General
Opettaja: Eiren Tuusjärvi, KTT S-posti eiren.tuusjarvi@aalto.fi Vastaanotto: aika sopimuksen mukaan Kurssin opetuskieli: suomi |
Kurssin asema: KTM-tutkinto, Syventävät opinnot Opiskelumuoto: |
|
KURSSIN TAVOITTEENA -
on tarjota opiskelijoille keskeiset työkalut brändin johtamiseen markkinoilla kuin myös brändipääoman ja brändin vahvuuden arviointiin. Ertyisesti:
- Brändipääoman ja siihen liittyvät käsitteet - erityisesti brändipääoma, sen lähteet ja brändivarallisuus, kuluttajan suhde brändiin, brändi-imago , maine sekä brändipääoman valuuttamääräinen arviointi.
- Brändi-identiteetin strategisena työkaluna ja brändin rakennuksen vaiheet.
- Brändiarkkitehtuurin ja brändiportfolioiden johtamisen sekä näihin liittyen yritysbrändäyksen sekä brändin hyödyntämisen erityisteemat kuten yhteisbrändäys ja brändin laajennukset
- Brändin auditoinnin ja sen hyödyntämisen brändijohtamisessa.
KURSSIN TOTEUTUKSEN TAVAT
(Yksityiskohtaisempaa tietoa Aalto-yliopiston Avoimen yliopiston verkkosivustolla)
- Kontaktiopetus 35 h
- Aloitusviikonloppu Otaniemessä, jolloin muodostetaan työparit ja ryhmät.
- Kurssin suorittaminen edellyttää läsnäoloa n. 70% kontaktiopetuksesta.
- Harjoitukset ja työpaperit: Ennakkotehtävä, 4 reflektiopaperia (parin kanssa tai yksilöharjoituksina), ryhmätyö
- Kuulustelu
AIKATAULU: LUENNOT JA HARJOITUKSET
vko | Luennot, aiheet ja luentosalit Ohjelmaan madollisesti tulevista muutoksista
tiedotetaan erikseen
|
Tehtävät (palautus ja purkukeskustelu) |
|
9 | 3.3. (pe) 17.00-19.30 |
4.3. (la) 10.00 – 15.00 |
Ennakkotehtävä, |
11 |
17.3. (pe) 17.00-19.30
|
18.3. (la) 10.00 – 15.00 |
H1: Kulttuurinen brändinrakennus |
13 |
29.3 (ke) 17.00-19.30
|
|
H 2: Brändi kokemuksena
|
15 |
14.4. (pe) 17.00-19.30
|
15.4. (la) 10.00-15.00 |
H 3: Onnistuminen brändin laajennuksessa |
17 |
28.4. (pe) 17.00-19.00 Harjoitus 4: Brändi ja sosiaalinen media
|
29.4. (la) 10.00-15.00 Ryhmätyön purkukeskustelu
|
H 4: Brändi ja sosiaalinen media Pal. 26.4. ke klo 20 |
|
Kuulustelut - Kurssitentti 11.5. - 1. uusinta 15.6.23 - 2. uusinta 17.8.23 |
Etänä, Mycourses-sivuston kautta. |
Huom! Uusintoihin tulee ilmoittautua 1 vko etukäteen. |
KIRJALLISUUS
Luennoitsijan osoittamat artikkelit ja kirjojen kappaleita.
Kirjakappaleet erityisesti kirjoista:
- Keller, Kevin Lane : Strategic brand management building, measuring and managing brand equity, 2003.
- Aaker ja Joachmistaler (2000) Brändien johtaminen
- Kapferer (2004) New strategic brand management: creating and sustaining brand equity long term.
TYÖMÄÄRÄ
|
|
Osallistuminen luennoille |
35 h |
Pareittain (tai yksilöharjoituksina) tehtävät harjoitukset |
25 h |
Ryhmätyö
|
20 h
|
Itsenäinen opiskelu ja kuulustelu |
76 + 4 h |
Yhteensä |
160t (6 op) |
ARVIOINTI
Kokonaispisteet max. 50 p: joista kuulustelu 25 p, harjoitukset 25 p
|
|
Luennot |
|
Ryhmätyö (18 %) |
max. 9 p |
Pareittain tehtävät harjoitukset (28 %)
|
max. 14 p |
Ennakkotehtävä (4 %) |
2 p |
Kuulustelu (50 %) |
max. 25 p |
Arvosteluastekko
-19,9 p - hyl
20-25,9 - 1
26-31,9 - 2
32-37,9 - 3
38-43,9 - 4
44-50 - 5
EETTISET SÄÄNNÖT
Aalto-yliopiston opiskelua koskevat eettiset säännöt ja niiden rikkomusten käsittely:
https://into.aalto.fi/pages/viewpage.action?pageId=3772443
LISÄTIETOJA
Korvaa kurssit 23E24000 Brand Management, 23E53050 Merkkituotteet strategisessa markkinoinnissa ja 23E53000 Brands in Strategic Marketing sekä 23E53010 Brand Performance Management.