LC-5000 - Kommunicera som expert, Föreläsning, 4.9.2023-9.6.2024
This course space end date is set to 09.06.2024 Search Courses: LC-5000
Uppgift 2: Analysera pitchar
En pitch kan ha olika syften. Man kan exempelvis vilja väcka intresse för en produkt, hitta samarbetspartner eller få finansiering. Att pitcha har blivit vanligt i många olika sammanhang och branscher - till exempel för den som jobbar med film, innovation eller uppstartsföretag. Målet är i princip alltid att sälja någon form av idé. När du pitchar vill du visa att du löser ett problem eller kommer med något nytt som mottagaren behöver
Den här uppgiften är tvådelad - först får du tips om att pitcha och sedan tittar du på korta pitchar som du analyserar.
Steg 1
Ta del av tips om att pitcha. Tipsen har du också nytta av i följande uppgift, där du själv ska göra en pitch. Du kan själv välja vilka länkar du bekantar dig med.
Lär dig pitcha din idé med NABC-modellen, del 1.
Lär dig pitcha din idé med NABC-modellen, del 2
David S. Rose: How to pitch to a VC
Vad är en pitch? Video producerad av Hanken, https://dreambroker.com/channel/mhw3j8v3/h1cflazd
Pitchmeup.se
American Film Market: Ten Tips for Pitching Your Film Successfully
Digital.di.se: Riskkapitalisterna svarar - så pitchar du ditt bolag
Internetworld: Så säljer du in din idé
Företagsfabriken: 10 tips för en vinnande pitch
Breakit.se: 6 viktiga råd från investerare när du ska pitcha din idé
Imcg-bloggen: Fyra tips till dig som ska pitcha en idé för investerare
Draknästet, SVT 1:
Draknästet, SVT 2:
Steg 2
Titta på två korta pitchar eller en längre pitch (se nedan) och analysera dem med hjälp av följande frågor:
1. Är pitchen övertygande? Blir du intresserad av den idé som säljs? Varför?
2. Hur fungerar framförandet? Går budskapet fram? Är talaren förtroendeingivande? Får du en bra känsla?
3. Vad tar du med dig till den pitch du själv ska göra? Hur vill du göra den intressant för mottagaren?
Analysen kan göras skriftligt eller muntligt. Skriv ca 300 ord eller tala ca 3 minuter. Se till att läraren får länken till den eller de pitchar du analyserar.
Om du hellre analyserar en längre pitch rekommenderas exempelvis pitchtävlingen på Slush (på engelska). Du hittar 2022 års Startup Studio här. Du kan också hitta en egen längre pitch att analysera.