Topic outline

  • Tervetuloa Uusmateriaalisuus ja muotoilukasvatus -kurssille!

    Huom! Kurssi toteutetaan suomeksi!


    AIKATAULU 

    (tarkentuu myöhemmin) 

    Ma 15.4.2024 (Väre Q201) klo 13.15–17: Avausluento 1: Muotoilukasvatus (Eeva Jokinen) + tehtävänanto: (itsenäinen työ tai ryhmätyöskentely).

    Ti 16.4.2024 (Väre Q201) klo 9.15–12: Avausluento 2: Kriittisiä ja kokeellisia tulokulmia uusmaterialismiin ja materian toimijuuteen (Heidi Fast) IP: itsenäinen tai ryhmätyö. 

    Ke 17.4.2024 klo 9.15–17: Itsenäinen työ tai ryhmätyöskentely – ohjausmahdollisuus Eevan kanssa zoomissa

    To 18.4.2024 klo 9.15–17: Itsenäinen työ tai ryhmätyöskentely - ohjausmahdollisuus Heidin kanssa zoomissa tai Väreessä

    Pe 19.4.2024 klo 9.15–17: Kurssiprojektien purku ja keskustelua sekä esseetehtävänanto

    Essee syventää kurssilla (15.–19.4.) esiteltyjä ja käsiteltyjä teemoja. 


    OSAAMISTAVOITTEET
    Suoritettuaan kurssin, opiskelija
    1 ymmärtää muotoiluajattelun ja -kasvatuksen perusteet
    2 hyödyntää kestävää muotoiluajattelua omassa työssään
    3 rakentaa suhteen materiaalisuuteen ja ymmärtää uusmaterialismia

    SISÄLTÖ
    Kurssi johdattaa opiskelijan muotoiluajatteluun ja materiaalisuuteen erilaisista kriittisistä näkökulmista.

    TOTEUTUS JA TYÖMUODOT

    Kurssi on yhteensä 6 op, joka koostuu sekä intensiiviviikon opetuksesta (3op), että sen jälkeen kirjoitettavasta esseestä (3op). Molemmat osiot kuuluvat kurssisuoritukseen pakollisina. Esseetä on aikaa kirjoittaa noin kuukausi intensiiviviikon päättymisen jälkeen. 

    Osallistuminen luentoihin ja keskusteluihin, sekä annettujen yksilö- ja ryhmätehtävien suorittaminen intensiiviviikolla 15.–19.4.2024 (vähintään 80 % läsnäolo). Lisäksi essee, joka syventää kurssilla esiteltyjä ja käsiteltyjä teemoja.

    ARVIOINTIPERUSTEET

    1–5

    5: Paneutunutta aiheeseen syventymistä. Opiskelija pohtii teemaa ja produktiota suhteessa toisiinsa. Molemmat teemat, muotoiluprosessi ja uusmaterialismi visualisoituvat Utopia-produktiossa kiinnostavalla tavalla. Kurssin teemoihin liittyvä ajatusprosessi kiteytyy esseessä olemassa olevaan tutkittuun tietoon linkittyen. Esseessä käytetään lähdeviitemerkintöjä.  

    4: Paneutunutta kurssin teemoihin liittynyttä pohdintaa esseessä ja kiinnostava Utopia-projekti, mutta kytkökset olemassa olevaan tutkittuun tietoon vähäisiä. 

    3: Molemmat kurssityöt on tehty hyvin, mutta vailla syvällisempää pohdintaa tai kytköstä olemassa olevaan tietoon. 

    2: Molemmat kurssitehtävät on tehty. Niissä näkyy yritystä, mutta ei paneutumista. 

    1: Kurssitehtävät on tehty hutaisten ja ilman ajatusta.

    Jos sinulla on kysyttävää kurssiin liittyen, lähetä viesti: heidi.fast@aalto.fi


    KIRJALLISUUTTA KURSSIN TEEMOIHIN LIITTYEN


    Kirjallisuutta kurssilla keskustelluista teemoista, kuten uusmaterialismista, materian toimijuudesta, affektiivisuudesta, posthumanismista jne.: 

    Barad, K. (2007). Meeting the universe halfway: Quantum physics and the entanglement of matter and meaning. Duke University Press.

    Bennet, J. (2010). Vibrant Matter. A Political Ecology of Things. Duke University Press. https://mycourses.aalto.fi/pluginfile.php/1466221/mod_resource/content/1/Bennett%2C%20Jane-%20Vibrant%20Matter.pdf

    Braidotti, R. (Forthcoming). A Becoming-world of Collective Knowledge Practices (Preface). In Methods and Genealogies of New Materialisms, ed. by F. Colman & I. van der Tuin. Edinburgh University Press. 

    Braidotti, R. (2019). Posthuman Knowlegde. Polity Press.

    Braidotti, R. (2013). The Posthuman. Polity Press.

    Colman, F. & van der Tuin, I. (toim., 2023). Methods and Genealogies of New Materialisms. Edinburgh University Press.

    Deleuze, G. & Guattari, F. (1994). What Is Philosophy? Trans. Hugh Tomlinson and Graham Burchell. Columbia UP.

