Topic outline

  • Torstai 2.5.2024 

    Paikka: Luokkatila 233a Vilho, Harald Herlin -oppimiskeskus  

    10.00–12.00 • Simulaatio / Jenny Dahlström: Pärlor från havets botten (paikalla käsikirjoittaja); Vilja Autiokyrö ja Iris Olsson  

    13.00–16.00 Simulaation purkua sekä päivän tietoisku -Timo  

     

    Perjantai 3.5.2024 

    Paikka: Luokkatila 126 Juho, Harald Herlin -oppimiskeskus  

     
    10.00–12.00 Laura Immonen ja Miia Tervo: kirjoittajan ja dramaturgin välinen yhteistyö elokuvissa Aurora ja Ohjus 

    13.00–14.00 Kertausta, palautetta, tulevan suunnittelua – Raija ja Marja-Riitta

    14.00–16.00 Tutor-ryhmien kokoontuminen (Oppimiskeskuksen luokat: Juho/126 , Eetu/213, Vilho/233a) 


    • Folder icon
      6. Lähijakso: Pitkän fiktioelokuvan käsikirjoitusprosessit Folder
      Not available unless: You are a(n) Student

      Tästä kansiosta löydät 6. lähijakson ohjelman, simulaatiokäsikirjoituksen sekä jälkeenpäin jakson yhteydessä jaetut luentomateriaalit.

    • Folder icon
      5. Lähijakso: Tv-sarjat ja sarjakonseptit 2 Folder
      Not available unless: You are a(n) Student

      Tästä kansiosta löydät 5. lähijakson ohjelman, simulaatiokäsikirjoituksen sekä jälkeenpäin jakson yhteydessä jaetut luentomateriaalit.

    • Folder icon
      4. Lähijakso: Tv-sarjan dramaturgia ja sarjakonseptit 1 Folder
      Not available unless: You are a(n) Student

      Tästä kansiosta löydät 4. lähijakson ohjelman, simulaatiokäsikirjoituksen sekä jälkeenpäin jakson yhteydessä jaetut luentomateriaalit.

    • Folder icon
      Iso D - yhteistä ideointia Folder
      Not available unless: You are a(n) Student
    • Folder icon
      Materiaaleja analyysiin ja analyysikysymyksiin Folder
      Not available unless: You are a(n) Student
    • Folder icon
      3. Lähijakso: Käsikirjoitusten lukeminen ja analyysi 2 Folder
      Not available unless: You are a(n) Student

      Tästä kansiosta löydät 3. lähijakson ohjelman sekä jakson yhteydessä jaetut luentomateriaalit.

    • Folder icon
      3. Lähijakso: Kotitehtävien materiaalit Folder
      Not available unless: You are a(n) Student

      Tästä kansiosta löydät 3. lähijaksoa varten saatujen kotitehtävien materiaalit.

    • URL icon
      3. Lähijakso: Palautuskansio URL
      Not available unless: You are a(n) Student
    • Folder icon
      2. Lähijakso: Kotitehtävien materiaalit Folder
      Not available unless: You are a(n) Student

      Tästä kansiosta löydät 2. lähijaksoa varten saatujen kotitehtävien materiaalit.

    • Folder icon
      2. Lähijakso: Käsikirjoitusten lukeminen ja analyysi 1 Folder
      Not available unless: You are a(n) Student

      Tästä kansiosta löydät 2. lähijakson ohjelman sekä jakson yhteydessä jaetut luentomateriaalit.

    • Folder icon
      1. Lähijakso: Dramaturgiatyöskentelyn perusteet Folder
      Not available unless: You are a(n) Student

      Tästä kansiosta löydät 1. lähijakson ohjelman sekä jakson yhteydessä jaetut luentomateriaalit.

    • Folder icon
      Dramaturgia-erko / Yleistä Folder
      Not available unless: You are a(n) Student
    • Folder icon
      Kehittämistehtävät Folder
      Not available unless: You are a(n) Student

      Tässä linkki Google Drive-kansioon, jostä löytyvät kehittämistehtävän ohjeet sekä tiedosto, jonne toivomme teidän kaikkien merkitsevän oman kehittämistehtävänsä:
      https://drive.google.com/drive/folders/1ux9UJXcoJxUj-d9Z6c-v-nmVSY5-MqM1?usp=sharing

      Tässä kehittämistehtävän päivitetyt ohjeet:

