LC-5410 - Svenska inom teknik, (H01-CHEM) Föreläsning, 4.9.2023-11.10.2023
This course space end date is set to 11.10.2023 Search Courses: LC-5410
Topic outline
-
LEKTION 2) Hemuppgifter till onsdag 6.9
TEMA: Att presentera sig själv
1) UPPVÄRMNING (lämmittely): Tee jo kotona:
2) Kerro itsestäsi. Voit esittäytyä oppitunnilla tai tehdä valmiin videoesityksen. Kesto 2-3 minuuttia.
3) Näytä valokuva tai jokin muu asia/esine, joka hyvin kuvastaa sinua. Kerro jotakin valokuvasta/esineestä. Miksi se on sinulle tärkeä?
- Valmistaudu tekemään kysymyksiä muille ja valmistautu myös vastaamaan muiden kysymyksiin.
Tueksi: Keskustelufraaseja ja Att uttrycka åsikter
4) Lue teksti Färdig att jobba (sinun ei tarvitse ymmärtää kaikkea, vaan saada yleiskuva tekstin sisällöstä)
Tässä sanoja: Ordlista - studier, Arbetsord, Arbetsterminologi, Att uttrycka åsikter, Keskustelufraaseja
Harjoittele jo kotona: Öva studieord, Öva studieord med hjälp av kort,
Quizlet med arbetsrelaterade ord, Fraser som har med arbete att göra
Aloita jo nyt oman SANALISTAN tekeminen eli kirjoita muistiin esim. sellaisia sanoja, joita olet sanakirjasta tarkistanut.
---------------------------------------------------
LEKTION 3) Hemmuppgifter till måndag 11.9
TEMA: Företag, arbetsplatser, egna styrkor och svagheter
1) UPPVÄRMNING: Tee jo kotona. Valitse muutama:
Arbete och företag - quizlet, Att presentera ett företag - quizlet, Työhön liittyviä lauseita - Raahaa oikeille paikoille, Anställningsintervju - frågor - video, Työpaikkailmoitus - raahaa sanat oikeille paikoille, Sanelu: Kirjoita kuulemasi työhaastattelukysymykset, Työhön liittyviä sanoja - Alias ruletti, Tutustu ammatteihin ja kerro ruotsiksi, Työ - sano ruotsiksi, Työelämä sanastoharjoitus, Arbete och företag - quizlet, Att presentera ett företag - quizlet2) Tee Intressetest. Mieti, onko tulos oikeanlainen. Kuvastaako tulos sinua? Valmistaudu keskustelemaan pienissä ryhmissä.
3) Valitse työpaikka (esim. Arbetsförmedlingen) ja hae kyseistä työpaikkaa. Kerro lyhyesti, miksi juuri sinä olet paras ehdokas kyseiseen työtehtävään. Kerro vahvuuksistasi ja heikkouksistasi. Käytä teksiä Färdig att jobba apuna. Valmistaudu keskustelemaan teemasta.
Tueksi: Keskustelufraaseja ja Att uttrycka åsikter
4) Texterna Färdig att jobba och Emotionell intelligens. Lue tekstit niin, että ymmärrät, mitä niissä sanotaan. Kerää omaa sanalistaa. Mieti tulevaisuuden työelämää. Mitä pidät tärkeänä? Mitä työtekijöiltä vaaditaan tuevaisuudessa? Mitä mieltä sinä olet? Kirjoita muistiin joitakin ajatuksia. Keskustelemme asiasta oppitunnilla.
5) Kerää sanalistaa aihepiirin sanoista.
---------------------------------------------
LEKTION 4) Hemma till onsdag den 13.9
Tema: Företag och egen bransch (Yritykset ja oma ala)
1) UPPVÄRMNING: Tee jo kotona
Työhön ja yrityksiin liittyvää: Quizlet med arbetsrelaterade ord, Fraser som har med arbete att göra, Arbete och företag - quizlet, företag i siffror
Mielipiteen ilmaisu: Mielipide - flash cards, Mielipiteen ilmaisu-quizlet, Att uttrycka åsikter
2) Missä yrityksessä haluaisit työskennellä TAI minkälaisissa yrityksissä haluaisit työskennellä? Valitse jokin tietty yritys tai kerro yrityksistä ylipäätään. Mitä tekijöitä (en aspekt 3, en faktor 3) arvostat? Minkälaiset arvot (en värdering 2) ovat sinulle tärkeitä? Minkälaisessa yrityksessä et haluaisi työskennellä. Miltä tulevaisuus näyttää? Kerro mielipiteesi ja kirjoita muutamia ajatuksia muistiin kotona.
