LC-5411 - Svenska inom teknik från grunden, (H15-FLEX) Föreläsning, 29.2.2024-30.5.2024
This course space end date is set to 30.05.2024 Search Courses: LC-5411
Topic outline
-
Lektion 2) Hemma till måndag 6.3
UPPVÄRMNING (lämmittely):
Öva studieord, Öva studieord med hjälp av kort, Quizlet med arbetsrelaterade ord, Fraser som har med arbete att göra
TEMA: Att presentera sig själv.
1) Kerro itsestäsi. Voit esittäytyä oppitunnilla tai tehdä valmiin videoesityksen.
Tässä muutama apukysymys: Några exemepl på frågor:
Vad heter du?
Varifrån kommer du?
Var bor du?
Vad studerar du?
Hur länge har du studerat?
Vad brukar du göra på fritiden?
Arbetar du vid sidan av studierna?
Har du familj / barn / sambo… ? Har du hund / katt / andra husdjur?
Vilka språk kan / talar du?
Vad har du för framtidsplaner?
2) Näytä valokuva tai jokin muu asia/esine, joka hyvin kuvastaa sinua. Kerro jotakin valokuvasta/esineestä. Miksi se on sinulle tärkeä?
- Valmistaudu tekemään kysymyksiä muille ja valmistautu myös vastaamaan muiden kysymyksiin.
Tässä sanoja: Ordlista - studier, Arbetsord, Arbetsterminologi, Att uttrycka åsikter
Aloita jo nyt oman SANALISTAN tekeminen eli kirjoita muistiin esim. sellaisia sanoja, joita olet sanakirjasta tarkistanut.
Lektion 3) HEMMA TILL TORSDAG den 9.3:Tema: Studier och att uttrycka åsikter (opinnot ja mielipiteen ilmaisu)UPPVÄRMNING: VALITSE PARI/MUUTAMA: Ordlista - studier, Studieord - flash cards, Öva studieord, Livslångt lärande - quizlet, Utbildningsutbud på Aalto, Högskolestudier - flash cards, Öva studieord med hjälp av kort, Mer studieord, Opiskelufraasit - kääntökortit, Studier och tidsuttryck A/B-lappar, Ett spel med studietermer1) Kerro opinnoistasi. Missä aineissa olit hyvä koulussa? Miksi halusit opiskelmaan Aaltoon? Mitä odotat opinnoiltasi? Mitä tietoja ja taitoja Aallossa pitäisi painottaa? Mitä on tärkeää oppia tulevaisuuden työelämää varten? (Vilka ämnen var du bra på i skolan? Varför ville du börja studera på Aalto-universitetet? Vad förväntar du av dina studier? Vilka kunskaper och färdigheter ska man betona på Aalto-universitetet? Vad är viktigt att lära sig inför arbetslivet i framtiden?)2) Kerro tavoitteistasi. Mitä haluat tulevaisuudessa tehdä? Mitä suunnitelmia, unelmia ja tavoitteita sinulla on? (Vad vill du göra i framtiden? Hurdana planer, drömmar och mål har du?)
3) Tee: Vad skulle du välja? Mieti vastauksia ja kirjoita lyhyt perustelu. Kumman valitset? Miksi? (Siksi = därför att, sillä=för, båda = molemmat, ingendera/ingetdera = ei kumpikaan)
4 ) Miten ilmasita mielipiteensä: Lue: Att uttrycka åsikter, Keskustelufraaseja, Vanliga ord i debatter, Debatt, Harjoittele perustelemaan ja tiivistämään
Harjoitus: Miten ilmaiset mielipiteesi ruotsiksi
-------------------------------------------------
LEKTION 4): HEMMA TILL MÅNDAG 13.3:
Tema: Företag och egen bransch (Yritykset ja oma ala)
1) UPPVÄRMNING: Harjoittele jo kotona. Valitse muutama:
Arbete och företag - quizlet, Att presentera ett företag - quizlet, Anställningsintervju - frågor - video,, Sanelu: Kirjoita kuulemasi työhaastattelukysymykset, Työ - sano ruotsiksi, Työelämä sanastoharjoitus, Arbete och företag - quizlet, Att presentera ett företag - quizlet
ORD: Företag ord, Företag i siffror, Företag i siffror - ordlista, Företagskultur, ledarskap - ordlista, Ord - Yritykset ja rakennemuutos
2) Missä yrityksessä haluaisit työskennellä TAI minkälaisissa yrityksissä haluaisit työskennellä? Valitse jokin tietty yritys tai kerro yrityksistä ylipäätään. Mitä tekijöitä (en aspekt 3, en faktor 3) arvostat? Minkälaiset arvot (en värdering 2) ovat sinulle tärkeitä? Minkälaisessa yrityksessä et haluaisi työskennellä. Miltä tulevaisuus näyttää? Kerro mielipiteesi ja kirjoita muutamia ajatuksia muistiin jo kotona.
