A23E53015 - Brändin voiman johtaminen ja arviointi, Luento-opetus, 3.3.2023-11.5.2023
Kurssiasetusten perusteella kurssi on päättynyt 11.05.2023 Etsi kursseja: A23E53015
Osion kuvaus
-
Opettaja: Eiren Tuusjärvi, KTT
S-posti eiren.tuusjarvi@aalto.fi
Vastaanotto: aika sopimuksen mukaan
Kurssin opetuskieli: suomi
Kurssin asema: KTM-tutkinto,
Syventävät opinnot
Opiskelumuoto:
Aloitus (3.4. pe ja 4.3. la) Otaniemessä:
Os: Otakaari 1, Sali U119 (Deloitte). jonkan jälkeen kurssi jatkuu verkko-opetuksena.KURSSIN TAVOITTEENA -
on tarjota opiskelijoille keskeiset työkalut brändin johtamiseen markkinoilla kuin myös brändipääoman ja brändin vahvuuden arviointiin. Ertyisesti:
- Brändipääoman ja siihen liittyvät käsitteet - erityisesti brändipääoma, sen lähteet ja brändivarallisuus, kuluttajan suhde brändiin, brändi-imago , maine sekä brändipääoman valuuttamääräinen arviointi.
- Brändi-identiteetin strategisena työkaluna ja brändin rakennuksen vaiheet.
- Brändiarkkitehtuurin ja brändiportfolioiden johtamisen sekä näihin liittyen yritysbrändäyksen sekä brändin hyödyntämisen erityisteemat kuten yhteisbrändäys ja brändin laajennukset
- Brändin auditoinnin ja sen hyödyntämisen brändijohtamisessa.KURSSIN TOTEUTUKSEN TAVAT
(Yksityiskohtaisempaa tietoa Aalto-yliopiston Avoimen yliopiston verkkosivustolla)
- Kontaktiopetus 35 h
- Aloitusviikonloppu Otaniemessä, jolloin muodostetaan työparit ja ryhmät.
- Kurssin suorittaminen edellyttää läsnäoloa n. 70% kontaktiopetuksesta.
- Harjoitukset ja työpaperit: Ennakkotehtävä, 4 reflektiopaperia (parin kanssa tai yksilöharjoituksina), ryhmätyö
- Kuulusteluvko
Luennot, aiheet ja luentosalit
Ohjelmaan madollisesti tulevista muutoksista tiedotetaan erikseen
Tehtävät (palautus ja purkukeskustelu)
9
3.3. (pe) 17.00-19.30
Johdanto kurssiin ja teemoihin.
Ja johdon monet lähestymistavat brändiin suuntaamassa brändimarkkinointia.4.3. (la) 10.00 – 15.00
Brändi-identiteetti strategisen johdon työvälineenä,
Tavoitteena ajassa kestävä suhde.Ennakkotehtävä,
Pal viimeistään 3.3.11
17.3. (pe) 17.00-19.30
Brändi-identiteetin hyödyntäminen käytännössä - erityisenä teemana positiointi.
18.3. (la) 10.00 – 15.00
Brändipääoma brändin arvon lähtökohta: Asiakaslähtöinen brändipääoma ja sen lähteet perustana brändin elinvoimalle ja arvolle.
H1: Kulttuurinen brändäysH1: Kulttuurinen brändinrakennus
Pal. 15.3. ke, klo 20
Purku: 18.3. la13
29.3 (ke) 17.00-19.30
Brändi & kuluttaja: Miksi kuluttaja haluaisi suhdetta brändin kanssa?
H2: Brändi kokemuksenaH 2: Brändi kokemuksena
Pal. 27.3. ma klo 20
Purku: 29.3. ke15
14.4. (pe) 17.00-19.30
Brändiarkkitehtuuri ja brändiportfolioiden johtaminen: tavoitteena selkeys, synergia ja tehokkuus.15.4. (la) 10.00-15.00
... teema jatkuu.
Keinoja vaikuttaa assosiaatioihin, brändikuvaan ja tulokseen: Brändin laajennus ja brändiyhteistyö
H3: Onnistuminen brändin laajennuksessaH 3: Onnistuminen brändin laajennuksessa
Pal. 12.4. ke, klo 20
Purku: 15.4. la17
28.4. (pe) 17.00-19.00
Kuluttajan rooli vahvan brändin rakentumiselle.Harjoitus 4: Brändi ja sosiaalinen media
29.4. (la) 10.00-15.00
Brändipääoman ja brändin arvon arviointi.Ryhmätyön purkukeskustelu
Kertausta ja kurssin päätös!H 4: Brändi ja sosiaalinen media
Pal. 26.4. ke klo 20
Purku 28.4. pe
RT: 24.4. ma klo 20
Purku: 29.4. laKuulustelut
- Kurssitentti 11.5.
- 1. uusinta 15.6.23
- 2. uusinta 17.8.23
Etänä, Mycourses-sivuston kautta. Huom!
Uusintoihin tulee ilmoittautua
1 vko etukäteen.
KIRJALLISUUS
Luennoitsijan osoittamat artikkelit ja kirjojen kappaleita.
Kirjakappaleet erityisesti kirjoista:
- Keller, Kevin Lane : Strategic brand management building, measuring and managing brand equity, 2003.
- Aaker ja Joachmistaler (2000) Brändien johtaminen
- Kapferer (2004) New strategic brand management: creating and sustaining brand equity long term.
TYÖMÄÄRÄOsallistuminen luennoille
35 h
Pareittain (tai yksilöharjoituksina) tehtävät harjoitukset
25 h
Ryhmätyö
20 h
Itsenäinen opiskelu ja kuulustelu
76 + 4 h
Yhteensä
160t (6 op)
ARVIOINTI
Kokonaispisteet max. 50 p: joista kuulustelu 25 p, harjoitukset 25 p
Luennot
Ryhmätyö (18 %)
max. 9 p
8 p + purkukeskustelu 1 pPareittain tehtävät harjoitukset (28 %)
max. 14 p
4 x (3p + purkukeskustelu 0,5)Ennakkotehtävä (4 %)
Kurssipalaute
Sähköiseen lomakkeeseen vastaaminen (vain vastaaminen rekisteröityy, vastausten sisältö säilyy anonyyminä)2 p
Kuulustelu (50 %)
max. 25 p
Arvosteluastekko
-19,9 p - hyl
20-25,9 - 1
26-31,9 - 2
32-37,9 - 3
38-43,9 - 4
44-50 - 5
EETTISET SÄÄNNÖTAalto-yliopiston opiskelua koskevat eettiset säännöt ja niiden rikkomusten käsittely:
https://into.aalto.fi/pages/viewpage.action?pageId=3772443
LISÄTIETOJAKorvaa kurssit 23E24000 Brand Management, 23E53050 Merkkituotteet strategisessa markkinoinnissa ja 23E53000 Brands in Strategic Marketing sekä 23E53010 Brand Performance Management.