Suunnittele ajankäyttöäsi
Miksi ajanhallintaa?
Ajanhallinnan ja kalenterin käytön opettelu voi kuulostaa tylsältä ja puuduttavalta, ja monesti se laitetaan samaan sarjaan oman arjen budjetin teon kanssa. Miksi käyttää aikaa sellaisen opetteluun? Kuulostaako tutulta: "Osaanhan minä suunnitella, mutta ongelmani on aikaansaaminen!", "Suunnittelen kyllä, mutta aika ei riitä kaikkeen mitä pitäisi tehdä!" Tässä osiossa pureudutaankin ajanhallinnan avulla noihin kahteen yleiseen ongelmaan: liikaa tekemistä tai vaikeuksia saada aikaan.
Ajanhallinta ei ole vain velvollisuuksien hoitoa, vaan sen kautta sinulle tulee näkyväksi se, mihin aikasi oikeasti menee ja miksi. Taustalla on tärkeä, ehkäpä ihmisyyden tärkein kysymys: mihin aikasi käytät tällä pallolla kun elämä on rajallista? Kalenteri kertoo paljon siitä, mihin aikasi todellisuudessa menee. Vastaako kalenterin sisältö sitä, mitä arvostat ja mikä on sinulle tärkeää? Viekö se kohti jotain sinulle merkityksellistä? Jos ei, minkä pitäisi muuttua?
Tämän osion aikana
- tarkastelet omaa ajankäyttöäsi osana itsesi johtamisen taitoja
- opettelt ajankäytön suunnittelua ja aikataulussa pysymistä
- opit uusia taitoja ja kertaat jo osaamaasi
Pelkästään
ajanhallinnasta lukeminen ilman tekoja on sama kuin pänttäisit
ravinto-opasta muuttamatta mitään ruokavaliossasi tai juttelisit
personal trainerin kanssa säännöllisesti koskaan menemättä varsinaisesti
toteuttamaan saamiasi ohjeita salille!
Miten osio suoritetaan?
Tehtävä alkaa II periodin alkaessa. Saat sähköpostiisi maanantaina 17.10. ohjeet ennakkotehtävän tekemisestä. Ennakkotehtävä tehdään ennen opintopsykologi Mikko Inkisen pitämää luentoa tiistaina 25.10. Luennolla saat tarkemmat ohjeet seurantajaksolle. Jakson ajan saat ohjeet seuraavista tehtävistä viikoittain sähköpostiisi. Jakso kestää yhteensä kuusi viikkoa, jonka aikana tällä sivulla näkyy kulloinkin ajankohtaiset tehtävät ja ohjeet.
Seurantajakson päätyttyä maanantaina 28.11. tällä sivulla avataan kaikki tehtävät näkyviin, joten niihin voi palata myöhemminkin. Jakson jälkeen kirjoitetaan vielä reflektio, jonka määräaika on maanantai 5.12.
Ajankäytön seurannan korvaava tehtävä
Ilmoita Piialle (piia.ylitalo@aalto.fi) 31.12. mennessä, jos teet korvaavan tehtävän. Sinulle annetaan lisää palautusaikaa ajankäytön seurannan reflektiotehtävän palautuslaatikkoon. Sen jälkeen seuraa alla olevia ohjeita 1–3.1. Tutustu materiaaliin:- Getting things done / Kerralla valmista, David Allen 2008, Bazar (saatavana mm. Oppimiskeskuksesta)
- Tuumasta toimeen -materiaalit MyCoursesissa
- Vähintään yksi vapaavalintainen ajankäyttöä tai oman tekemisen hallintaa ja suunnittelua parantava menetelmä, esim. viikon aikataulutus etukäteen, tehtävälistat, Eisenhowerin matriisi, bullet journal.
2. Tee oma kokeilu vähintään kahden viikon ajan- Voit suunnitella kokeilun vapaasti materiaalin
perusteella, mutta sen tulee liittyä ajanhallinnan ja oman tekemisen
suunnittelun parantamiseen. Huomaathan aloittaa kahden viikon kokeilun siten, että ehdit laatia ja palauttaa esseen määräaikaan mennessä.
3. Laadi essee aiheesta ”Tuumasta toimeen oman ajanhallintani parantamiseksi”
Huomaa, että pelkkä oma pohdinta ei riitä vaan materiaaliin tutustuminen, oma kokeilu ja reflektointi on hyväksytyn suorituksen ehto. Esseessä on- pohdittava oman nykyisen ajankäytön ja tekemisen suunnittelusi hyviä ja huonoja puolia
- tuotava esiin GTD-menetelmän keskeiset ideat ja ajatukset ja kuvattava GTD-menetelmä
- kuvattava vapaavalintainen menetelmä
- kuvattava oma kokeilusi: sen tavoitteet, toteutus ja onnistuminen
- pohdittava menetelmien soveltuvuutta omaan opiskeluusi ja mitä aiot niistä soveltaa jatkossa
Esseessä ei tarvitse käyttää viitteitä, mutta osoita selvästi mikä on omaa ajatteluasi ja mikä lähdemateriaalista poimittua. Sijoita loppuun lähdeluettelo. Palauta essee PDF-muotoisena reflektiotehtävän palautuslaatikkoon (alla) viimeistään perjantaina 3.2. klo 18.- Make a submission
Neljä viikkoa on kulunut ja on aika tarkastella tuloksia.