(ett företag 5 = yritys, en framtid 3 = tulevaisuus)
3) Tee Arbetsansökan
Vastaus: Vastaus työhakemus
Tueksi: Mielipiteen ilmaisu: Mielipide - flash cards, Mielipiteen ilmaisu-quizlet, Att uttrycka åsikter
4) Ensimmäinen kirjallinen tehtävä. DL må 13.3 klo 23.59
Jätä aine palautuslaatikkoon. Lue ennen kirjoittamista Att skriva e-post.
Valitse A tai B ja kirjoita vähintään 50 sanaa (max noin 80 sanaa):
A) Skicka e-post där du meddelar att ett gemensamt seminarium X (hitta på själv) måste inställas. Skriv och berätta varför det inte blir något möte. Fråga om mottagaren vill delta i ett annat seminarium om samma tema vid en senare tidpunkt.
B) Tackbrev.
Du har varit på besök i Stockholm på ett företag inom din bransch. Tacka din värd (isäntä) och nämn något positivt som hänt under ditt besök. Be hen komma till Finland och berätta vad du har planerat under hens besök.
Tueksi: Mielipiteen ilmaisu: Mielipide - flash cards, Mielipiteen ilmaisu-quizlet, Att uttrycka åsikter
---------------------------
LEKTION 5): HEMMA TILL TORSDAG 16.3:
Kolla hemma: Om Aalto-universitetet
Tema: framtidens arbetsliv och verb (Tulevaisuuden työelämä ja verbit)1) UPPVÄRMNING:
Sanoja: IT-sanoja
2) LUE: Digitaliseringens inverkan på arbetslivet ja sieltä kohta 3. Framtidens arbetsplatser. Lue teksti ja kirjoita sanoja muistiin. Tutustu tehtäviin. Teksti käännetään yhdessä oppitunnilla. Käytä aikaa tekstin kääntämiseen.
Sanalista tekstiin: Framtidens arbetsplatser - ordlista
3) Verbit:
Tee: Verbiharjoituksia
Lue: S-verb, Epäsäännölliset verbit
Lue: Verbit, Att - partikkelin käyttäminen, Apuverbit ja apuverbien kaltaiset verbit
Harjoittele jo kotona: Apuverbit, Apuverbit 2, Epäsäännölliset verbit - flashcards, Säännöllisten verbien taivutus, Epäsäännölliset ja vahvat, S-päätteiset verbit - quizlet, Verbiharjoitus - käännös
4) Bra E-post. :) Läs före lektionen Feedback på E-post
5) Itsearviointitalukko ja tee Självevaluering
-----------------------------------
LEKTION 6): HEMMA TILL MÅNDAG 20.3:
Tema: Hållbar utveckling (kestävä kehitys) och digitalisering
1) UPPVÄRMNING: Tee jo kotona: Lär dig ord om hållbar utveckling, Raahaa sanat oikeisiin laatikoihin, Återvinning - quizlet, Förnybar energi - quizlet
2) Kuuntele: Vad är hållbarhet ja En kort film om hållbarhet. Kirjoita muistiin muutamia asioita. Mikä on mielestäsi keskeista?
3) Tutustu kysymyksiin: Miljösmarta val. Keskustelemme oppitunnilla.
(Läs: Sorteringsanvisningar)
4) LUE: Digitaliseringens inverkan på arbetslivet ja sieltä kohta 3. Framtidens arbetsplatser. Lue teksti ja kirjoita sanoja muistiin. Tutustu tehtäviin. Teksti käännetään yhdessä oppitunnilla. Käytä aikaa tekstin kääntämiseen.