      Elokuva- ja televisiodramaturgian erikoistumiskoulutus
      Kehittämisprojekti 

      Kehittämisprojektissa opiskelija
      • toimii dramaturgian ammattilaisen roolissa käsikirjoitusprojektin (kehittämisprojekti) eri vaiheissa
      • suorittaa työn asiakkaan toimeksiannon mukaisesti, kuten toimisi oikeassa työtilanteessa
      • tekee työskentelyn aikana muistiinpanoja, esim. työpäiväkirjaa tai muuta kirjallista dokumentaatiota tehtävään liittyen
      • valmistaa dramaturgitehtävän päätyttyä työstään suullisen esittelyn, jossa
      o kuvaa saamansa toimeksiannon ja sen kontekstin sekä asiakkaan ja teoksen o esittelee työn vaiheet,    aikataulun ja mahdolliset muut yhteistyökumppanit
      o kuvaa ja pohtii oppimaansa muistiinpanojen ja kokemuksensa perusteella (mitä tein? mitä opin?)
      o pohtii työn lopputulosta (esim. käsiksen versio) ja omaa osuuttaan siihen
      o nostaa esiin työprosessista nousevia yleisiä ammatillisia kysymyksiä, kehittämisehdotuksia tai hyviä käytänteitä

      Suullinen esittely on luento/presentaatio, jonka kuulijoina ovat toiset kurssilaiset, tuutorit ja vastuuopettajat. Opiskelija saa esittelystään palautetta kuulijoilta. 

      Kehittämisprojekti ja sen suullinen esittely ovat erikoistumiskoulutuksen opinnäytetyö. Arviointi: hyväksytty/hylätty. Arvioijina Raija ja Marja-Riitta. 

      Opinnäytetyöhön ei siis liity gradun kaltaista kirjallista teoreettista osuutta, vaan suullinen esittely korvaa sen. 

      Kehittämisprojekti voi olla oikea, palkallinen toimeksianto tai osa palkkatyötä tai sen voi tehdä opiskelijastatuksella ilman korvausta tai alemmalla taksalla. 

      Kehittämisprojektin ja sen esittelyn työmäärän mitoitus Työn laajuus yhteensä 10 op eli noin viisi viikkoa opiskelijan työtä
      1. Itsenäistä työskentelyä n. 3 viikon työmäärä (n. 6 op) mukaan lukien
      • projektin etsiminen, sopiminen, suunnittelu
      • materiaalin lukeminen, analyysi ja kirjoittajapalautteen valmistelu, ajattelu; palautekertoja tekstimäärästä ja tehtävän luonteesta riippuen kaksi tai useampia (voivat olla tarkkuudeltaan ja syvyydeltään eritasoisia)
      • kirjallinen analyysi palautetyön pohjaksi o analyysi voi olla kirjoittajalle luovutettava tai vain omaan käyttöön tarkoitettu
      o analyysia ei tarvitse esittää opettajille tai tuutorille tai muille kurssilaisille, mutta halutessaan sen voi jakaa pienryhmässä tai muulla tavalla pyytää sen laatimisen avuksi kommentteja
      • mahdollinen itsenäinen taustatyö, kuten tiedonhankinta liittyen hankkeeseen tai oman työskentelyn teoreettiseen pohjaan
      • työpäiväkirjan pitäminen tai muunlaisten muistiinpanojen tekeminen työn seurantaa ja esittelyn laatimista varten
      2. Työskentely tuutorin kanssa (n. 2 op)
      • tuutoritapaamiset ryhmässä lähiopetusjaksojen aikana ja tarvittaessa ryhmässä tai kahden kesken tuutorin kanssa niiden välissä
      • pienryhmätapaamisissa tuutorin kanssa opiskelijoiden vertaispalaute ja kollegiaalinen tuki, tuutori on fasilitaattori
      • halutessaan tuutoriryhmässä voi sopia toisen opiskelijan kassa sparraamisesta, esim. kirjallisen analyysin kommentoinnista
      • ongelmatilanteissa tuutori välittää tiedon opettajille, ja sitten ratkotaan yhdessä
      3. Esittely (2 op)
      • esittelyn valmistelu ja toteutus
      • esittelyn ja siihen liittyvän palautekeskustelun kesto yhteensä yksi tunti 

      Kaikkien erikoistumiskoulutuksen opiskelijoiden kehittämisprojektien esittelyt toteutetaan viimeisellä lähiopetusjaksolla 6.–7.2.2025. 

      Kehittämisprojektin toteuttamisaikataulu on yksilöllinen ja tarkentuu kunkin kohdalla sekä omien että asiakkaan aikataulujen mukaisesti. Tärkeää on, että työ tulee opiskelijan dramaturgityön osalta päätökseen viimeistään vuodenvaihteessa 2024-2025. 

      RT 28.2.202