- Ota esiin ensimmäisellä viikolla
asettamasi tavoitteet ja tehtävät sekä tekemäsi viikkoaikataulut ja niistä
kirjoittamasi arvioinnit.
- Kirjoita lyhyesti (noin 1-1,5
sivua) ja vapaamuotoisesti reflektoiden seuraavista asioista:
- Miten
suunnittelit ja aikataulutit opintojasi ennen tähän itseopiskelumateriaaliin
tutustumista? Mikä aiemmassa tavassasi toimi ja mikä ei, ja millainen
"aikatauluttaja" olit ennen kurssia?
- Mitä opit tai huomasit toiminnastasi viikkojen edetessä, kun suunnittelit aikatauluja ja toteutit niitä? Olivatko suunnitelmasi realistisia ja toimivia, vai oliko suunnitelmia vaikea ja haastavaa toteuttaa? Kuinka selvisit mahdollisista haasteista ja mitä suunnittelussa tai toiminnassasi tulisi ehkä muuttaa?
- Mieti syitä, miksi aikoisit jatkaa aikatauluttamista myös jatkossa, vaikka aina ei viitsisi. Mitä etuja aikatauluttamisesta on sinun arkeesi ja opintoihisi?
Onko sinulla toimivia vinkkejä ja tapoja opintojen suunnitteluun ja aikatauluttamiseen, joita ei tässä materiaalipaketissa tullut esiin? Ne voivat olla tapoja, joita olet käyttänyt aiemmin tai joihin törmäsit jossain muualla tämän kurssin aikana
- Miten
suunnittelit ja aikataulutit opintojasi ennen tähän itseopiskelumateriaaliin
tutustumista? Mikä aiemmassa tavassasi toimi ja mikä ei, ja millainen
"aikatauluttaja" olit ennen kurssia?
- Palauta reflektio PDF-muotoisena ma 5.12. klo 18 mennessä.
Palautuksia lukevat ja palautetta antavat opintoneuvojat. - Ota esiin ensimmäisellä viikolla
asettamasi tavoitteet ja tehtävät sekä tekemäsi viikkoaikataulut ja niistä
kirjoittamasi arvioinnit.
Reflektio seurantajakson jälkeen
Neljä viikkoa on kulunut ja on aika tarkastella tuloksia. Ota esiin ensimmäisen viikon tavoitteet ja tehtävät sekä tekemäsi viikkoaikataulut ja niiden arvioinnit.
Katso vielä viimeinen video ja tee sen jälkeen alla oleva reflektiotehtävä.
Neljä seurantaviikkoa (viikot 44-47): Hyvin aikataulutettu, puoliksi tehty
"Failing to plan is planning to fail. Plan Each Day, Each Week, Each Semester. You can always change your plan, but only once you have one!"
Randy Pausch, Time Management, 2007
Edelisessä tehtävässä pääsit lajittelemaan omia tehtäviäsi tärkeysjärjestykseen (ABC-malli). Seuraavat neljä viikkoa suunnittelet omaa ajankäyttöäsi ja tarkastelet suunnitelmien toteutumista. Materiaalissa sisältää käytännöllisiä vinkkejä ajankäyttöön ja sen suunnittelemiseen. Tutustu ensin teoriaan ja lähde sitten tekemään ensimmäisen viikon suunnitelmaa!
1. viikon (44) suunnitelman laatiminen
Tee suunnitelma viikolle ohjeen mukaan. Kuittaa tehtävä tehdyksi, kun suunnnitelma on valmis.
1. viikon suunnitelman arviointi ja 2. viikon (45) suunnitelman laatiminen
Arvioi ohjeen mukaan edellisen viikon suunnitelmaasi. Tee suunnitelma seuraavalle viikolle ohjeen mukaan. Kuittaa tehtävä tehdyksi, kun olet tehnyt sekä arvion, että uuden suunnitelman.
2. viikon suunnitelman arviointi ja 3. viikon (46) suunnitelman laatiminen
Arvioi ohjeen mukaan edellisen viikon suunnitelmaasi. Tee suunnitelma seuraavalle viikolle ohjeen mukaan. Kuittaa tehtävä tehdyksi, kun olet tehnyt sekä arvion, että uuden suunnitelman.
3. viikon suunnitelman arviointi ja 4. viikon (47) suunnitelman laatiminen
Arvioi ohjeen mukaan edellisen viikon suunnitelmaasi. Tee suunnitelma seuraavalle viikolle ohjeen mukaan. Kuittaa tehtävä tehdyksi, kun olet tehnyt sekä arvion, että uuden suunnitelman.
4. viikon suunnitelman arviointi
Arvioi ohjeen mukaan edellisen viikon suunnitelmaasi. Kuittaa tehtävä tehdyksi, kun olet tehnyt arvion.
Ensimmäinen viikko (43): Tavoitteista tehtäviä
"Being successful doesn’t make you manage your time well. Managing your time well makes you successful!"
Randy Pausch, Time Management, 2007
Katso introna tähän osioon seuraava video (2 min):
Ohjeet löydät tästä linkistä. Tarvitset kynän ja post-it-lappuja (tai revittävää suttupaperia)!
- Make a submission
Katso tehtävänanto ja ohjeet edellä olevasta materiaalista. Palauta tehtävälista pe 28.10. klo 18 mennessä.
Ennakkotehtävä ennen luentoa ti 25.10. klo 12-14
Katso tämä 6 minuutin video ennen luentoa ja merkitse tehdyksi (rasti oikealla puolella olevaan ruutuun) katsomisen jälkeen.