Sanalista tekstiin: Framtidens arbetsplatser - ordlista
--------------------------
LEKTION 7): HEMMA TILL TORSDAG den 23.3:
Kolla hemma: Om Aalto-universitetet
TEMA: Uppfinningar och ny teknologi (Keksinnöt ja uusi teknologia) och ordföljd (sanajärjestys)
1) UPPVÄRMNING (lämmittely): Harjoittele kotona: Uppfinningar - quizlet, Raahaa verbit oikeille paikoille
Ord: IT-sanoja
2) Lue keksinnöistä - Uppfinning - wikipedia ja Svenska uppfinningar
Mitkä kolme keksintöä ovat sinusta kaikista tärkeimmät? Miksi? Perustele vastauksesi. Kirjoita jo kotona muutamia ajatuksia muistiin. Valmistaudu keskustelemaan teemasta.
Tuleeko mieleesi jokin keksintö / uusi teknologia, joka on tosi tärkeä ja jota ei mainittu wikpedia-artikkeleissa? Miksi se on tärkeä?
Tueksi: Keskustelufraaseja
3) Lue ja tee sanajärjestyksestä:
Lue: Päälause ja sanajärjestys
Tee pari/muutama: Konjunktiot, Päälauseen sanajärjestys - Merkitse subjekti (tekijä) ja predikaatti (tekeminen) lauseisiin, Päälauseen sanajärjestys - Raahaa määreet oikeisiin laatikoihin, Päälauseen sanajärjestys - Kirjoita käänteiset päälauseet ruotsiksi, Päälauseen sanajärjestys - Lisää määre päälauseeseen
Lue: Sivulause ja sanajärjestys
Tee pari/muutama: Sivulauseen sanajärjestys - Raahaa alistuskonjunktiot oikeisiin laatikoihin, Sivulauseen sanajärjestys - Merkitse sivulauseeseen alistuskonjunktiot, Sivulauseen sanajärjestys - Yhdistä lauseet,Sivulauseen sanajärjestys - Käännä lauseet ruotsiksi, Liikkuvat määreet, Relatiivipronomineja, Täytä relatiivipronomini, Täytä relatiivipronomini 2
5) Tee: Konjunktiot
6) Tee tehtävä: Sanajärjestys - harjoituksia
------------------------------------------
LEKTION 8): INTE LEKTION! EiI OPPITUNTIA MAANANTAINA 27.3! GÖR HEMMA:
LEKTION 9): HEMMA TILL TORSDAG den 30.3:Tema : Yritysesittesittely (företagspresentation)
1) UPPVÄRMNING: Harjoittele kotona: Företagspresentation ja företagspresentation - ord och instruktioner,
ORD: Företag ord, Företag i siffror, Företag i siffror - ordlista, Företagskultur, ledarskap - ordlista, Ord - Yritykset ja rakennemuutos
2) Valmistele yritysesittely (företagspresentation). Voit tehdä yksin tai parin kanssa. Esitetään vain pienryhmissä.
Apua saat myös företagspresentation - ord och instruktioner.
Yritysesittely: Kerro esim:
- Yrityksen nimi, perustamisvuosi, historiaa, työntekijöiden lukumäärä. yrityksen tuotteet ja asiakkaat, liikevaihto, tulevaisuudensuunnitelmat, miten yritys ottaa huomioon kestävän kehityksen, coronan vaikutus ...
Yritysesittelyn voi tehdä parin kanssa tai yksin. Sen voi esittää "livenä" oppitunnilla tai olla valmis videoesitys. Käytä Powerpointia tai vastaavaa ja mielellään kuvia. Esitykseen voi laittaa sanalistan vaikeista sanoista. Esityksen kesto 3- 5 minuuttia. Tarkoituksena on keskustella lyhyesti jokaisen esitysen jälkeen. Tämä on harjoitusta suullista koetta varten.
en dia, dian, dior, diorna = diakuva
Tueksi: Mielipiteen ilmaisu: Mielipide - flash cards, Mielipiteen ilmaisu-quizlet,
Lue: Att uttrycka åsikter
3) Tee: : Sanajärjestys - harjoituksia
----------------------
LEKTION 9): HEMMA TILL TORSDAG den 30.3:
Tema : Yritysesittesittely (företagspresentation)
1) UPPVÄRMNING: Harjoittele kotona: Företagspresentation ja företagspresentation - ord och instruktioner, fraser som hjälper dig att hålla en företagspresentation
ORD: Företag ord, Företag i siffror, Företag i siffror - ordlista, Företagskultur, ledarskap - ordlista, Ord - Yritykset ja rakennemuutos
2) Valmistele yritysesittely (företagspresentation). Voit tehdä yksin tai parin kanssa. Esitetään vain pinryhmissä.