Tueksi: Keskustelufraaseja ja Att uttrycka åsikter ja Emotionell intelligens
3) Etsi artikkeli, joka käsittelee omaa alaasi.
Esim. Life Science Sweden, Computer, Sweden, https://ingenjorsvagen.se/ https://www.nyteknik.se/
Lue artikkeli niin hyvin, että osaat kertoa siitä ruotsiksi muille. Tee itsellesi sanalista ja valmistaudu keskustelemaan ja vastaamaan muiden kysymyksiin.
4) Tee Arbetsansökan
5) Kerää sanalistaa aihepiirin sanoista.
Vastaus: Vastaus työhakemus
6) Ensimmäinen kirjallinen tehtävä - sähköposti DL torstaina 14.9. Laita aine palautuslaatikkoon.
Apuna: Att skriva e-post
Reagera på meddelandet på ett hövligt och lämpligt sätt på svenska. Skriv 50-80 ord. Välj A eller B och skriv minst 50 ord (max ca 80 ord):
A) Skicka e-post där du meddelar att ett gemensamt seminarium X (hitta på själv) måste inställas. Skriv och berätta varför det inte blir något möte. Fråga om mottagaren vill delta i ett annat seminarium om samma tema vid en senare tidpunkt.
B) Tackbrev. Du har varit på besök i Stockholm på ett företag inom din bransch. Tacka din värd (isäntä) och nämn något positivt som hänt under ditt besök. Be hen komma till Finland och berätta vad du har planerat under hens besök.
C) Hej!
Tack för din arbetsansökan! Du hade sökt ett sommarjobb hos oss på Ung Ingenjör Ab.
Kan du ännu berätta lite mera om dina studier och om din arbetserfarenhet? Jag skulle också vilja veta varför sommarjobbet intresserar dig och vilket område i dina studier skulle kunna vara till nytta i jobbet.
När har du möjlighet att börja?
Det skulle vara trevligt att träffas nästa vecka. Har du möjlighet att komma till vårt kontor i Otnäs och diskutera det här vidare?
Med vänliga hälsningar, Kajsa Larsson
Projektledare, Ung Ingenjör Ab
-----------------------------
LEKTION 5) Hemma till måndag den 18.9:
Tema: Hållbar utveckling, att diskutera och argumentera samt ordföljd (sanajärjestys)
1) UPPVÄRMNING: Tutustu seuraaviin jo kotona: Förnybar energi - quizlet, återvinning - quizlet, Lär dig nya ord om hållbar utveckling - flashcards, Sorteringsanvisningar, Raahaa sanat oikeisiin laatikoihin, Om hållbar utveckling, Han vill rädda världen från plasten - opettele sanastoa kääntökorttien avulla
Harjoittele perustelemaan ja tiivistämään
Aloitamme oppitunnin opiskelemalla kestävään kehitykseen liittyviä sanoja. Tutustu jo etukäteen harjoituksiin, jotta osaat oppitunnilla vastata sanastotehtäviin.
2) Tee testi: Testa om du är ett hot eller en möjlighet. Tarkista itsellesi vieraat sanat, jotta osaat kertoa tuloksestasi. Tuloksista keskustellaan pienissä ryhmissä. Onko tulos oikea? Mitä voisit tehdä paremmin?
