MS-E1011 - Tieteen historia D, Luento-opetus, 5.9.2022-12.12.2022
This course space end date is set to 12.12.2022 Search Courses: MS-E1011
Viikkotehtävä 5
MS-E1011 Tieteen historia
VIIKKOTEHTÄVÄ 5 6.10.2022
Palautus torstaihin 13.10. klo 16 mennessä, vapaamuotoisen otteen voi palauttaa 8.12.2022 mennessä.
Vastaa kirjoittamalla yhteensä 1-2 sivun kirjoitus yhdestä tai useammasta teemasta a-d. Vastaa kysymyksiin mieluiten nykyisten tietojesi ja näkemystesi pohjalta ilman mitään oheiskirjallisuutta tms.
a) Saksalaisen Johann Wolfgang von Goethen (1749—1832) runoelmassa Faust antaa Mefistofeles eli itse paholainen seuraavan kuvauksen logiikan käyttökelpoisuudesta neuvoessaan nuorta ylioppilasta opintojen alkuun:
Niin, päivää käyttäkää, se kuluu
pian,
mut uupuu aika, jos järjestys on poissa.
Siks saakoon, ystävä, opinnoissa
Collegium logicum ensi sijan.
Saa henki säännöstelyt niin,
puristuu Espanjan saappaisiin;
nyt aatos hiljaa hiipii vaan
niin varovasti radallaan
ja on mahdoton ristiin rastiin sen
vale-virvana liehua, harhaillen.
Miten päätelmä tehdään, opitaan,
ei henkäyksessä ja solkenaan
se vapaasti enää tapahdukaan,
vaan: yks! kaks! kolme! temppujen mukaan.
Se on työtapa tehtaassa aatosten
kuin kankurin mestarinäyttehen.
Johann Wolfgang von Goethe: Faust I (1808),
suom. Valter Juva. 1928.
Mitä ajatuksia nämä ”saatanalliset säkeet” sinussa herättävät?
b) Nyt voit kuitenkin (edellisestä kohdasta välittämättä!) halutessasi päästää mielikuvituksesi valloilleen. Olisiko uusi keskiaika mahdollinen? Eli voisiko joku tekijä saada tieteen kehityksen pysähtymään, taantumaan tai koko tieteen jäämään jollain tavalla taka-alalle? Voisiko jostain tällaisesta olla jo merkkejä näkyvissä? Entä voisiko joku hypoteesi, jonka varaan viimeaikainen tiede on rakentunut, osoittautua virheelliseksi (vrt. maakeskinen maailmankuva)?
c) Luennolla tuli esille ehkä monille tuttu kysymys ”Voiko Jumala luoda niin suuren kiven, ettei hän itsekään voi sitä nostaa?”. Pohdiskele kysymystä nimenomaan kristinuskon kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan yhteydessä. Pohdiskele miksi tätä kysymystä kannattaa käsitellä tieteen historian kurssilla.