Apua saat myös företagspresentation - ord och instruktioner.
Yritysesittely: Kerro esim:
- Yrityksen nimi, perustamisvuosi, historiaa, työntekijöiden lukumäärä. yrityksen tuotteet ja asiakkaat, liikevaihto, tulevaisuudensuunnitelmat, miten yritys ottaa huomioon kestävän kehityksen, coronan vaikutus ...
Yritysesittelyn voi tehdä parin kanssa tai yksin. Sen voi esittää "livenä" oppitunnilla tai olla valmis videoesitys. Käytä Powerpointia tai vastaavaa ja mielellään kuvia. Esitykseen voi laittaa sanalistan vaikeista sanoista. Esityksen kesto 3- 5 minuuttia. Tarkoituksena on keskustella lyhyesti jokaisen esitysen jälkeen. Tämä on harjoitusta suullista koetta varten.
en dia, dian, dior, diorna = diakuva
Tueksi: Mielipiteen ilmaisu: Mielipide - flash cards, Mielipiteen ilmaisu-quizlet,
Lue: Att uttrycka åsikter
--------------------------------------
LEKTION 10): Hemma till måndag den 3.4:
Tema: Studier, arbete, hållbar utveckling och framtidens arbetsliv
UPPVÄRMNING:
1) Leta efter en artikel som du tycker är viktig, bra, intressant eller har en inverkan på din framtid. Läs artikeln så bra att du med egna ord kan berätta om innehållet för andra. Gör ett par frågor om artikeln till din grupp. (Etsi artikkeli, joka on tärkeä, hyvä, kiinnostava tai joka vaikuttaa tulevaisuuteesi. Lue artikkeli niin hyvin, että osaat kertoa siitä muille omin sanoin. Tee pari kysymystä artikkelista ryhmällesi).
2) Grammatikövningar:
--------------------------------------
LEKTION 11) Hemma till torsdag den 13.4
Tema: Nyheter, att referera texter och pronomen (Uutiset, tekstin tiivistäminen ja pronominit)
1) UPPVÄRMNING: Tee NYHETER - quizlet
2) Tee tehtävä: Berätta om en nyhet och väck diskussion. Valitse jokin ruotsinkielinen uutinen, joka kiinnostaa sinua, on yllättävä, turha … ja lue se niin hyvin, että osaat kertoa siitä omin sanoin ruotsiksi. Valmistele pari kysymystä uutisesta keskustelua varten.
Esim. Elektroniktidningen, Forskning och framsteg, https://www.nyteknik.se/, Computer Sweden, https://www.dn.se/, https://www.svd.se/, https://www.hbl.fi/, https://www.mtm.se/
Helppolukuisia: https://ll-bladet.fi/, 8 dagar (på lätt svenska)
Tueksi: Harjoittele perustelemaan ja tiivistämään, Att säga sin åsikt, Miten ilmaiset mielipiteesi ruotsiksi,Keskustelufraaseja
3) Kielioppi: - Persoonapronomineja Tee kotona: Pronominit, Persoonapronominit - quizlet, Persoonapronominit - Raahaa sanat oikeille paikoille
Persoonapronominit - Opettele persoonapronomineja kääntökorttien avulla, Persoonapronominit - Kirjoita aukkoihin oikeat persoonapronominit, Kokoava pronominiharjoitus
Omistuspronomineja, Omistuspronominit - quizlet, Omistuspronominit - Raahaa sanat oikeille paikoille, Omistuspronominit - Harjoittele omistusmuotoja kääntökorttien avulla, Omistuspronominit - Kirjoita laatikoihin puuttuvat sanat
4) Tee: PRONOMEN - harjoituksia vastauksineen (harjoitukset 57, 60, 61, 63 ja 64)
----------------------------------
Lektion 12): Hemma till måndag den 24.4:
Tema: Uppfinningar och innovationer (Keksinnöt ja innovaatiot (uutuudet))
1) UPPVÄRMNING: Etsi artikkeli, joka käsittelee jotakin keksintöä tai innovaatiota. Kerro, miksi valitsit juuri kyseisen keksinnön. Miksi se sinusta on tärkeä / ei tärkeä? Perustele mielipiteesi ja kirjoita itsellesi sanalista. Tee myös pari kysymystä tekstistäsi keskustelua varten.