Sanoja - Hållbar utveckling - ord
Tueksi: Keskustelufraaseja ja Att uttrycka åsikter
3) Mielipide. Tee: Harjoitus ja vastaus Att uttrycka sin åsikt
Harjoittele jo kotona: Miten ilmaiset mielipiteesi ruotsiksi, Keskustelufraaseja, Vanliga ord i debatter, Debatt, Harjoittele perustelemaan ja tiivistämään
4) Lue sanajärjestyksestä: Päälauseen sanajärjestys, sivulauseen sanajärjestys, epäsuora kysymyslause, kysymyslauseen sanajärjestys, relatiivipronominit, alistuskonjunktiot ja rinnastuskonjunktiot
5) Tee: Konjunktiot
6) Tee tehtävä: Sanajärjestys - harjoituksia
----------------
Lektion 6) Hemma till onsdag 20.9
1) UPPVÄRMNING: Harjoittele kotona: Företagspresentation ja företagspresentation - ord och instruktioner, fraser som hjälper dig att hålla en företagspresentation
ORD: Företag ord, Företag i siffror, Företag i siffror - ordlista, Företagskultur, ledarskap - ordlista, Ord - Yritykset ja rakennemuutos
2) Valmistele yritysesittely (företagspresentation). Apua saat myös företagspresentation - ord och instruktioner. Voit tehdä yksin tai pareittain. Muista lähettää palautuslaatikkoon. Annan lyhyen palautteen esityksistä.
Yritysesittely: Kerro esim:
- Yrityksen nimi, perustamisvuosi, historiaa, työntekijöiden lukumäärä. yrityksen tuotteet ja asiakkaat, liikevaihto, tulevaisuudensuunnitelmat, miten yritys ottaa huomioon kestävän kehityksen, coronan vaikutus ...
Yritysesittelyn voi tehdä parin kanssa tai yksin. Sen voi esittää "livenä" oppitunnilla tai olla valmis videoesitys. Käytä Powerpointia tai vastaavaa ja mielellään kuvia. Esitykseen voi laittaa sanalistan vaikeista sanoista. Esityksen kesto 4- 5 minuuttia. Tarkoituksena on keskustella lyhyesti jokaisen esitysen jälkeen. Tämä on harjoitusta suullista koetta varten.
Ni håller era presentationer i smågrupper, inte inför hela gruppen. Förbered att svara på frågor och att diskutera efter varje presentation.
en dia, dian, dior, diorna = diakuva
Tueksi: Keskustelufraaseja ja Att uttrycka åsikter
----------------
Lektion 7) INTE LEKTION PÅ MÅNDAG 25..9. Skriv den argumenterande uppsatsen. DL på fredag 29.9.
Argumenterande uppsats
SKRIFTLIG UPPGIFT 2
Lektion 8) Hemma till onsdag 27.91) Öva att motivera och argumentera med hjälp av Quizlet
2) Titta på En video om att skriva argumenterande texter
3) Lär dig att skriva argumenterande texter
4) Skriv en argumenterande text på 150-200 ord
1a) Valitse otsikko ja kirjoita noin 150 sanaa. 1b) Jos et löydä otsikoista mieluista, keksi itse teema, joka liittyy tekniikkaan. 2) Otsikoi aineesi. 3) Yritä keksiä ainakin yksi väite, mielellään 1-3 väitettä, joita perustelet aineessasi.TIPS HÄR: DEBATT, ARGUMENTERA, VANLIGA ORD I DEBATTER, verb och preposition, Prepositioner a-ö
1) Kuvaile jotakin omaan alaasi liittyvää tuotetta, prosessia tai komponenttia. Kerro sen ulkoasusta, käyttötarkoituksesta ja ominaisuuksista.
3) Kirjoita aine, jossa pohdit miten elektronisia laitteita voitaisiin kehittää ympäristöystävällisemmäksi. Millaisia mahdollisuuksia sinulla on tulevana insinöörinä vaikuttaa asiaan? Otsikoi aineesi.2) Kuvaile jotakin tuotetta tai palvelua, joka liittyy omaan alaasi. Kerro esimerkiksi valitsemasi tuotteen tai palvelun hyvistä ja huonoista puolista, perusominaisuuksista ja tavallisesta kohderyhmästä.
4) Mitä digitalisointi tarkoittaa omalla alallasi? Anna esimerkkejä tuotteista ja/tai palveluista, jotka ovat tai tulevat olemaan digitaalisia. Minkälainen vaikutus digitalisaatiolla on?
5) Kirjoita teksti kestävästä kehityksestä. Mitä kestävä kehitys mielestäsi tarkoittaa? Minkälaisia toimenpiteitä pitäisi ihmisten tehdä? Voit valita vapaasti näkökulman ja voit miettiä asiaa esim. luonnon, ihmisen, tekniikan tai talouden näkökulmasta.
