Topic outline

  • Lukupiirit

    Opiskelijat jakautuvat viiden hengen lukupiireihin. Lukupiirit kokoontuvat yhteisten kurssitapaamisten ulkopuolella lukupiiritapaamiseen. Ryhmä keskustelee ja luo itselleen hyvän ryhmätyöskentelyn edellyttävät puitteet, eli käy läpi mitä kukin ryhmän jäsen tarvitsee edellyttääksen sujuvan keskustelun ja työskentelyn ryhmänä.

    Blogi

    Ryhmä nimeää itsensä ja perustaa blogin valitsemalleen avoimesti luettavissa olevalle alustalle. Blogiin kirjataan ensimmäiseksi ryhmäläisten nimet, tapaamisaikataulu sekä puheenjohtaja- ja kirjurivuorot. Ryhmä ilmoittaa nimensä ja blogin URL:n Kiialle ti 13.9.2022 mennessä: kiia.beilinson@gmail.com

    Lukupiiritapaamiset
    Ryhmä tapaa viisi kertaa. Jokaisella tapaamisella yksi ryhmän jäsenistä on puheenjohtaja ja yksi kirjuri (näiden roolien selitykset alla, sopikaa vuorot ryhmän kesken etukäteen). Kaikki ryhmän jäsenet valmistautuvat tapaamiseen lukemalla ko. tapaamiseen osoitetut tekstit Lukulistat-osiosta ja tekemällä muistiinpanoja, alleviivauksia, huomioita tekstiin liittyen. Teksti on aina hyvä tuoda mukanaan tapaamiseen itselle sopivassa muodossa, jotta siihen voi tapaamisen aikana palata ja sitä voi referoida tarpeen mukaan.
    Ryhmä varaa kullekin tapaamiselle aikaa vähintään kaksi tuntia ja keskusteluun sopivan tilan. Onnistuneimmat istunnot tapahtuvat yleensä epämuodollisissa ja viihtyisissä paikoissa: kodeissa, kirjastoissa, kahviloissa.

    Puheenjohtaja ja kirjuri
    Jokainen ryhmän jäsen toimii kerran puheenjohtajana ja kerran kirjurina.

    Puheenjohtaja kirjoittaa 800 sanan alustuksen vuorossa olevista teksteistä (tarkemmat ohjeet alla). Hän julkaisee alustuksen ryhmän blogissa 48 tuntia ennen tapaamista. Ryhmän jäsenillä on velvollisuus lukea alustus etukäteen.

    Puheenjohtaja johtaa keskustelua. Jokaisella kerralla ohjelmassa on ensin 5–10 minuutin puheenvuoro kirjoitetun alustuksen pohjalta. Koska kaikki ryhmän jäsenet ovat lukeneet alustuksen etukäteen, voi puheenjohtaja keskittyä esittelemään sitä ja tekemään lisäyksiä ja tarkennuksia.

    Alustuksen jälkeen avataan keskustelu. Puheenjohtaja pitää keskustelun käsiteltävän teeman puitteissa ja huolehtii keskustelun jatkuvuudesta. Hänen tehtävänsä on pitää kaikki ryhmän jäsenet aktiivisesti mukana. Oleellista keskustelussa on tekstien aiheisiin liittyvien kysymysten pohdinta, ei arkipäivän kokemusten raportointi.

    Kirjuri pitää keskustelusta kirjaa ja julkaisee 800 sanan muistion tapaamisen jälkeen ryhmän blogissa ennen seuraavaa tapaamista (tarkemmat ohjeet alla).

    Tärkeää: alustuksista, keskusteluista sekä muistioista tulee käydä ilmi, että kirjallisuuteen on perehdytty.