Esim. Elektroniktidningen, Forskning och framsteg, https://www.nyteknik.se/, Computer Sweden, https://www.dn.se/, https://www.svd.se/, https://www.hbl.fi/, https://www.mtm.se/
Helppolukuisia: https://ll-bladet.fi/, 8 dagar (på lätt svenska)
Lue: Harjoittele perustelemaan ja tiivistämään,
2) Kielioppi: Pronominit -
Lue: Någon något några
Tee kotona: VALITSE MUUTAMA: Persoonapronomineja, Persoonapronominit - quizlet, Persoonapronominit - Raahaa sanat oikeille paikoille
Persoonapronominit - Opettele persoonapronomineja kääntökorttien avulla, Persoonapronominit - Kirjoita aukkoihin oikeat persoonapronominit, Kokoava pronominiharjoitus
Omistuspronomineja, Omistuspronominit - quizlet, Omistuspronominit - Raahaa sanat oikeille paikoille, Omistuspronominit - Harjoittele omistusmuotoja kääntökorttien avulla, Omistuspronominit - Kirjoita laatikoihin puuttuvat sanat
3) Tee harjoitus: PRONOMEN - harjoituksia vastauksineen (harjoitukset 67, 68, 71 ja taulukko)
Lektion 13) Hemma till torsdag 27.4:
Tema: Digitalisering och nya krav i arbetslivet & substantiv (digitalisaatio ja uudet vaatimukset työelämässä ja substantiivit)
1) UPPVÄRMNING: Tee jo kotona: IT-sanoja
2) Lue: Digitaliseringens inverkan på arbetslivet ja kohta 1. Digitaliseringens påverkan på arbetslivet – vad handlar det om? Lue teksti, tee sanalistaa ja vastaa kysymyksiin. Valmistaudu keskustelemaan aiheesta oppitunnilla.3) Kielioppi: substantiivit: Substantiivi ja taivutus, Substantiivin taivutus - Harjoittele sanojen taivutusta kääntökorttien avulla
Harjoittelua varten: Papegojan - kielioppia, Kieliopin kertausta - Aalto
4) Lue: Pronomini+adjektiivi+substantiivi, Pronomini+adjektiivi+substantiivi taivutus
Tee: Pronomini+adjektiivi+substantiiviharjoitus.
5) Tee omia aluseita, joissa käytät adjektiivin perusmuotoja, esim. Jag har en ny dator JA adjektiivin vertailumuotoja, esim. Min dator är nyare än Lasses dator.
Lue: Adjektiivin taivutus ja adjektiivin vertailumuodot
…………………….
Lektion 14): Hemma till torsdag den 4.5:
Tema: Produktpresentation och adjektiv (Tuote-esittely ja adjektiivit)
1) UPPVÄRMNING: Harjoittele jo kotona: Produktpresentation - quizlet ja Produktpresentation - flashcards
Tutustu Produktpresentation - ohjeita ja sanoja
Du kan beskriva en innovation, en produkt, ett konstverk, en byggnad, en idol, ett företag, en reklam, ett diagram osv. Voit kertoa keksinnöstä, tuotteesta, taideteoksesta, rakennuksesta, idolista, yrityksestä, mainoksesta, kaaviosta jne.
2) Tuote-esittely (Produktpresentation) eri ryhmissä (ei kaikkien edessä). Kesto noin viisi minuuttia. Laita tuote-esittelysi palautuslaatikkoon torstain 4.5 aikana. Tee tuote-esittely yksin tai parin kanssa. Käytä PowerPoint, Prezi tai vastaavaa. Tee pari kysymystä esityksestäsi yleisölle. Apua ja vinkkejä: Produktpresentation - ohjeita ja sanoja, På svenska produktpresentation ja Suullinen koe - hyviä fraaseja ja muita ohjeita.
