MS-E1010 - Tieteen filosofia D, Luento-opetus, 4.9.2023-11.12.2023
This course space end date is set to 11.12.2023 Search Courses: MS-E1010
Viikkotehtävä 9
MS-E1010 Tieteen filosofia
VIIKKOTEHTÄVÄ 9 16.11.2023
Palautus torstaihin 23.11. klo 14 mennessä (tai myöhemmin sovitusti 7.12.2023 mennessä).
Vastaa kirjoittamalla yhteensä 1-2 sivun kirjoitus (300-600 sanaa) vapaaehtoisista verryttelytehtävistä ja yhdestä tai useammasta teemasta a-d. Vastaa kysymyksiin mieluiten nykyisten tietojesi ja näkemystesi pohjalta ilman mitään oheiskirjallisuutta tms.
Verryttelytehtävä:
Shakespearen näytelmässä Venetsian kauppias Portialla oli kulta-, hopea- ja lyijylipas. Yhden sisällä oli Portian muotokuva. Mikäli kosija onnistui (tai oli riittävän fiksu) valitsemaan lippaan, jonka sisällä muotokuva oli, hän voi vaatia Portiaa omakseen. Kunkin lippaan kannessa oli kaiverrus, joka auttoi kosijaa valitsemaan oikein. Oletetaan, että Portia halusi valita aviomiehensä älykkyyden eikä hyveellisyyden perusteella. Hän kaiverrutti lippaisiin seuraavat tekstit:
Kultainen lipas: ”Muotokuva on tässä lippaassa.”
Hopeinen lipas: ”Muotokuva ei ole tässä
lippaassa.”
Lyijyinen lipas: ”Muotokuva ei ole
kultaisessa lippaassa.”
Portia kertoi kosijalle, että korkeintaan yksi väite oli totta.
Mikä lipas kosijan kannattaa valita?
a) Filosofi John Searle esitti vuonna 1980 kuvitteellisen koeasetelman, ns. kiinalaisen huoneen argumentin, jossa kiinaa osaamaton henkilö suljetaan huoneeseen. Huoneen ulkopuolella on toinen henkilö, joka voi ujuttaa huoneen sisäpuolelle kirjelappusia, joihin on kirjoitettu kiinankielistä tekstiä. Huoneen sisällä olevalla henkilöllä on käytössään valtava ohjekirja, josta löytyy yksityiskohtaiset ohjeet, ja näiden avulla hän voi vastata kirjelapuilla saamiinsa viesteihin.
Searle argumentoi, että vaikka ulkopuolinen saakin vaikutelman, että huoneen sisällä on kiinaa taitava henkilö, ei huoneen sisäpuolella oleva ole ymmärtänyt lainkaan kiinaa, vaan toiminut ainoastaan ohjekirjan mukaisesti. Tätä argumenttia on käytetty mm. vahvaa tekoälyä vastaan.
Mitä ajatuksia tämä ajatuskoe sinussa herättää?
b) Kuvittele, että on keksitty kone, jolla voidaan matkustaa ajassa. Aikamatkustaja matkustaa ajassa taaksepäin ja tappaa oman isoisänsä. Mitä aikamatkustajalle tapahtuu? Mitä todellisuudelle tapahtuu? Onko ajassa matkustaminen mahdollista?
Mitä tämä ajatuskoe kertoo todellisuuden luonteesta?
Pohdi, mitä seurauksia ajatuskokeella on, jos se oletetaan todeksi ja arvioi, ovatko seuraukset järkeviä. Mieti, toiko ajatuskoe jotain kiinnostavaa näkyviin.
Pohdi myös suhteellisuusteorian kaksosparadoksia, joka syntyy kun kuvitellaan, että Anja lähtee avaruusmatkalle vaikkapa 8 valovuoden päässä olevaan Siriukseen. Filippus hyvästelee samanikäisen, (erimunaisen) kaksossisarensa Anjan ja jää itse Maahan odottamaan tämän paluuta. Filippus tietää, että nopeudella 0,8c Siriukseen lennetään kymmenessä vuodessa, ja paluumatkaan kuluu aikaa saman verran. Kun Anja sitten palaa pullollaan kertomuksia Siriuksen ihanista hiekkarannoista ja ystävällisistä tarjoilijoista, Filippus on vanhentunut 20 vuotta. Tässä ajassa Anja, joka oli Filippukseen suhteessa liikkeessä, on kuitenkin vanhentunut vain 12 vuotta, ja se näkyy. Anjan kalenterista on revitty sivuja vain 12 vuoden verran, ja Anja itse on selvästi nuorempi kuin Filippus, jolla alkaa olla jo ryppyjä kasvoillaan.
Tämä luonnollisesti katkeroittaa Filippusta. Hän ei päässyt mukaan Siriukseen, ja kaiken lisäksi hän on vanhentunut nopeammin kuin Anja. Miksi, hän kysyy, juuri Anja säilyi nuorekkaana kun suhteellisuusteorian mukaan mikään inertiaalikoordinaatisto ei ole erityisasemassa muiden suhteen? Anjan näkökulmasta hän itse oli paikoillaan ja Filippus liikkui hänen suhteensa nopeudella 0,8c. Miksi Filippuksen kello ei käynyt hitaammin kuin Anjan? Tämä kiperä kysymys tunnetaan nimellä kaksosparadoksi tai kelloparadoksi.
(Tässä muodossa kaksosparadoksi on lainattu suoraan Kari Enqvistiltä.)
c) Helsingin Sanomissa julkaistiin 15.11.2023 kirjoitus ”Syvä avaruus uudessa valossa – avaruusteleskoopit Webb ja Hubble yhdistivät voimansa”:
https://www.hs.fi/tiede/art-2000009982406.html
Mitä ajatuksia tämä kirjoitus sinussa herättää?
d) Kirjoita vapaamuotoinen kirjoitus kurssin tiimoilla – esimerkiksi aikaisempien infoiskujen tai yleensä tieteellisten tai filosofisten ajatuskokeiden pohjalta - tähän asti heränneistä ajatuksista.