    Ohjeet puheenjohtajalle

    1. Lue vuorossa oleva kirjallisuus huolellisesti jopa useaan kertaan. Käytä sanakirjaa, jos et ymmärrä tärkeässä roolissa olevia sanoja.
    2. Tee lukiessasi muistiinpanoja sinua kiinnostavista, innostavista tai vaikeista kohdista.
    3. Perehdy kunkin tekstin taustoihin verkossa parhaasi mukaan. Kuka kirjoittaja on ja mitä kaikkea hän on tehnyt/kirjoittanut? Jos kirjoittaja viittaa muihin tekijöihin/teksteihin/duuneihin, ota niistä selvää.
    4. Mieti kuinka lukemasi tekstit suhtautuvat toisiinsa. Mikä on kunkin kirjoittajan asenne teemaa kohtaan? Mikä yhdistää, mikä erottaa eri tekstejä?
    5. Kirjoita pohdinnoistasi noin 800 sanan pituinen alustus ryhmän tapaamista varten. Julkaise se ryhmän blogissa 48 tuntia ennen ryhmän tapaamista, jotta muut ehtivät lukea sen etukäteen.
    6. Huomaa, että alustus ei ole referaatti tai esitelmä luetuista teksteistä. Sen sijaan kokoat siihen teksteistä nousseita tärkeitä teemoja ja omia ajatuksiasi niistä. Voit tuoda esiin asioita, jotka tuntuivat vaikeilta ymmärtää. Voit kertoa mielipiteitäsi ja kriittisiäkin näkemyksiäsi sekä esittää kysymyksiä. On tärkeää, että alustus innoittaa keskustelemaan. Alustuksen loppuun kannattaa laittaa ehdotuksia keskustelun aiheeksi.
    7. Varaudu aloittamaan ryhmätapaaminen noin 10 minuutin alkupuheenvuorolla, jossa selität ja tarkennat alustukseen kirjoittamiasi asioita. Varaudu myös kertomaan muille tekstien kirjoittajista ja taustoista sekä teksteissä esiintyvistä käsitteistä. Sinulla ei tarvitse olla kaikkia vastauksia, mutta olet perehtynyt teksteihin muita tarkemmin.
    8. Toimi tapaamisessa puheenjohtajana. Se tarkoittaa, että huolehdit siitä, että kaikki saavat puheenvuoron ja osallistuvat aktiivisesti keskusteluun. Pyrit myös pitämään keskustelun teeman ympärillä. Jää sinun arvioitavaksesi, missä määrin sallit keskustelun polveilla sivupoluille ja kuinka käännät sen taas aiheeseen.
    9. Varaa kunkin session loppuun 10 minuuttia aikaa tarkistaaksesi, toimiiko ryhmätyöskentely kaikkien ryhmän jäsenten kannalta optimaalisesti tai ovatko ryhmän jäsenten tarpeet työskentelyn osalta muuttuneet. Sopikaa käytännöistä seuraavien tapaamisen osalta. Pitäkää yhdessä huolta omasta ja muiden jaksamisesta ja hyvinvoinnista.
    Ohjeet kirjurille
    1. Tehtäväsi on tehdä noin 800 sanan laajuinen muistio siitä, mitä tapaamisessa keskusteltiin.
    2. Pidä muistiinpanovälineet koko ajan käsillä ja merkitse asioita muistiin jo tapaamisen aikana. Älä jätä koko kirjaamista tehtäväksi tapaamisen jälkeen. Kirjoita muistiinpanot puhtaaksi ja selvennä niitä mahdollisimman pian tapaamisen päätyttyä. (Voit halutessasi tallentaa keskustelun, mutta ota huomioon, että nauhoitteiden purku ja kirjoittaminen vie paljon aikaa.)
    3. Muistiosta tulee käydä ilmi missä tapaaminen tapahtui, ketä oli paikalla, ja kuinka kauan tapaaminen kesti. Lisäksi kirjataan keskustelun yleinen kulku, sen pääkohdat, mitkä kysymykset puhuttivat eniten, mitkä jäivät ratkaisematta, mistä asioista oltiin kenties yhtä mieltä ja mistä oli erilaisia näkökulmia. Tärkeää: keskustelusta ja muistiosta tulee käydä ilmi, että kirjallisuuteen on perehdytty.
    4. Julkaise muistio ryhmän blogissa mahdollisimman pian tapaamisen jälkeen, viimeistään 48h ennen seuraavaa tapaamista.

    Ennen yhteisiä tapaamisia

    Palauta muistiin tapaamisessa käsittelyssä olevat aineistot ja palaa omiin muistiinpanoihin tai ryhmäsi blogikirjoituksiin ennen tapaamista, jotta yhteinen keskustelu on mahdollisimman sujuvaa ja antoisaa! Pidä kaikissa tapaamisissa muistiinpanovälineet ja käsittelyssä olevat aineistot käsillä, jotta voit tapaamisen aikana tarvittaessa viitata niihin.