6) Minkälainen on tulevaisuuden työpaikka? Mitä työnantajan on täkrkeää miettiä, jotta henkilökunta voisi hyvin? Minkälaiseesa työpaikassa haluaisit työskennellä? Miten haluaisit työskennellä? Kuinka voi saavuttaa hyvän ja mukavan työympäristön?
7) Esittele jokin menestyvä yritys omalta alaltasi. Voit itse valita, mitä haluat kertoa.
Tema: Hållbar utveckling, att diskutera och argumentera samt ordföljd (sanajärjestys)
1) UPPVÄRMNING: Tutustu seuraaviin: Förnybar energi - quizlet, återvinning - quizlet, Lär dig nya ord om hållbar utveckling - flashcards, Sorteringsanvisningar, Raahaa sanat oikeisiin laatikoihin, Om hållbar utveckling, Han vill rädda världen från plasten - opettele sanastoa kääntökorttien avulla
Aloitamme oppitunnin opiskelemalla kestävään kehitykseen liittyviä sanoja. Tutustu jo etukäteen harjoituksiin, jotta osaat oppitunnilla vastata sanastotehtäviin.
2) Tee testi: Testa om du är ett hot eller en möjlighet. Tarkista itsellesi vieraat sanat, jotta osaat kertoa tuloksestasi. Tuloksista keskustellaan pienissä ryhmissä. Mieti, onko tulos oikea? Mitä voisit tehdä paremmin?
Sanoja - Hållbar utveckling - ord
Tueksi: Keskustelufraaseja ja Att uttrycka åsikter
3) Mielipide. Tee: Att uttrycka åsikter,
Vastaus att uttrycka sin åsikt,
Harjoittele jo kotona: Miten ilmaiset mielipiteesi ruotsiksi, Keskustelufraaseja, Vanliga ord i debatter, Debatt, Harjoittele perustelemaan ja tiivistämään
5) Lue sanajärjestyksestä: Päälauseen sanajärjestys, sivulauseen sanajärjestys, epäsuora kysymyslause, kysymyslauseen sanajärjestys, relatiivipronominit, alistuskonjunktiot ja rinnastuskonjunktiot
6) Tee: Konjunktiot
7) Tee tehtävä: Sanajärjestys - harjoituksia
.................................
Lektion 9) Hemma till måndag 2.10
TEMA: Uppfinningar och ny teknologi samt livslångt lärande
1) UPPVÄRMNING: Harjoittele kotona: Uppfinningar - quizlet, Nya krav i IT-världen - Raahaa verbit oikeille paikoille, IT-sanoja, Nya krav i IT-världen - Raahaa sanat oikeille paikoille
Mitkä kolme keksintöä ovat sinusta kaikista tärkeimmät? Miksi? Perustele vastauksesi. Kirjoita jo kotona muutamia ajatuksia muistiin. Valmistaudu keskustelemaan teemasta.
Tuleeko mieleesi jokin keksintö / uusi teknologia, joka on tosi tärkeä ja jota ei mainittu wikpedia-artikkeleissa? Miksi se on tärkeä?
Tueksi: Keskustelufraaseja
3) Elinikäinen oppiminen. Etsi artikkeli, joka käsittelee elinikäistä oppimista. Lue se niin hyvin, että osaat kertoa siitä muille. Tarkista itsellesi vieraat sanat ja tee sanalistaa. Valmistele myös pari kysymystä artikkelistasi.
Ideoita voit saada - Elinikäinen oppiminen - artikkeli suomeksi, Kuuntele ”Livslångt lärande, del 1 ja Livslångt lärande, del 2”.
Harjoittele: Livslångt lärande - quizlet
JA tee harjoitus Substantiivi harjoitus4) Kielioppi ja substantiivit. Lue kielioppi: Substantiivin taivutus, substantiivien taivutuksesta ja pronomini+adjektiivi+substantiivi.
