Topic outline

  • Valinnaisia tehtäviä valitaan yksi. Tarjolla on neljä tehtävää:

    1. Akateemiset opiskelutaidot
    2. Lukutehtävä: Superopiskelija
    3. Uratavoitteet ja -suunnitelmat
    4. Stressless


    Kolme ensimmäistä tehtävää ovat itsenäisesti suoritettavia. Neljänteen tehtävään liittyy orientoiva ennakkopalautus sekä varsinainen tehtävä, joka koostuu työpajatyöskentelystä ja reflektiopalautuksesta.

    • Hyväksytty suoritus edellyttää tehtävään liittyvien kaikkien palautusten tekemistä sekä mahdolliseen lähiopetukseen osallistumista.
    • Palautuksia lukevat Tuula ja Piia, kolmannen ja neljännen tehtävän kohdalla myös ura- tai opintopsykologi.
    • Reflektiopalautuksista tai vastaavista lopputehtävistä annetaan joko kaikille tehtävän valinneille opiskelijoille yhteistä palautetta tai jokaiselle erikseen henkilökohtaista palautetta. Jokaisesta tehtävästä myös kerätään palautetta tehtävän päätyttyä - kerrothan, mitä pidit tehtävästä!


    Tutustu alla oleviin tehtävien kuvauksiin ja valitse sen jälkeen yksi sinua kiinnostava tehtävä kohdassa Valinnaisen tehtävän valinta. Huomaathan, että neljännessä tehtävässä on rajattu osallistujamäärä. Kun olet tallentanut valintasi, valitsemasi tehtävän kohdalle tulee näkyviin ajankohta, jolloin saat lisätietoa tehtävästä. Materiaali ja palaukset kuhunkin tehtävään liittyen julkaistaan tällä sivulla kunkin tehtävän alla tehtävän käynnistyessä. Tehtävään liittyvistä tarkemmista ohjeista viestitään MyCoursesin uutistoiminnon avulla, joten ethän estä viestin ohjautumista aalto-sähköpostiisi.

    • Group choice icon

      Valitse yksi tehtävä pe 16.9. klo 18 mennessä.

    • 1. Akateemiset opiskelutaidot

      "Erittäin harvoilla meistä opiskelijoista on hyvä käsitys siitä, miten tehokkaita omat opiskelutapamme ovat, milloin opittava asia on itse asiassa opittu, miksi toiset asiat ovat helpompia ja toiset vaikeampia oppia, ja ennen kaikkea millä keinoilla omia metodeja voisi parantaa. Kyse on kuitenkin vain siitä, ettemme ole jaksaneet etsiä tarpeeksi syvältä." (Valkonen, 2016)

      Tämä tehtävä antaa sinulle mahdollisuuden oppia lisää oppimisesta ja konkreettisia keinoja omien opiskelutapojesi ja -tekniikoidesi tehostamiseen. Tehtävä kannattaa valita, jos haluat saada yliopisto-opetuksesta enemmän irti ja olet valmis haastamaan omia käsityksiäsi oppimisesta. Tehtävän aikana tutustutaan itsenäisesti englanninkieliseen materiaaliin. Tehtävään kuuluu myös käytännön kokeilu, jonka teet omista lähtökohdistasi itseäsi varten. Kokeiluun liittyen palautetaan suunnitelma kokeilusta (eli ennakkotehtävä) sekä kokeilun onnistumista reflektoiva loppupalautus.

      Tehtävän eteneminen
      • Ajoitus: III periodi
      • Ennakkotehtävä: pe 20.1. klo 18 mennessä
      • Käytännön kokeilu: ma 23.pe 27.1. aikana
      • Reflektio: pe 3.2. klo 18 mennessä
      • Huom. Tähän tehtävään ei liity kontaktiopetusta.
    • 2. Lukutehtävä: Superopiskelija

      Tämä tehtävä on itsenäisesti, mutta ohjatusti suoritettava. Tehtävän aikana luetaan Tommi Valkosen Mestariopiskelija (Valkonen, 2016), joka pureutuu oppimiseen niin teoreettisena ilmiönä kuin käytännön toimintanakin. Tehtävän tavoitteena on sekä oppia tehokkaan lukemisen taitoa, että oppia lisää kirjan aiheesta eli oppimisesta. Tehtävään kuuluu myös käytännön kokeilu, jonka teet omista lähtökohdistasi itseäsi varten.

      Tehtävän eteneminen
      • Ajoitus: III periodi
      • Ennakkotehtävä: pe 20.1. klo 18 mennessä
      • Lukeminen, käytännön kokeilu ja reflektiotehtävä: pe 24.2. klo 18 mennessä
      • Huom. Tähän tehtävään ei liity kontaktiopetusta.

    • 3. Uratavoitteet ja -suunnitelmat

      Opintojen alkuvaiheessa urasuunnittelu voi aiheena tuntua kaukaiselta ja haastavalta. Kuitenkin opintojen ja uran alkuvaiheita luonnehtivat jo erilaiset valinnat ja päätökset, sillä valinnanvaraa ja mahdollisuuksia on lukuisia. Mahdollisuudet tuovat vapautta, mutta lisäksi myös kysymyksen siitä, minne valitsemani suunta minua vie – ja onko valitsemani suunta oikea?

      Näihin kysymyksiin vastaaminen sekä omaan elämään ja uraan liittyvien valintojen ja päätösten tekeminen helpottuu omaan itseensä tutustumisella pohtimalla mikä motivoi minua ja mikä on mielekästä ja merkityksellistä minulle?

      Urasuunnittelutehtävän avulla voit aloittaa itseä motivoivien tekijöiden ja omia elämänvalintoja ohjaavien arvojen. Varsinaisen urasuunnittelun sijasta kyse on itsetuntemuksen syventämiseen tähtäävistä tehtävistä. Tehtävien näkökulmana on omien uratavoitteiden ja -suunnitelmien selkeyttäminen omien arvojen ja vahvuuksien pohtimisen kautta. Tehtävä kannattaa valita, jos olet vasta aloittamassa näiden aiheiden pohdintaa tai etsit työkaluja, joiden avulla voit tutustua itseesi tai hahmotella tulevaa uraa. Tehtävä koostuu urapsykologien tekemistä osatehtävistä ja tehtävän tekeminen perustuu itsenäiseen työskentelyyn MyCoursesissa.

      Tehtävän eteneminen
      • Ajoitus: III periodi
      • Tehtävien tekemiseen varattu aika: ma 9.1.–pe 3.2. klo 18
      • Huom. Tähän tehtävään ei liity kontaktiopetusta.

    • 4. Stressless

      Stressless-työpajassa pääset tutkimaan omaa stressiäsi ja etsimään keinoja sen säätelyyn. Työpajan työskentelyyn kuuluu ennakkotehtävä, 2h vuorovaikutteinen työpajaosuus sekä lopputehtävä, jossa kokoat yhteen oppimaasi. Työpajassa työskentelykieli on suomi ja vetäjänä toimii Aallon opintopsykologi Mikko Inkinen.

      Tehtävän eteneminen

      • Ajoitus: II-III periodi
      • Ennakkotehtävä: pe 9.12. klo 18 mennessä
      • Työpaja: ke 11.1. klo 10-12, TU7
      • Reflektiotehtävä: ke 18.1. klo 18 mennessä
      • Huom. Rajattu osallistujamäärä: 35 opiskelijaa.