MUO-C0006 - History of Innovations and Design, Essay, 4.9.2023-8.12.2023
This course space end date is set to 08.12.2023 Search Courses: MUO-C0006
Assignment 2: Designers
With the help of video lectures and other sources, compare the life of two fictionary designers in the 1970s so that one of the designers works in an office/studio in New York, USA, and the other in an office/studio in Berlin, Germany. Both offices/studios have staff besides the protagonist designers. Describe a fictional yet realistic workday, for example, by describing clients, tasks, tools and the work environment. Finish the essay by reflecting on the ethical issues these designers might have been thinking. You can also compare this fiction to today's situation.
Good ("pass") assignment introduces both designers briefly, their workdays are described, and there is some reflection on ethical issues the designers might confront. The essay is reasonably structured, and at least some content from the video lectures has been utilised. There is a list of sources at the end of the text, if any other sources are used besides the video lectures. Video lectures are not listed. In a very good ("pass with distinction") assignment, the fictional designers are introduced in a rich/detailed manner. Their typical workday is described well and it illustrates well how it was to work as a designer in the 1970s on two different continents. The ethical reflection illustrates cultural similarities and differences between the two designers and offices/studios. The essay is structured with headlines, and the language flows smoothly and is nearly faultless. The narrative is supported by succinct visualisations. The essay refers to several points mentioned in the video lectures and other sources. Sources are listed at the end of the essay. Video lectures should not be listed.
NOTE: If your major/studies is something other than design or fashion, you can do this assignment from the point of view of a design office/studio client or the user of design.
Language: English, Finnish or Swedish
Additional support to the task: The intention of the assignment is to encourage immersion in a time and lifestyle, which is both very different and yet similar to today. You have the option to roleplay designer, user or client. A designer should be working in a realistic design studio, a user should be using designs of the time, and a client should be in contact with a local design office, working on one or more projects.
A good idea is to start with
light research on 1970s Berlin and New York. Keep the focus on design: if you
are roleplaying designers, users or clients, make them interact and think about design:
what are they seeing when they look around? What kind of design do they have
around? What sort of design are they enjoying, and why? Is there something in
design or design profession that worries them? In other words, don’t be
realistic in this respect but exaggerate the interest in design.
Some major 1970s-related
ideas are put forward in the lectures, but you have to pick them up and
elaborate yourself. Think about the books (=discussions) of the time, information
and communication technologies, and urban lifestyles, for example. Videos also mention some developments in design education – benefit from those when describing what your
protagonists are seeing, thinking and doing. This is an exercise
in reality-based, imaginary world-building, which should help to concretise
ideas put forward in the lectures.
Briefly in Finnish:
Vertaa luentojen ja lähdemateriaalien perusteella kahden kuvitteellisen muotoilijan elämää 1970-luvulla siten, että toinen muotoilija työskentelee New Yorkissa ja toinen Berliinissä sijaitsevassa muotoilutoimistossa. Kuvaile molempien suunnittelijoiden kuvitteellista työpäivää. Kuvaile toimiston asiakkaita sekä työtehtäviä, -välineitä ja työympäristöä. Pohdi millaisia eettisiä kysymyksiä muotoilijat ovat käsitelleet. Lopuksi voit halutessasi verrata kirjoittamaasi muotoilufiktiota nykypäivän tilanteeseen.
Arvioinnin lähtökohtana hyvä (Pass) harjoitustehtävän toteutus, jossa esitellään muotoilijat lyhyesti, kuvaillaan tyypillistä työpäivää ja pohditaan eettisiä kysymyksiä. Teksti on kohtuullisen hyvin jäsennetelty ja kuvauksesta tunnistaa joitakin luennoilla ja lähdeaineistoissa mainittuja seikkoja.Lähteenä käytetyt julkaisut on merkitty tekstin loppuun lähdeluettelona. Luentoja ei merkitä lähdeluetteloon. Erinomaisessa (Pass with Distinction) harjoitustehtävän toteutuksessa kuvitteelliset muotoilijat esitellään melko perusteellisesti, tyypillinen työpäivä kuvaa hyvin muotoilijan työtä 1970-luvulla kahdella eri mantereella, ja myös eettiset pohdinnat tuovat esiin kulttuurieroja muotoilijoiden ja toimistojen välillä. Teksti on jäsennelty väliotsikoilla, teksti on elävää, oivaltavaa ja lähes virheetöntä, ja kerrontaa on vahvistettu osuvilla visualisoinneilla. Teksti sisältää useita luennoilla ja lähdemateriaaleissa mainittuja asioita. Lähteenä käytetyt julkaisut on merkitty tekstiin ja tekstin loppuun lähdeluettelona. Luentoihin ei tarvitse viitata.
HUOM! Jos pääaineesi on muu kuin muotoilu tai muoti, voi tehdä tehtävän muotoilutoimiston asiakkaan tai muotoilun käyttäjän näkökulmasta. Samat arviointiperusteet sovellettuna.
Kieli: Suomi, englanti tai ruotsi
Katso "Additional support to the task"-kohta englanninkielisessä ohjeessa lisätueksi tehtävään.