En dia, dian, dior, diorna = dia, diakuva
OHJEITA:
a) Esittele itsesi alussa ja käytä kohteliaisuusfraaseja.b) EI liikaa tekstiä per diakuva. Ei kokonaisia virkkeitä, vaan pääasiat lyhyesti, esim. ranskalaisten viivojen avulla. Ei saa lukea suoraan diakuvasta. Omia muistiinpanoja voi toki olla.
c) Käytä kuvia ja voit kirjoittaa lyhyen sanalistan vaikeista sanoista. Tämä voi helpottaa esityksen ymmärtämistä.
d) Muista lopetus ja käytä kohteliaisuusfraaseja.
e) Kirjoita lähteet.
Sanoja: Reklam och marknadsföring ordlista, Handel ordlista, Ekonomi ordlista
TEHDÄÄN OPPITINNILLA, jos aikaa
EI LÄKSY- tehdään tunnilla, jos aikaa
3) Adjektiivi:
Lue: Adjektiivin taivutus ja adjektiivin vertailumuodot
Tee: Pronomini+adjektiivi+substantiiviharjoitus
Harjoittelua varten: Substantiivin ja adjektiivin taivutus - täytä määräinen muoto ja Substantiivin ja adjektiivin taivutus - täytä epämääräinen muoto
…………………………………………
Lektion 15): Hemma till måndag den 8.5:
TEMA: Livslångt lärande (elinikäinen oppiminen) och S-passiv (s-passiivi)
1) UPPVÄRMNING: Livslångt lärande - quizlet
Kuuntele Livslångt lärande, del 1 ja Livslångt lärande, del 2
Mitä videoissa sanotaan? Tiivistä kuulemasi niin, että osaat kertoa lyhyesti omin sanoin ruotsiksi. Tee muistiinpanoja. Valmistaudu keskustelemaan teemasta.
Ideoita voit saada - Elinikäinen oppiminen - artikkeli suomeksi
Harjoittele: Livslångt lärande - quizlet
Lue: Harjoittele perustelemaan ja tiivistämään (flash-cards)
2) Kielioppi: Verbit ja S-passiivi.
Tee S-päätteiset verbit - quizlet.
Lue S-passiivi ja S-päätteiset verbit (Powerpoint)
Tee S-passiiviharjoituksia ja tee myös verbiharjoituksia (tehty jo aikaisemmin kurssilla).
Tarkistamme tehtävät S-passiiviharjoituksia (ja verbiharjoituksia) oppitunnilla.
Voit kerrata Epäsäännölliset verbit
Kolla: Lyhenteet
3) Lue: TUOTE-ESITTELY - palautetta: Misstag i produktpresentationerna
Kolla också: Uttal=ääntäminen: Acapela - ääntäminen (tarkista vaikeiden sanojen ääntäminen tästä)
Ääntämissääntöjä: Uttal - ääntäminen sääntöjä ja harjoituksia
---------------------------
Lektion 16): Hemma till torsdag den 11.5:
AINE / Argumenterande essä DL på torsdag den 11.5
1a) Valitse otsikko ja kirjoita noin 150 ord. 1b) Jos et löydä otsikoista mieluista, keksi itse teema, joka liittyy tekniikkaan. 2) Otsikoi aineesi. 3) Yritä keksiä ainakain YKSI väite, jonka perustelet aineessasi.
Lue: Argumentoiva aine - vinkkejä kirjoittamiseen ja Harjoittele perustelemaan ja tiivistämään.
1) Öva att motivera och argumentera med hjälp av Quizlet
2) Titta på En video om att skriva argumenterande texter
3) Lär dig att skriva argumenterande texter
DEBATT, ARGUMENTERA, VANLIGA ORD I DEBATTER, verb och preposition, Prepositioner a-ö
Yritä käyttää muutamia ilmaisuja tästä: Verb och preposition
VÄLJ EN RUBRIK (otsikko):
1) Kuvaile jotakin omaan alaasi liittyvää tuotetta, prosessia tai komponenttia. Kerro sen ulkoasusta, käyttötarkoituksesta ja ominaisuuksista.
2) Kuvaile jotakin tuotetta tai palvelua, joka liittyy omaan alaasi. Kerro esimerkiksi valitsemasi tuotteen tai palvelun hyvistä ja huonoista puolista, perusominaisuuksista ja tavallisesta kohderyhmästä.
