A! Peda Intro 46
Opetuskokeilun suunnitelman palautus
Opetuskokeilu koostuu kolmesta osasta: I) suunnitelman tekeminen, II) opettaminen suunnitelman mukaisesti, III) suullinen ja kirjallinen vertaispalaute.
Kirjallinen suunnitelma tehdään 20 min opetustilanteesta. Suunnitelmaan perustuva opetus toteutetaan pienryhmissä (4 - 5 henk.) 18.11.2020 pidettävässä lähipäivässä. Opetuskokeilusta saa kirjallista ja suullista palautetta. Opetuskokeilu on hyvä paikka kokeilla jotakin uutta opetusmenetelmää tai muuta uutta ideaa opetuksessa. Tee opetuskokeilustasi suunnitelma johon kirjaat:
a) Osaamistavoite, johon opetus pyrkii
Määrittele minkälaista osaamista opetuksesi tavoittelee ja kuvaa se osaamistavoitteen muotoon. Pidä tämä tavoite mielessäsi opetusta suunnitellessasi. Huomioithan tavoitteen asettamisessa, että kyseessä on vain 20 min opetustuokio!
b) Opetusmenetelmä ja perustelut valinnalle
Käytä lähtökohtana asettamaasi osaamistavoitetta ja valitse sitä tukeva(t) menetelmä(t). Pyri kokeilemaan jotain sellaista menetelmää, joka haastaa sinut johonkin uuteen. Pääasia on kuitenkin, että se tukee tavoittelemaasi osaamista. Erilaisia opetusmenetelmiä löydät esim. Hyppösen ja Lindénin Opettajan käsikirjasta s. 34-54 (http://lib.tkk.fi/Raportit/2009/isbn9789522480637.pdf). Voit halutessasi tuoda opetustilanteeseen tarvitsemaasi rekvisiittaa.
c) Oppimisen arviointi
Pidä mielessäsi myös oppimisen arviointi. Et ehkä ehdi arvioimaan osaamista opetustilanteessa, mutta pidä se kuitenkin mielessäsi. Valitsemasi opetusmenetelmä vaikuttaa siihen, miten paljon saat palautetta opiskelijoiden osaamisesta opetustilanteen aikana.
d) Rytmitys
Käytännön kannalta on hyödyllistä tehdä opetuskokeilulle aikataulullinen suunnitelma, jotta osaat realistisesti arvioida sopivan määrän asiaa ja toimintaa 20 minuuttiin. Pohdi tilannetta osallistujien kannalta ja pyri rakentamaan mahdollisimman antoisa oppimiskokemus.
Palauta suunnitelmasi MyCoursesiin .pdf-tiedostona 16.11.2019 mennessä.
Suunnitelman saavat palautuslaatikon kautta vain kurssin ohjaajat.