Osion kuvaus

  • Tervetuloa taidekasvatuksen tutkimusmenetelmät -kurssille!

    Kurssi on suunnattu Kuvataidekasvatuksen 3. vuosikurssin kandidaattiopiskelijoille. 

    Tutkimusmenetelmäkurssi (AXM-C1107 – Taidekasvatuksen tutkimusmenetelmät, 2 op) ja Kandiseminaari (ARTS3017.kand – Taiteen kandidaatin opinnäyte ja seminaari, 10 op) on integroitu ja opetus tapahtuu kandiseminaarin yhteydessä. 

    Kurssi toteutetaan syyslukukaudella 2022 lähiopetuksenaTapaamme tiistaisin klo 9:15–12:00/17:00 Harald Herlin -oppimiskeskuksessa, tilassa Vilho - 233a. 


    TUTKIMUSMENETELMÄKURSSIN OHJELMA: 


    6.9.2022                Kandiseminaari-info


    13.9.2022              Taidekasvatuksen tutkimusmenetelmät: Johdatusta taidekasvatuksen tutkimiseen

    9.15–10.00 LUENTO: Kurssin tavoitteiden, sisältöjen, ohjelman, tehtävien ja toimintatapojen esittely

    10.15–11.30 LUENTO: Kurssin avaus: Mitä on taidekasvatuksen tutkimus, ja miten sekä miksi sitä tehdään?

    11.30–12.30 LOUNASTAUKO

    12.30–13.30 LUENTO: Kurssin avaus: Mitä on taidekasvatuksen tutkimus, ja miten sekä miksi sitä tehdään? (jatkuu)

    13.30–14.00 Conceptual speed dating + purku

    14.15–15.00 Käsiteideointia

    15.15–17.00 Keskustelua + TEHTÄVÄ 1: Tunnista ilmiö, määritä ongelma ja rajaa tutkimuskysymys


    20.9.2022              Taidekasvatuksen tutkimusmenetelmät

    LUENTO: Laadullisen tutkimuksen aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät

    TEHTÄVÄ 1: Purku

    TEHTÄVÄ 3: Artikkeliin, maisterintyöhön tai väitöskirjaan tutustuminen + esittely (tehtävänanto)


    27.9.2022              Taidekasvatuksen tutkimusmenetelmät

    LUENTO: Taiteellisen ja taideperustaisen tutkimisen menetelmistä

    VIERAILIJA: Essi Niemisen opinnäyte-esittely

    TEHTÄVÄ 2: Käytäntö- ja taideperustaisen tutkimusajattelun harjoitus


    4.10.2022              Taidekasvatuksen tutkimusmenetelmät

    LUENTO: Taiteellisen ja taideperustaisen tutkimisen menetelmistä

    TEHTÄVÄ 2: Purku

    LUENTO: Taidekasvatuksen tutkimisen eettisiä kysymyksiä


    11.10.2022             Taidekasvatuksen tutkimusmenetelmät

    TEHTÄVÄ 3: Esittelyjä

    9.15–9.35 Aarni:

    Katja Koponen (2021): Vaikuttava möhkäle – Materian kanssa tekemisestä ja elämisestä

    9.35–9.55 Pinja:

    Katja Tukiainen (2022): Tyttöarmeija – Kerronnallinen maalaus tilassa

    9.55–10.15 Alex:

    Leena Valkeapää (2012): ”Taiteellisen ajattelemisen autoetnografisuus” 

    10.15–10.25 Tauko

    10.25–10.45 Henna:

    Tero Hytönen (2014): KATSE KEHOSSA – KEHO KATSEESSA – Fenomenologinen tutkielma katseen ja kehon kautta saavutettavasta olemisen kokemuksesta taiteellisessa toiminnassa

    10.45–11.05 Alisa:

    Veera Tiainen (2022): "Taideaktivismi ekokriisien ajassa" 

    11.05–11.25 Leo: 

    11.30–12.30 LOUNASTAUKO

    12.30–17.00 LUENTO-WORKSHOP: Tutkimusasetelman luonnostelu


    25.10.2022–4.4.2023            Kandiseminaari


    Kurssi on mahdollista suorittaa myös kokonaan itsenäisenä verkko-opiskeluna tai annettuun kirjallisuuteen perustuvana kotitenttinäNäitä vaihtoehtoja suositellaan erityisesti kandiopiskelijoille, joilla esim. sivuaineopinnot menevät päällekkäin kurssin opetusaikojen kanssa. 

    Kurssi on mahdollista korvata osittain tai kokonaan aiempiin opintoihisi sisältyneillä tutkimusmenetelmäopinnoilla.

    Tarkempaa tietoa eri suoritusvaihtoehdoista löydät alta. HUOM! Vastaathan ennen kurssin alkua suoritustapaasi koskevaan kyselyyn!

    Kandiseminaarista ks. lisätietoja seminaarin MyCourses -etusivulta. 

    Nähdään kurssilla!

    Terveisin, Heidi 

    heidi.fast@aalto.fi