3) Kirjoita aine, jossa pohdit, miten elektronisia laitteita voitaisiin kehittää ympäristöystävällisemmäksi. Millaisia mahdollisuuksia sinulla on tulevana insinöörinä vaikuttaa asiaan? Otsikoi aineesi.
4) Mitä digitalisointi tarkoittaa omalla alallasi? Anna esimerkkejä tuotteista ja/tai palveluista, jotka ovat tai tulevat olemaan digitaalisia. Minkälainen vaikutus digitalisaatiolla on?
5) Kirjoita teksti kestävästä kehityksestä. Mitä kestävä kehitys mielestäsi tarkoittaa? Minkälaisia toimenpiteitä pitäisi ihmisten tehdä? Voit valita vapaasti näkökulman ja voit miettiä asiaa esim. luonnon, ihmisen, tekniikan tai talouden näkökulmasta.
6) Minkälainen on tulevaisuuden työpaikka? Mitä työnantajan on täkrkeää miettiä, jotta henkilökunta voisi hyvin? Minkälaiseesa työpaikassa haluaisit työskennellä? Miten haluaisit työskennellä? Kuinka voi saavuttaa hyvän ja mukavan työympäristön?
7) Esittele jokin menestyvä yritys omalta alaltasi. Voit itse valita, mitä haluat kertoa.
PÅ LEKTIONEN repeterar vi grammatik: tidsuttryck och substantiv. Vi pratar också om egen bransch och livslångt lärande.
Sanajärjestysharjoituksia
Uttrycka åsikter
Suullisia substantiiviharjoituksia
SUBSTANTIIVIharjoituksia
Vastaukset substantiiviharjoitukset
Adjektiivin vertailumuodot
---------------
VAPAAEHTOINEN kolmas kirjoitustehtävä: PORTFÖLJ DL
Ohjeet: EXEMPEL portfölj (ruotsinkielinen artikkeli tai voitte katsoa tai kuunnella jotain ruotsinkielistä ohjelmaa. Voitte itse valita.)
-------
Lektion 17): Hemma till måndag den 22.5:
TEEMA: Projektityöskentely / projektarbete ja ajanmääreet
1) UPPVÄRMNING: Ajanmääreet: Ajanilmauksia (powerpoint), Ajanilmaukset - lyhyt testi2) Tee tehtävä ”Projektarbete”
(Facit projekt)3) Erilaiset projektit ovat nykyaikaa. Minkälaisessa projektissa haluaisit olla mukana. Mikä olisi teema ja mitä haluaisit ratkaista? Kirjoita muistiin muutamia asioita ja ole valmis keskustelemaan teemasta.
Muista kerrata: Keskustelufraaseja
4) Tee: TIDSUTTRYCK harjoitus ja vastaukset
5) Feedback på argumenterande uppsats
………………………..
Lektion 18): INTE LEKTION på torsdag den 25.5. EI OPETUSTA! Kertaa kielioppia ja tee suullista esitystäsi.
------------------------------
Lektion 19): Hemma till måndag den 29.5:
Valmistele suullista esitystä ja kirjoita aiheesi MUNTLIGA PROV för Flexgruppen - Google Doc
TEMA: Vi övar till det muntliga provet och skriftliga provet (suulliseen kokeeseen harjoittelu ja kertaus)
1)UPPVÄRMNING: Kertaa ja tee: Att lära känna varandra - tutustuminen, Muntlig presentation - övning
Lue: Tervehdyksiä, Hövlighetsfraser
Tee: Hälsningar, Korta dialoger - hövlighetsfraser, Be om ursäkt, tacka, gratulera, Nyheter - quizlet, Vad skulle du välja? Vad skulle du välja del 2
Lue: Keskustelufraaseja
Lue: Geometriska figurer
Tee: Riktningar (suuntia)
2) SUULLINEN ESITYS: Tee suullista esitystäsi valmiiksi niin, että sinulla on muutama dia esitettäväksi. Tarkoituksena on kertoa omalle suulliselle ryhmälle esityksesi aiheesta ja sisällöstä. Tarkoituksena on työskennellä samoissa ryhmissä, kuin suullisessa kokeessa eli valmistautukaa hyvin.
-----------------------
Lektion 20): Hemma till torsdag 1.6:
MUNTLIGA PROV