokehityksen kohteeksi?
- Mallinnus ja prototypointi (viikot 4–5). Miten toteutitte prototypoinnin? Mitkä kysymykset ja tavoitteet ohjasivat prototyypin tai prototyyppien suunnittelua? Mitä haasteita prototypointiin liittyi ja miten ratkaisitte ne?
- Arviointi ja johtopäätökset (viikot 6–7). Millä menetelmillä ja osallistujilla arvioitte konseptianne ja prototyyppiä/prototyyppejä? Millaisia asioita halusitte arvioinnissa saada selville, ja miten muokkasitte menetelmänne antaamaan vastauksia noihin tavoitteisiin?
- Loppusanat (viikko 7). Mitkä ovat projektinne päätulokset? Millaisen konseptin haluatte esitellä projektinne lopputuloksena? Mitkä kysymykset jäivät teiltä ratkaisematta tai selvittämättä? Miten tuotekonseptin kehittämistä kannattaisi teidän mielestä jatkaa? Mitä kiinnostavia jatkoideoita projekti ja esim. prototyypin arviointi tuotti?
2) Projektiraportin arviointi
Yhdessä prototyypin ja projektin yleisen etenemisen kanssa raportti kuuluu kokonaisuuteen, josta voi maksimissaan saada 20 pistettä.
Prototyyppiä ei tarvitse toimittaa Antille arvosteltavaksi ennen loppunäyttelyä.
Pisteytys jakautuu seuraavasti, ja siinä kiinnitetään huomiota seuraaviin seikkoihin:
Raportti (12 p):
- Havainnollisuus ja viestinnän selkeys, konseptin kommunikointi
- Tavoitteiden ja suunnitteluongelmien määrittelyn selkeys
- Perustelut menetelmä- ja suunnitteluratkaisuille ja päätelmille, dataa käyttäen (esim. esittäen käyttäjätutkimusmateriaalia kuten kuvia tai sitaatteja)
- Huolellisuus ja virheettömyys menetelmissä ja suunnittelussa, perusteltuina
- Johtopäätösten kiinnostavuus: mitä projektin aikana opittiin, mitä tuli yllätyksinä vastaan, mitä rajoitteita tuloksiin liittyy, mitä lisäideoita ja -mahdollisuuksia projekti tuotti jne.
Prototyyppi (5 p):
- Idean omaperäisyys
- Toteutuksen haastavuus ja ratkaisujen toimivuus
- Toteutuksen laatu
Posteri (3 p):
- Visuaalinen ilme
- Viestinnän selkeys: mistä konseptissa on kyse?
- Käytettävyys sekä kaukaa silmäiltynä että lähempää tutkittaessa ja luettaessa