TU-C1022 - Tuotejohtamisen projekti, Luento-opetus, 10.1.2024-8.5.2024
This course space end date is set to 08.05.2024 Search Courses: TU-C1022
Soveltuva ja vahvistettu kumppani
PALAUTUS
Yrityksen / organisaation nimi ja parilla sanalla, mikä näyttäisi olevan yhteisen projektin idea.
TAVOITE
Kehitysprojektien raamit ja suunnat ovat välttämättä löyhiä, ja ne vaativat neuvottelua ja suuntaamista projektin aikana. Tämä on helpompaa, mikäli kumppaneiden motivaatiot ja toiveet ovat selvillä jo projektin alussa, vaikka lopputulokset ovatkin vasta arvauksia.
Tämän vaiheen tarkoituksena on kartoittaa kumppanin motiivit, odotetut lopputuotokset sekä niiden merkitys kumppanille. Lähtökohtaisesti näitä tarvitaan ja käytetään projektisuunnitelman laatimiseen. Toissijaisena tarkoituksena on varmistaa, että kumppanin motiivit sopivat projektiin, ja tarvittaessa olla ryhtymättä projektiin, mikäli kumppanin motiivit eivät vastaa projektin tavoitteita.
TEHTÄVÄ
Seuraavat seikat käydään läpi osana keskusteluita ja neuvotteluita kumppanin kanssa.
- Projektiin osallistuvat kumppanin edustajat, kuinka paljon ja miten he käyttävät aikaa.
- Kumppanin toiveet konkreettisille lopputuloksille, kuka niitä hyödyntää, ja miten ne oletettavasti vaikuttavat kumppanin tuotteeseen ja kehittämiseen
- Kumppanin visio lopputulosten vaikutukselle ja tuotteen kehitykselle
KARSIVAT TEKIJÄT
Aiempien projektien perusteella kaikki mahdolliset kumppanit ovat olleet mukana hyvillä ajatuksilla, mutta kaikki hyvät ajatukset eivät palvele kurssin tavoitteita. Projektin tavoitteena on toteuttaa tuotetta kehittävä, tarvelähtöinen tuotejohtamisen projekti, jolla on mahdollisimman suuri vaikutus kumppanin tulevaan kehittämiseen. Tämä onnistuu vain, mikäli kumppani tosiasiallisesti on avoin ja valmis kehittämään tuotettaan, ja sillä resursseja ja tilaisuus käyttää projektissa oppimaansa kehittämisessään.
Tämän kannalta pulmalliseksi on osoittautunut kaksi motiivia:
- Yleinen avuliaisuus projektia kohtaan. Toisinaan kumppanit (yleensä yritykset) lähtevät mukaan projektiin, koska haluavat auttaa opiskelijoita, ja näkevät, että jonkin aiheen tarjoaminen on varmaankin avuliasta. Vaikka näin tietysti onkin, ei kuitenkaan millään projektin aikana tehdyllä kehittämisellä ole mitään mahdollisuutta luoda arvoa käyttäjille tai kumppanille. Koska motiivi oli olla avulias, ei kumppanilla ole intressejä jatkaa aiheesta projektin loputtua, ja tulokset valuvat hukkaan.
- Voimakkaasti raamitettu toimeksianto. Toinen ystävällinen, mutta toimimaton avuliaisuuden muoto on yrityksen voimakkaasti raamittama projekti. Näissä tapauksissa yrityksellä on jokin valmis tilanne, prosessi, tai pulma, johon ryhmä halutaan ottaa mukaan. Näissä tapauksissa yritys (toistaiseksi 100% tapauksista) näkee, että ottamalla ryhmän voimakkaasti mukaan omaan toimintaan, se voi tarjota loistavan oppimismahdollisuuden. Näin tietysti osin onkin, mutta yleensä tämä tapahtuu prosessin iteratiivisuuden kustannuksella. Ryhmän rooliksi jää tyypillisesti toteuttaa ennalta päätettyjä tehtäviä. Tämäkin on opettavaista, mutta se ei opeta tuotejohtamisessa tarvittavaa omaehtoista ja eri haasteita puntaroivaa, vaikuttavaa johtamista.