Harjoittele jo kotona:
Substantiivi ja taivutus, Substantiivin taivutus - Harjoittele sanojen taivutusta kääntökorttien avulla, Substantiivin ja adjektiivin taivutus - Täytä määräinen muoto, Substantiivin ja adjektiivin taivutus - Täytä epämääräinen muoto, Substantiivin taivutus - Kirjoita sanojen oikea muoto
KOLLA: Substantiivien ryhmätOM extra tid: Nobelpris i kemiVerkko-osoite (hörförståelse). Här samma som text+övningar - Kemipriset -texten och övningar. Lyssna eller/och läs och svara på frågorna.--------------------------Lektion 10) Hemma till onsdag 4.10:
Tema: Produktpresentation (denna uppgift ska lämnas in även om ni inte är på lektionen)Försök använda några uttryck från Verb och preposition i din produktpresentation.1) UPPVÄRMNING: Tutustu Produktpresentation - ohjeita ja sanoja JA tee vähintään 10 sanan sanakoe kaverille teemaan liittyvistä sanoista. Tarkoituksena on jakaa sanakokeesi pienryhmässä eli kiroita sanakoe muistiin.
KOM IHÅG: Keskustelufraaseja
2) Tuote-esittely (Produktpresentation) eri ryhmissä (ei kaikkien edessä). Laita tuote-esittelysi palautuslaatikkoon 13.10 aikana. Tee tuote-esittely yksin tai parin kanssa. Käytä PowerPoint, Prezi tai vastaavaa. Tee pari kysymystä esityksestäsi yleisölle. Apua ja vinkkejä: Produktpresentation - ohjeita ja sanoja, På svenska produktpresentation ja Suullinen koe - hyviä fraaseja ja muita ohjeita.En dia, dian, dior, diorna = dia, diakuva
OHJEITA:
a) Esittele itsesi alussa ja käytä kohteliaisuusfraaseja.b) EI liikaa tekstiä per diakuva. Ei kokonaisia virkkeitä, vaan pääasiat lyhyesti, esim. ranskalaisten viivojen avulla. Ei saa lukea suoraan diakuvasta. Omia muistiinpanoja voi toki olla.
c) Käytä kuvia ja voit kirjoittaa lyhyen sanalistan vaikeista sanoista. Tämä voi helpottaa esityksen ymmärtämistä.
d) Muista lopetus ja käytä kohteliaisuusfraaseja.
e) Kirjoita lähteet.
3) Om extra tid: Ajanilmauksia,Ajanilmaukset - lyhyt testi, Ristisanatehtävä - ajanilmaukset, Prepositioner a-ö, Verb och preposition, Prepositiot
-----------------------
Lektion 11) Hemma till måndag 9.10
Vi övar inför det muntliga provet
Lektion 12) Hemma till onsdag 11.10
Vi övar inför det skriftliga provet
Tema: Muntliga prov - presentation (denna uppgift ska lämnas in även om du inte är på lektionen)Försök använda några uttryck från Verb och preposition i din presentationKOM IHÅG: Keskustelufraaseja
1) Din egen mutliga provpresentation. Den behöver inte vara helt färdig men i alla fall så färdig att du kort kan berätta om innehållet. Kom ihåg att anväda PowerPoint, Prezi eller motsvarande. Gör ett par frågor om din presentation till publiken.
Apua ja vinkkejä: Produktpresentation - ohjeita ja sanoja, På svenska produktpresentation ja Suullinen koe - hyviä fraaseja ja muita ohjeita.En dia, dian, dior, diorna = dia, diakuva
Käytännön ohjeita suulliseen tenttiin
Käytännön ohjeita kirjalliseen tenttiin.
OHJEITA:
a) Esittele itsesi alussa ja käytä kohteliaisuusfraaseja.b) EI liikaa tekstiä per diakuva. Ei kokonaisia virkkeitä, vaan pääasiat lyhyesti, esim. ranskalaisten viivojen avulla. Ei saa lukea suoraan diakuvasta. Omia muistiinpanoja voi toki olla.
c) Käytä kuvia ja voit kirjoittaa lyhyen sanalistan vaikeista sanoista. Tämä voi helpottaa esityksen ymmärtämistä.
d) Muista lopetus ja käytä kohteliaisuusfraaseja.
e) Kirjoita lähteet.
3) Om extra tid: Ajanilmauksia,Ajanilmaukset - lyhyt testi, Ristisanatehtävä - ajanilmaukset, Prepositioner a-ö, Verb och preposition, Prepositiot