    Deleuze, G. & Guattari, F. (1983). Anti-Oedipus: Capitalism and Schizophrenia, Vol. 1, translated by Robert Hurley, Mark Seem and Helen R. Lane. University of Minnesota Press.

    Deleuze, G. & Guattari, F. (1987). A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia, Vol. 2, translated by Brian Massumi. University of Minnesota Press.

    Fast, H. (2022). Ihmisääni ja virittäytymisen taito. Sanattoman äänellisen kohtaamisen merkitys psyykkistä apua tarvitsevien ihmisten kokemuksissaAalto ARTS Books. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-64-0699-2

    Fast, H. (2018). Vocal Nest. Non-verbal atmospheres that matter. Journal for Artistic Research. https://www.researchcatalogue.net/view/387047/387048

    Groth, C., Jousimäki, V., Saarinen, V-M & Hari, R. (2022). Craft sciences meet neuroscience. In Craft Research, 2(13), pp. 261–283. https://doi.org/10.1386/crre_00079_1

    Guattari, F. (1984). “Transversality,” in: Molecular Revolution: Psychiatry and Politics, translated by Rosemary Sheed et al. Penguin.

    Hakala, O. (2022). (Re)turn to materiality – Two formulations of the concept of agency. [Masters thesis, Aalto University].  

    Hinton, P. & Treusch, P. (2015). Introduction: Teaching with feminist materialisms. In (eds.) Hinton, P. & Treusch, P. Teaching with feminist materialisms Teaching with gender. European Women´s studies. In International and Interdisciplinary Classrooms. Atgender. 

    Jadginski, J. (2017). What is art education? After Deleuze and Guattari. Palgrave Macmillan.

    Latour, B. (2005). Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network-Theory. Oxford University Press. 

    Lloyd, G. (1984). The Man of Reason: Male and Female in Western Philosophy. Methuen.

    Massumi, B. (2002). Parables of the virtual. Movement, Affect, Sensation. Duke University Press. 

    Newmaterialism.eu. (n.d.). New Materialism. Networking European Scholarship on ”How matter comes to matter”. https://newmaterialism.eu/about/cost-action-is1307.html

    Newmaterialism.eu. (n.d.). Almanac. Agency. https://newmaterialism.eu/almanac/a/agency.html

    Ringrose, Jessica; Warfield, Katie & Zarabadi, Shiva. (2019). Feminist Posthumanisms, New Materialisms and Education. https://www.researchgate.net/publication/332345179_Feminist_Posthumanisms_New_Materialisms_and_Education

    Springgay, S. & Truman, S. E. (2018). Walking Methodologies in a More-than-Human World: WalkingLAb. Routledge.

    Ylirisku, H. (2021). Reorienting environmental art education. Aalto ARTS Books. 

    Videoita ja podcasteja uusmaterialismin teemasta:  

    Jane Bennet (2011): ”Artistry and Agency in a World of Vibrant Matter / The New School": 

    Pontus Purokuro: “Selitä mulle” -podcast: https://selitamulle.podbean.com/page/4/ (Puhetta materialismin juurista, Sommitelmasta, Transversaalisesta, Deleuzesta ja paljon muustakin. 

    Muotoilukasvatuksen kirjallisuutta: 

    Euro, L, Kenttälä M, Kiviranta A & Ilonen P. 2017. Matka Palvelumuotoiluun –opas opettajalle. Laura Euro, Hanna Kapanen, Marjo Kenttälä, Aino Kiviranta ja Petra Ilonen 2017. Opinkirjo.fi https://opinkirjo.fi/wp-content/uploads/2018/12/matka_palvelumuotoiluun-1.pdf
    (For Finnish students: Palvelumuotoilun opas opettajalle. Hyviä perusteita ja vinkkejä muotoiluajattelun kehittämiseen.) 

    Kenttälä, M (Toim) 2009. Muotoiloa –opettajan opas muotoilukasvatukseen. Marjo Kenttälä (Toim.) 2009. Opinkirjo.fi https://opinkirjo.fi/wp-content/uploads/2018/12/muotoiloa.pdf
    (Erityisesti sivut 1-28, joissa käydään läpi muotoilun ja muotoilukasvatuksen periaatteita. Loppu kirjasta on jaettu osioihin, joissa tehtävä- ja opetusmateriaalia.) 

    Kesler, M, 2007. Ideasta ratkaisuun 2. Opinkirjo.fi. https://opinkirjo.fi/wp-content/uploads/2018/12/ideasta_ratkaisuun_ii_web.pdf (For Finnish students: Luovan ongelmanratkaisun opas koulutyöhön. Paljon hyviä ideoita siihen miten luovaa ajattelua voi tukea opetuksessa.) 

    Suomalaisen muotoilukasvatuksen lähteitä:
    SUOMU- Suomen muotoilukasvatusseura ry
    Aalto-yliopisto Junior
    Muotoilupakki 

     



    • Not available unless: You belong to C01 (SISU)
      Forum icon
      Heidin ja Eevan viestit Forum