    Lukupiirin periaatteet turvallisen ja avoimen keskusteluilmapiirin luomiseksi

    • sovitaan ensimmäisellä tapaamiskerralla yhteisesti sekä myöhemmin pienryhmäkohtaisesti perusperiaatteet keskustelulle ja työskentelylle ryhmissä
    • vastuu yhdessä laadittujen periaatteiden noudattamisesta on yhteinen
    • listaan voi ehdottaa lisäyksiä  tai muutoksia missä vaiheessa vaan
    1. Kommunikoidaan aktiivisesti: osallistutaan viestintään, reagoidaan viesteihin eikä vain lueta niitä, ilmoitetaan ajoissa muutoksista ja tarpeista. Pidetään tapaamiset lähtökohtaisesti livenä, mutta pyritään järjestämään mahdollisuus osallistua tapaamiseen etänä tarvittaessa.
    2. Kunnioitetaan toistemme puheenvuoroja, ei puhuta päälle, ei keskeytetä
    3. Keskustellaan hyvin aikein: Kunnioitetaan toistemme eriäviä mielipiteitä, uskomuksia, kokemuksia ja näkökulmia. Pyritään ymmärtämään toisen näkökulma ja keskustelemaan siitä.
    4. Pysytään aikataulussa ja tehdään asiat mahdollisimman hyvin annetuissa puitteissa
    5. Ollaan inhimillisiä. Voi pyytää toistamaan asioita jos jokin menee ohi. Aina voi kysyä jos ei ymmärrä. Ei tuomita. Ei ole vaarallista olla eri mieltä.
    6. Kunnioitetaan toistemme identiteettiä, taustaa ja itsemäärittelyoikeutta. Kunnioitetaan toistemme fyysistä ja emotionaalista tilaa ja rajoja.
    7. Ollaan tietoisia ennakko-oletuksistamme, etuoikeuksistamme sekä ottamastamme tilasta.
    8. Harkitaan ennen kuin aloitetaan keskusteluita sensitiivisistä aiheista ja varoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen kyseisistä sisällöistä (sisältövaroituskäytäntö).
    9. Pidetään huolta kanssaihmisistä, pidetään riittävästi taukoja ja ollaan avoimia omista tarpeista ryhmän kesken, ei käytetä tapaamisissa esimerkiksi voimakkaita hajusteita.
    10. Käydään jokaisen yksilölliset työskentelytarpeet läpi vielä omassa lukupiirissä. Mikäli tarpeet muuttuvat, kommunikoidaan niistä ja muokataan toimintaa sopivammaksi.

    Kurssin suoritus ja arviointi

    Syksyllä 2022 kurssi järjestetään lähiopetuksena ja läsnäolo yhteisissä tapaamisissa on pakollista (80%). Kurssi arvioidaan arvosanoilla 1–5. Kurssista saa hyvän suorituksen (3) osallistumalla opetukseen ja suorittamalla kurssilla vaaditut tehtävät asianmukaisesti. Kurssin arvosanaan voi vaikuttaa positiivisesti osoittamalla aktiivisuutta ja perehtyneisyyttä.

    3 op = 81h

    sis.
    ~18h lähiopetusta yhteisesti
    ~15h lukupiirien kokoontumisia, keskustelua ja järjestäytymistä
    ~30h lukemista tai muun materiaalin sisäistämistä, oheistutkimusta, ajattelua
    ~18h kirjoittamista, muistiinpanoja, blogipostauksia


    Ylimääräisten poissaolojen korvaaminen kurssisuorituksen hyväksymiseksi:

    Kurssin suorittamiseksi vaaditaan 80% läsnäoloa. Tämä tarkoittaa, että olet voinut olla yhdeltä yhteiseltä tapaamiskerralta pois ilman seurauksia. Mikäli sinulla on enemmän kuin yksi poissaolo yhteisiltä kerroilta, sinun tulee korvata jokainen poissaolo (1 teksti+alustus / 1 poissaolo) palauttamalla sähköpostitse Kiialle (kiia.beilinson@gmail.com)  22.11. mennessä:

    • lukemasi teksti, joka liittyy suunnittelualaan

    • puheenjohtajan alustuksen ohjeiden mukainen kirjoitus em. tekstistä


    Mikäli olet ollut pois oman lukupiirisi tapaamiskerroilta, sopikaa lukupiirissä miten korvaat poissaolosi niin, että kaikille jää yhteisestä työskentelystä tasavertainen olo (esim. tuomalla aamiaiselle ekstraa tai hemmottelemalla lukupiiriä vikalla tapaamisella 🥰).